عمومی

اشتباهات رایج در مورد انتخاب چراغ کارگاهی وخیابانی

نکاتی درمورد روشنایی کارگاه و سوله

در زمان تاسیس سوله‌های صنعتی و کارگاه تولیدی موارد بااهمیتی در ارتباط با تاسیسات وجود دارد که باید به میزان لازم به آن‎ها دقت کرد تا از ایجاد اشتباهات جلوگیری شود که یکی از این موارد روشنایی کارگاه و سوله می باشد. ایجاد نور برای سالن های کارگاهی و تولیدی قسمت عمده ای از هزینه های یک سالن را در بر می گیرد. لازم به ذکر است بخش روشنایی از عوامل موثر در میزان بهره وری کارکنان در کارگاه می باشد. در صورتی که به نکات زیر توجه کنید می توانید از بروز اشتباهات در ایجاد روشنایی کارگاهی جلوگیری کنید که عبارتند از:

  • انتخاب تجهیزات روشنایی سالن ها
  • به منظور انتخاب نوع تجهیزات روشنایی یک مکان باید به عوامل اقتصادی، زیبایی و بهداشتی توجه شود.
  • مباحث اقتصادی روشنایی

از با اهمیت ترین عوامل به منظور انتخاب نوع تجهیزات روشنایی، بخش اقتصادی آن می باشد. در این بخش باید به دو مبحث هزینه اولیه خرید و هزینه تعمیر و نگهداری توجه شود.

مراحل محاسبه روشنایی

  • ابتدا از جدول استاندارد میزان شدت روشنایی لازم برای مکان مورد نظر را بر حسب لوکس بدست آورید و موارد زیر را محاسبه می‌کنید:
  • برآورد تعداد چراغ های لازم
  • مشخص کردن نحوه نصب چراغ ها (ارتفاع نصب، مکان قرارگیری، فاصله چراغ ها از یکدیگر و …)
  • فراهم کردن حداقل شدت روشنایی لازم
  • انتشار مطلوب روشنایی در نقاط گوناگون

سپس نوع منبع روشنایی (چراغ کارگاهی یا پروژکتور) و همچنین تکنولوژی لازم (ال ای دی یا بخار سدیم و …) را انتخاب می‌کنیم.

پروژکتور کارگاهی

  • استفاده از محصولات با حداکثر بهره نوری

اکنون محصولات با فناوری ال ای دی (دیودها نورانی) بیشترین میزان راندمان نوری (در حدود ۱۳۰ لومن بر وات) را دارند ولی نسل قبلی محصولات، حداکثر روشنایی ۹۰ لومن بر وات را داشتند. این مورد سبب شده تا با توان کمتر ،نور بیشتری تولید شود و تعداد کل تجهیزات مورد نیاز کاهش یابد.

امکان دارد خرید محصولات ال ای دی هزینه اولیه ی بیشتری در مقایسه با چراغ‌های بخار سدیم و لامپ‌های خیاری داشته باشد ولی به دلیل طول عمر بیشتر و کاهش مصرف برق ، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را بسیار کمتر می شود. این موضوع سبب می‌شود استفاده از چراغ های سوله ای ال ای دی و یا پروژکتورهای اس ام دی در دراز مدت صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.

  • استفاده از محصولات با طول عمر بالا

به دلیل اینکه محصولات روشنایی (پروژکتور یا چراغ کارگاهی) در سوله ها در ارتفاعات بالا قرار می گیرند ، به همین دلیل طول عمر پروژکتورها و تعمیرپذیری آن‌ها بسیار بااهمیت می باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود در زمان خرید و انتخاب کالای مورد نظر، محصول دارای گارانتی معتبر و همچنین خدمات پس از فروش مطلوبی باشد.

  • استفاده از محصولات مناسب با مکان

بدنه پروژکتور و یا چراغ مورد نظر باید با نوع فعالیتی که در سالن انجام می شود متناسب باشد. به طور مثال برخی از مکان های تولیدی گرد و خاک و یا بخارات زیادی ایجاد می‌کنند و احتیاج است تا پروژکتورها به طور دائم با آب پرفشار شست و شو شوند در نتیجه لازم است پروژکتورهایی با درجه حفاظتی بالا بکار برده شوند.

  • مباحث بهداشتی و زیبایی نور

علاوه بر شدت روشنایی، کیفیت نور محیط از عوامل موثر بر کارکرد کارکنان در محیط دارد. همچنین عواملی مثل عدم خیرگی، دمای نور متناسب با نوع فعالیت ، توجه به شاخص تفکیک رنگ مناسب با نوع فعالیت از موارد مهم در بخش بهداشت و زیبایی نور به حساب می آید.

  • ارتفاع سقف

در هنگام انتخاب روشنایی در کارگاه باید ارتفاع سقف را مدنظر بگیریم. و بررسی کنیم که آیا محصول روشنایی انتخابی ما بر روی سقف قابل نصب شدن هست یا خیر؟

چراغ خیابانی

در حالت کلی روشنایی معابر و خیابان ها از راه های گوناگونی انجام می گیرد. برای نمونه در بعضی پیاده روها از چراغ های کفی و پارکتی بکار برده می شود. لازم به ذکر است در قسمت های دیگری استفاده از چراغ هایی با ارتفاع کم یا زیاد مطلوب می باشد . سیستم روشنایی معابر یا چراغ های خیابانی باید از لحاظ ویژگی های فنی از کیفیت بالایی برخوردار باشد .

نکات مهم در انتخاب چراغ خیابانی

  • متوسط شدت روشنایی معابر بر اساس استانداردها

مقدار نوری که از یک چراغ یا روشنایی خیابانی انتشار می یابد بر اساس آن محل باید کم یا زیاد باشد .برای نمونه در یک بزرگراه بکار بردن چراغ هایی با نور بیشتر پیشنهاد می شود و مقدار پخش نور باید به صورتی باشد که موجب آزار رسیدن به چشم عابران و رانندگان نشود.

  • ایجاد یکنواختی در نور منتشر شده

این چراغ ها باید نوری را ساطع کنند که بیشترین میزان یکنواختی را دارا باشد به صورتی که رنگ دهی لازم را داشته باشند و سایه روشن محسوسی را ایجاد نکنند. عدم یکنواختی پخش نور و همچنین نصب چراغ روشنایی به صورت مستقیم در مقابل چشم عابران امکان دارد موجب آزار چشم رانندگان یا افراد در حال عبور در طول مسیر گردد.

  • ارتفاع نصب مناسب چراغ های معابر

یکی از موارد مهم در قرارگیری انواع چراغ های خیابانی در معابر شهری و بین شهری ارتفاع آن می باشد و هرچه ارتفاع نصب افزایش می یابد مخصوصا در بزرگراه ها و آزاد راه ها ، آسایش رانندگان و سرنشینان خودروها بیشتر فراهم می شود. نور انتشار یافته از این چراغ ها باید به صورتی باشد که موجب صدمه رسیدن به چشم رانندگان در زمان رانندگی نشود . لازم به ذکر است در قسمت پیاده رو باید ارتفاع چراغ به صورتی باشد که هم نور مطلوب فراهم شود و هم آزاری به چشم وارد نشود.

چراغ کارگاهی-چراغ خیابانی-پروژکتور کارگاهی-نکات مهم در چراغ خیابانی-ارتفاع چراغ خیابانی-شدت روشنایی چراغ خیابانی-طول عمر چراغ کارگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *