عمومی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروژکتور COB-پروژکتور LED-SMD-COB

COB چیست؟

COB مخفف Chips on Board می باشد و به معنی تراشه‌های روی بورد است که از فناوری های تازه LED می باشد. در سی او بی بر روی هر بورد تعدادی تراشه ال ای دی نصب و یک ماژول روشنایی به وجود می آید. با ایجاد جریان، هر یک از ماژول ها همانند یک پنل روشنایی می شوند. اغلب هر تراشه COB دارای 9 یا تعداد زیادی دیود است که دیودها اتصال یافته و یک مدار را ایجاد می کنند. تکنولوژی ال ای دی نسبت به تکنولوژی‌هایی که در گذشته وجود داشته است، انرژی کمتری استفاده می‌کند و بسیار با دوام تر می باشند.

پروژکتور COB

پروژکتورها در حقیقت روشنایی های عظیمی می باشند که به منظور روشن نمودن محیط هایی با مساحت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. این پروژکتورها در مدل های گوناگون و به منظور استفاده در شرایط مختلف طراحی و ساخته شده اند. پروژکتور COB مخفف Chips On Board می باشد. در این پروژکتور چیپ ها در کنارهم قرار می گیرند و در نهایت یک نقطه نورانی را به وجود می آورند. در نتیجه باید از پخش کننده استفاده شود زیرا در غیر این صورت نور بسیار درخشان تولید شده که موجب آزار چشم می شود. استفاده از پخش کننده موجب می گردد تا از میزان درخشندگی نور کاسته شود.

به دلیل تولید نور بسیار زیاد و مصرف کم انرژی، عملکرد پروژکتور COB بسیار بالا می باشد و از ویژگی های بارز این پروژکتور می باشد. همچنین پخش نور لامپ های COB در مقایسه با LED های معمولی 10 تا 12 برابر است.

ساختار پروژکتور COB

پروژکتور COB تقریبا در سال 87 وارد بازار شده است. این پروژکتور بر اساس فناوری LED تولید شده و در حال حاضر طرفداران زیادی دارد. این پروژکتورها ساختمانی شبیه به لامپ‌های COB LED را دارند و تکنولوژی تراشه‌های LED را ارتقا می دهند.

هر یک از نورافکن های سی او بی از تعداد زیادی تراشه کوچک ایجاد شده است که نسبت به مدل‌هایی که در گذشته بوده است دارای نور بیشتری می باشند. این مدل از نورافکن‌ها با یک زاویه معین،پرتوهای نور را به سطوح و اجسام می تابانند و مشابه چراغ‌های متال هالید می باشند. لازم به ذکر است در پروژکتور COB نسبت به پروژکتور SMD، پرتو نور نازک تر می باشد و به همین دلیل می توان نور را به صورت هدفمند به یک نقطه تاباند.

کاربرد پروژکتور COB LED

نورافکن COB دارای کاربرد زیادی می باشد. از این پروژکتور می‌توان به منظور روشنایی خیابان و کوچه‌ها، باغ، حیاط و باغچه، ساختمان‌های تاریخی، بیلبوردها، رستوران‌ها و کافه‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و بسیاری از محیط ها استفاده نمود.

مزایای پروژکتور COB LED

پروژکتورهای سی او بی مزیت‌های بیشماری دارد و از همین رو اخیرا در تولید وسایل روشنایی گوناگون و نورپردازی مورد استفاده قرار گرفته است. از مزایای حائز اهمیت تکنولوژی COB نسبت به سایر پروژکتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لومن‌های بیشتر از (بالای 1.5 برابر SMD) از 150lm/watt در جریان 350mA تا 250lm/watt در جریان 20mA
  • چگالی بالای روشنایی به سبب ترکیب تعداد زیادی دیود و کوچک بودن ابعاد به سبب کوچک شدن تراشه ها
  • کم شدن درجه حرارت کل وسیله نسبت به سایر مدل‌ها و طول عمر زیاد آن (تقریبا 50000 ساعت)
  • عدم تاثیرگذاری درجه حرارت محیط بر روی عملکرد دستگاه ، ایجاد روشنایی حتی در درجه حرارت بسیار پایین و هزینه نگهداری اندک
  • بالا بودن وضوح و عملکرد مطلوب تر در مقایسه با سایر فناوری ها و کم شدن میزان اتلاف نور به دلیل بکارگیری از لنز شفاف

معایب نورافکن COB

با اینکه تکنولوژی COB مزیت های زیادی دارد ولی معایبی هم دارند که در زمان خرید باید به آن‌ دقت کرد. در این پروژکتورها هر یک از تراشه ها از تعدادی دیود متصل به هم ایجاد گردیده است در نتیجه در صورتی که دیودی خراب شود یا بسوزد، کل تراشه از بین می رود. به عبارت دیگر یک لامپ یا پروژکتور COB قابل تعمیر نمی باشد.

بااهمیت ترین بخش در تولید تراشه های COB همان دیودها می باشند. به دلیل اینکه دیودها دارای ساختمان حساس هستند و در هنگام نوسانات جریان برق موجب سوختگی می‌شوند، در نتیجه مناسب تر است که از پروژکتورهای سی او بی زمانی که نوسانات ولتاژ اندک است بکار برده شود.

قیمت پروژکتور

به منظور تعیین قیمت پروژکتورهای سی او بی عوامل گوناگونی مانند نوع نورافکن و سایز پروژکتور، نوع برند و شرکت سازنده و کاربرد آن تاثیرگذار می باشند. لازم به ذکر است پروژکتورهای روشنایی طبق رنگ، توان مصرفی، ابعاد و اندازه، مدل به مدل های گوناگونی تقسیم بندی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *