عمومی

مزایا و معایب چراغ خیابانی

چراغ خیابانی از نوع ال ای دی، در حقیقت چراغ نوری واحد و یکپارچه ای میباشد که برای منبع نور خود از دیودهای ساطع کننده نور نیز بهره میبرد.در چراغ خیابانی تمام اجزا و قطعات استفاده شده در آن از قبیل نورافکن و… به شکل یکپارچه بوده که قابل تفکیک از یکدیگر نمیباشند و با هم هستند.

در زمان تولید چراغ خیابانی، خوشه نوری LED  روی یک پنل چسبیده شده و بعد همراه با یک هیت سینک که ابزار خنک کننده است ، به پنل LED مونتاژ میگردد و یک لامپ نورافکن یکپارچه ای را تولید می نماید.

طراحی چراغ خیابانی

در حال جاضر طرح های متنوعی از چراغ های خیابانی ایجاد گشته اند که مدل های گوناگون LED را به یک لامپ نورافکن نیز وصل می نمایند، که هم در خصوص LED های ولتاژ بالا و همچنین برای بسیاری از LED های کم مصرف قابلیت استفاده دارد.

شکل ظاهری LED در چراغ خیابانی به چندین علل بستگی دارد، ازقبیل پیکربندی LED، مبدل های حرارتی بکار گرفته شده در ال ای دی ها، و نیز اولویت های زیبایی شناختی. طول عمر  ال ای دی های بکار رفته در چراغ خیابانی، از خروجی روشنایی نسبت په مشخصات اولیه طراحی شان تشخیص داده شده اند.چنانچه که روشنایی این چراغ های خیابانی تا ۳۰ درصد کم شود، تعیین میگردد که ال ای دی های بکار رفته در چراغ خیابانی به انتهای عمر خود نزدیک شده است.

اهمیت هیت سینک ها در چراغ های خیابانی ال ای دی

هیت سینک ها در چراغ های خیابانی، نقشی را شبیه به خنک کننده ها در وسایل الکترونیکی مثل کامپیوتر دارند.

مزایای چراغ خیابانی

اغلب چراغ های خیابانی از نوع ال ای دی دارای یک لنز در پنل LED میباشند که بمنظور نوردهی با یک الگوی مستطیلی طراحی گشته اند. از مزایای چراغ خیابانی ال ای دی در مقایسه با نوع سنتی آن در این است که در حالت عادی دارای یک بازتاب کننده در قسمت پشتی لامپ سدیم فشار قوی میباشند.

اما در چراغ های خیابانی سنتی، مقدار زیادی از روشنایی چراغ هدر گشته و آلودگی نوری نیز در فضا و محیط اطراف بوجود می آید. چراغ های خیابانی سنتی برای رانندگان و عابران پیاده نیز دارای نور زننده ای هستند که منجر به اذیت شدن چشم ها میشود و میتواند برای رانندگان مشکل ساز شود.

معایب پانل های فوکوس LED

و از عیوب پانل های فوکوس LED در چراغ های خیابانی این است که  نور بیشتر را به جاده ها منتقل میکند، و نور کمتری را در مسیرهای پیاده روی و فضاهای دیگر میدهد، لازم به ذکر است این مشکل با استفاده از طراحی لنزهای اختصاصی و همچنین اتصالات پایه ای نیز میتواند برطرف گردد .

با توجه به نیاز عموم به مصرف برق و بالا رفتن مصرف انرژی،چراغ خیابانی LED بخاطر بازدهی بالا و همچنین مصرف برق پایین بیشتر از گذشته مورد استقبال قرار گرفته و از سوی دیگر از لحاظ هزینه بسیار به صرفه تر از چراغ های خیابانی سنتی میباشد که سبب هدر رفتن نور و انرژی میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *