نورپردازی

نور بر جلب توجه عابرین پیاده-سیستم های نورپردازی

در این مقاله قصد داریم که از تاثیر نور بر روی جذب مشتری و جلب توجه آنها برای خرید نیز صحبت کنیم.اینکه همه ما می دانیم اکثر خرید ها در مرکز خریدها انجام میشود و با توجه به این که مغازه های گوناگون و متنوعی برای ارائه محصولات و خدمات وجود دارد انتخاب مشتری را برای اینکه از کدام فروشگاه خرید نماید سخت می نماید به همین جهت برای دیده شدن و ترغیب مشتری یا همان عابرین پیاده جهت مراجعه به فروشگاه بایستی اقداماتی را انجام دهند. برای مثال نورپردازی فروشگاه ها تاثیر بسزایی را جذب مشتری دارد پس بایستی نورپردازی را یک ابزار فروش در نظر گرفت ، چرا که نورپردازی مطلوب در مقایسه با نورپردازی ساده مثلا روشن کردن ساده محیط دارای اثرگذاری بیشتری میباشد چرا که ذهنیت خوبی در مشتری ایجاد میشود چون دارای جذابیت بیشتری برای آنها میباشد.

حال بایستی ملاک های موثر در کیفیت نورپردازی را نام برد که میتوان گفت نورپردازی مطلوب به سه عامل نیز  بستگی دارد:درخشندگی ، کیفیت رنگ و نحوه توزیع

از اساسی ترین عللی که بایستی لحاظ گردد، بار روانی منابع نوری متنوع میباشد. منابع نوری گرم اغلب برای خانه و محیط هایی به اصطلاح لوکس  بمنظور ایجاد حس گرمی و آرامش نیز استفاده میشود. در حالی که منابع نوری طبیعی و سرد عموما برای محیط های پر رفت و آمد مثل اداره ها و مکان های پر رفت و آمدی برای هوشیار بودن نیز استفاده میشود.

برای ایجاد نورپردازی مناسب بایستی مواردی را لحاظ کرد که این موارد عبارتند از

اندازه محیط و شکل آن

میزان نور موجود در محیط

نوع کالا و ویژگی های آن

نوع و ویژگی های کالا

انعطاف پذیری دیگر ملزومات

الگوهای آمد و شد

حال برای شما انواع نورپردازی ها را بیان میکنیم

1- نور پردازی تاکیدی:

نورپردازی تاکیدی و به اصطلاح نمایشی، جنبه زیبایی شناختی طرح را نیز تقویت می نماید و با کمک یک منبع نوری متمرکز، تاکید جذاب و چشم گیری را بر روی کالا یا محصول ایجاد می نماید چون با تاکیدی که روی رنگ و شکل و جنس محصول دارد نظر مشتریان را جلب می کند.

2- نور پردازی پرکننده:

این نوع از نورپردازی زمانی کاربرد دارد که برای کامل کردن مور محیط کاری و پیشخوان و فضاهای کنفرانس استفاده میشود در این  روش باید برای تاثیر بیشتر  بایستی سایه ها را حذف نمود و همچنین مانع از درخشندگی نور شد.

3- نور پردازی وال واش:

این نورپردازی برای ایجاد عمق در محیط استفاده میشود. در صورتی که بافت را شکل می دهد، فرم و فضا را هم نیز تعریف می کند. از جهت دید، فضای محیط را بیشتر نشان میدهد و سبب میگردد که محیط بزرگتر و روشن تر دیده شود.

4- نور پردازی نمایشی:

این نوع و روش از نورپردازی روی ویژگی اصلی محصول فوکوس کرده و ادراک مشتری را تحت تاثیر قرار می دهد.

5-  نورپردازی ویترین:

نور پرداری ویترین فروشگاه ها سبب جلب مشتریان بالقوه می گردد. جذابیت محیط و فروشگاه و محصول بایستی به اندازه ای بالا باشد که رابطه بین شخص در حال گذر و محصول داخل  فروشگاه ایجاد نماید.

6-نورپردازی فضای پیشخوان و محفظه ها و قفسه ها:

نیاز این نوع محیط و فضاها به نورپردازی 3 الی 5 برابر دیگر فضاها میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *