تالار

چگونه تزئین سفره عقد را خودتان انجام دهید؟

تم عروسی ایرانی به معنای عروسی مجلل و مملو از سنت ها و فرهنگ است. مراسم عروسی در فرهنگ ما ایرانیان معنای عمیق تری دارد: رشد، سلامتی، ثروت، محافظت از هر بدی و همه چیزهای خوب و زیباییست که مردم به آنها امیدوار هستند.

در عروسی ایرانی، محل برگزاری مراسم، از جمله میز یا سفره عقد که با خوراکی های خاص و وسایل تزئینی زیبا پوشیده می شود که هر کدام نماد خاص خود را برای ازدواج دارند. به طور سنتی، سفره اصطلاحی برای پارچه نمادین ایرانی است که پس‌ زمینه اعیاد و جشن ‌های فصلی بوده است. با گذشت زمان، این اصطلاح اهمیت فرهنگی بیشتری پیدا کرده است و به یک گردهمایی و مکانی برای جمع شدن خانواده و دوستان اشاره دارد.

اقلام سفره عقد چه چیزهایی هستند؟

سفره عقد الهام گرفته شده از فرهنگ و تاریخ ایرانی، می تواند شامل گل ها و میوه های نمادین مانند گل رز و انار شیرین (انار قرمز رنگ) و رنگ اربی (آبی یا نیلی) باشد. انار و گل رز نه تنها در سبک آشپزی ایرانی حضور دارند، بلکه به شدت نمادی از گذشته ایرانیان هستند. انار نمادی از باروری، فراوانی و آینده ای پر برکت است. همچنین نماد شکست ناپذیری در نبرد توسط ایرانیان بود. اجزای سنتی سفره عقد ایرانی شامل:

آینه: به عنوان یکی از مهمترین اقلام سفره، آینه نمایانگر نور، حقیقت، خلوص و واقعیت است. در این آینه، وحدت آنها تأیید و برای دیدن جهانیان منعکس می شود. این آینه همچنین در سنت های قدیمی اولین جایی است که داماد عروس خود را می بیند.

عسل: یکی از محبوب ترین قسمت های سفره عقد، ظرف عسل است. عروس و داماد انگشتان خود را در عسل فرو کرده و در دهان یکدیگر قرار می دهند. این کار برای شیرین کردن زندگی مشترک آنها انجام می شود.

نان سنگک: «نان زندگی» یا نان سنگک، نان پهنی است که به زیبایی تزیین شده است که نماد سلامتی و رفاه برای زوجین است. معمولاً شامل کلمات و عبارات تبریک است که با دارچین یا زعفران نوشته شده است.

کله قند: در یکی از فتوژنیک‌ ترین و دوست ‌داشتنی ‌ترین سنت‌ های عروسی ایرانی، دو عدد قندان یا کله قند به هم مالیده می‌شود و توسط مهمانان عروسی روی زوج می‌ پاشند. گفته می‌شود که این اتحادیه را حتی شیرین ‌تر می ‌کند و انرژی خوبی را از مهمانانی که قبلاً ازدواج کرده ‌اند، فرا می‌ گیرد.

اسپند: اسپند در سفره عقد برای رهایی از هرگونه حس منفی ارائه می شود. دانه ‌ها روی زغال ‌های در حال سوختن پرتاب می ‌شوند و دودی از خود خارج می‌کنند که گمان می‌رود انرژی بدی را که هر یک از مهمانان ممکن است به فضای خود پرتاب کرده باشد از بین ببرد.

ترمه: ترمه پارچه‌ ای پشم‌ دوزی یا ابریشمی که عمیقاً سنتی است، افزودنی زیبا، رنگارنگ و معنی ‌دار به سفره عقد است. ترمه ها معمولاً در خانواده ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و عموماً به عنوان سجاده نماز استفاده می شوند.

قرآن: کتاب قرآن جایگاه ویژه ای در سفره عقد دارد. این کتاب روی میز باز است و بعداً معمولاً توسط خود زوج نگهداری می شود.

گلاب: گلاب اغلب بخشی از سفره عقد برای ایجاد بوی خوش است و بسیار مناسب است، زیرا اولین بار در ایران ساخته شد.

تخم مرغ: روی سفره عقد تخم مرغ ‌هایی که نماد دیرینه باروری است گنجانده شده است تا فرزندان شاد و سالم زیادی را برای زوجین به ارمغان بیاورد تا نسب خود را ادامه دهند. این تخم مرغ ها تزئینات پیچیده ای دارند که اغلب شامل طرح های تاریخی و خوشنویسی می شود.

گل: عروسی بدون گل چیست؟ تقریباً هر سفره عقد دارای نوعی گل است که برای نشان دادن هر چه بیشتر زوج انتخاب می شود. به طور سنتی، گل ها در دو طرف آینه قرار می گیرند تا یک اتحاد هماهنگ را نشان دهند.

سکه: پس از پایان مراسم، سکه ‌های طلای سفره عقد را به‌ طور سنتی داخل کیسه می ‌گذارند، آن‌ ها را می ‌دوزند و به خانه می ‌برند تا دیگر باز نشوند. این سکه ها به عنوان نماد رفاه و فراوانی برای زندگی زوجین است.

میوه ها: میوه یکی از اقلام اصلی سفره است، زیرا نماد سلامتی است. به طور معمول انار، سیب و انگور انتخاب می شوند، اما میوه می تواند هر چیزی باشد که زوج انتخاب می کنند.

شمعدان: یا شمدون، نماد نور است، درست مانند آینه. با این حال، همچنین نشان دهنده آتش است، منبعی پاک کننده که روشنایی، استقامت و ابدیت را به ارمغان می آورد.

نان و پنیر و سبزی: که به طور سنتی برای مهمانان در پایان مراسم سرو می ‌شود، سه نان، پنیر و سبزی است که به زیبایی چیده شده‌اند و نمادی از اوقات خوشی است که در میان دوستان و خانواده به اشتراک گذاشته می‌شود.

آجیل و شیرینی: در سفره عقد از هر نوع آجیل و شیرینی استقبال می شود. چه فندق، بادام، گردو، شیرینی ساده، شور، هر چیز دیگری! گفته می شود که آنها نشان دهنده فراوانی و تجدید و همچنین باروری هستند.

ایده هایی برای اینکه تزیین سفره عقد را خودتان انجام دهید:

در کنار تمامی تدارکات که برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری مراسن عروسی در نظر رفته می شود، سفره عقد زیبا در اتاق عقد یا در گوشه ای از سالن که دقیقا در مقابل جایگاه عروس و داماد است، می تواند فضا را زیباتر و مراسم عروسی را باشکوه تر کند. استفاده از گل، آینه و شمعدانی و سایر وسایل تزئینی برای زیباتر کردن سفره عقد ضروری است. در ادامه این مقاله ایده هایی الهام بخش برای تزئین یک سفره عقد شیک و خاص را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

سفره عقد سنتی

ایده های مختلفی برای چینش سفره عقد وجود دارد و معمولا با سلیقه عروس و داماد نوع چینش سفره عقد انتخاب می گردد. سفره عقد سنتی یکی از مدل چینش های سفره عقد است که از زیبایی خاص و متفاوتی برخوردار است. تزئین سفره عقد با این سبک در عین سادگی، از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است و می توانند بهترین انتخاب برای طرفداران طرح های سنتی ایرانی باشند. در چیدمان سفره عقد سنتی اغلب از وسایلی با طراحی سنتی و قدیمی استفاده می شود و سعی می گردد اصالت ایرانی در این نوع دیزاین سفره عقد حفظ گردد.

 

 

استفاده از نورپردازی و شمع آرایی در سفره عقد

نورپردازی سفره عقد و شمع آرایی از موارد خلاقانه ای به شمار می آید که سبب زیبایی ظاهری کلی اتاق عقد می شود و می تواند صحنه اتاق عقد را رویایی و برجسته کند. شمع آرایی در کنار گل آرایی می تواند از موارد مهم در دیزاین و تزئین سفره عقد باشد و همچنین نور پردازی حرفه ای با توجه به تم خاص و انتخاب مناسب رنگ نور نیز از آیتم های خاص برای اجرای دیزاین سفره عقد به شمار می آید.

سفره عقد فضای باز

امروزه توجه به اینکه برگزاری مراسم در فضای باز محبوبیت زیادی پیدا کرده است، علاقه زوجین جوان به تغییر باعث شده است تا بسیاری از رسوم مدرن و لوکس جایگزین رسم ‌های سنتی شود. برگزاری مراسم عقد و طراحی سفره عقد در فضای باز یکی از مواردی است که با توجه به خواست عروس و داماد و با توجه به وضعیت آب و هوا در زمان مراسم اجرا می شود. به طور کلی اجرای مراسم در فضای باز می تواند در ایجاد حس امید و سرزندگی در افراد تاثیر بسیار دارد و می تواند شبی فراموش نشدنی را برای عروس و داماد رقم بزند.

سفره عقد کریستال

یکی از طرح های خاص و دلربا برای اجرای سفره عقد ایرانی، سفره عقد کریستال است. سفره عقد کریستال به همراه گل آرایی می تواند مجموعه ای منحصر به فرد برای دیزای سفره عقد باشد. این طراحی جلوه ای شیک و مدرن را در عین سادگی تجلی می کند. همچنین این سبک دیزاین به دلیل استفاده از ظروف نقره و کریستال، معمولا جز گرانترین دیزاین های سفره عقد است.

 

تزئین سفره عقد با گل آرایی

تزیین سفره عقد با گل های طبیعی ایده بسیار جذاب و پرطرفداری برای دیزاین سفره عقد است که می تواند در مدل ها و طرح های زیبا و  خلاقانه ای اجرا شود. استفاده از گل های طبیعی با رنگ های شاد و زیبا در تزئین سفره عقد در عین جذابیت خاص آن، موجب به وجود آمدن فضایی شاد و مفرح شده و پیچیدن عطر گل ها در فضا احساس خوبی برای شرکت کنندگان در مراسم ایجاد خواهد کرد.

تزئین سفره عقد به سبک پله ای یا غیر همسطح

در سبک ها و طراحی های مدرن سفره عقد استفاده از سکوها و سطوح نا متقارن اما هماهنگ با تم دیزاین در یکی دیگر از ایده های جذاب برای استفاده در مراسم است. این سبک چیدمان در عین حال که زیبایی منحصر به فرد خود را داراست ولی نسبت به سبک های قدیمی تر پرهزینه تر هم خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم ایده های گل آرایی و تزئینات زیبا و جذاب سفره عقد عروسی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله الهام بخش شما برای چیدمان سفره عقدتان باشد.

اگر صاحب تالار هستید میتوانید با توجه به سلایق مشتری هایتان سفره عقد دلخواه آن ها را بچینید و اگر برای مراسم عروسی خودتان نیاز به راهنمایی در چیدمان سفره عقد دارید میتوانید از ایده های مقاله استفاده کنید.

اگر سوالی در این زمینه داشتید، خوشحال می ‌شویم در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *