دی جی

اشتباهات رایج دی‌جی‌ ها

اشتباهات رایج دی‌جی‌ها

دی‌جی بودن کار سخت و دشواری است؛ زیرا این حرفه نیازمند مهارت و تخصص بالایی است. اگر شما به‌عنوان دی‌جی برای یک مراسم انتخاب شده‌اید، باید قبول کنید که مسئولیت بسیار زیادی بر دوشتان است؛ زیرا باید مهمانان را با اجرای موسیقی زنده و بدون عیب و نقص کنترل و سرگرم کنید. هر دی‌جی‌ای در طول حرفه خود دچار اشتباه می‌شود. با شناخت بیشتر اشتباهات و پی بردن به آن‌ها در این حرفه و تکرار نکردن آن‌ها می‌توان پیشرفت کرد.

در ادامه می‌خواهیم درباره‌ی لیست اشتباهات رایج دی‌جی‌ها صحبت کنیم و شما با توجه و رعایت این نکات، می‌توانید تجربه بیشتری کسب کنید و در حرفه خود سریع‌تر پیشرفت کنید و عالی‌ترین باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی لیست مهم‌ترین اشتباهات دیجی‌ها

در این بخش می‌خواهیم به یکسری اشتباهات رایجی که معمولا دیجی‌ها در اجرای خود انجام می‌دهند اشاره کنیم. این اشتباهات عبارت رایج عبارت‌اند از:

پخش آهنگ با صدای بلند

پخش بیش از حد بلند موسیقی؛ منجر به آسیب دائمی شنوایی و تولید امواج صدای بدی می‌شود. شما به دلایلی EQ روی سیستم خود دارید. همچنین برای پخش صدای تمیزتر و داشتن گوش‌های سالم‌تر، به رنگ قرمز سیستم که در ادامه توضیح می‌دهیم توجه کنید ( برگرفته از news.beatsource).

اجرای آهنگ‌های اصلی در ابتدای کار

یکی از وظایف اصلی و مهم دی‌جی‌ها در ابتدای مراسم این است که مجلس را با اجرای آهنگ‌های ملایم گرم کنند. اما بر خلاف تصور، اکثر دی‌جی‌ها در ابتدای مراسم بسیار هیجان‌زده و پرانرژی هستند و همان ابتدای کار، شروع به اجرای مجموعه آهنگ‌های اصلی و قوی خود می‌کنند ( بر اساس اطلاعات مقاله djingpro).

ضبط نکردن میکس‌های دیجی

یکی از نکات مهمی که هم دی‌جی مبتدی و هم با‌تجربه باید به آن توجه کند؛ این است که  به طور منظم میکس‌های خود را ضبط کند و در ماشین یا محل کار به آن‌ها گوش دهد تا بفهمد که چگونه می‌توان این ترکیب را بهبود بخشد و کار امروزش، بهتر از دیروز باشد. بهترین روش‌های نقد؛ شامل: ضربات تطبیق، EQing، استفاده از توابعی؛ چون: حلقه‌ها، نمونه‌ها، افکت‌ها است و همچنین ریتم آهنگ‌های شما تا چه حد به صورت هماهنگ از یکدیگر تعریف می‌شوند. اگر فکر می‌کنید این ترکیب قابل اصلاح نیست، آن را به یکی از دوستانتان بدهید و یا در YouTube آپلود کنید و منتظر نظرات و انتقادات باشید.

این یک روش عالی برای بهبود میکس شما است و به شما ایده خوبی از آنچه دیگران می‌شنوند می‌دهد. اما اگر می‌خواهید آن‌را آپلود کنید، نسبت به نظرات مردم خیلی حساس نباشید؛ زیرا همیشه بعضی افراد هستند که کلمات منفی به‌کار می‌برند و انرژی منفی می‌دهند. اگر شما به آن‌ها پاسخ دهید و واکنش منفی نشان دهید، برای افرادی که علاقه به مجموعه شما دارند ممکن است بد به‌نظر آیید. با این کار حتی می‌توانید کنسرت‌های عالی و دیگر فرصت‌های خوب را از دست بدهید. بهتر است نظرات را نادیده بگیرید و یا اجازه دهید دیگران به آن پاسخ دهند و یا کلا آن‌را حذف کنید و فراموش کنید.

سعی کنید از یک برنامه ساده مانند Audacity استفاده کنید؛ تا به راحتی میکس‌های شما را ضبط کند. ممکن است برای اتصال تجهیزات خود به رایانه به یک رابط صوتی نیز نیاز داشته باشید ( برگرفته از سایت djingpro).

فیلم نگرفتن از خود در حال اجرای آهنگ میکس

برای اینکه بتوانید اجرای خوبی در مجالس داشته باشید؛ باید در خانه تمرین و تکرار داشته باشید و از اجرای خود فیلم بگیرید و همزمان صدای خود را نیز ضبط کنید، سپس فیلم ضبط‌شده را با دقت ببینید تا متوجه اشتباهات خود شوید و آن‌ها را اصلاح کنید. با این کار می‌توانید اجرای خود را ارتقا دهید. این تمرین را تا جایی می‌توانید تکرار کنید که از نمایشی که اجرا می‌کنید راضی باشید.

ضروری است که هنگام اجرا دی‌جی‌ها باید پرانرژی و خون‌گرم باشند و باعث دلگرمی جمعیت شوند تا آن‌ها نیز از آمدن به روی پیست رقص کمتر احساس ترس کنند و با علاقه در سن برقصند و اوقات خوبی را سپری کنند.

انتخاب نکردن اسم خاص برای خود

اگر یک نمایش عالی برگزار کنید و مردم نام شما را به خاطر بسپارند، احتمال برگزاری کنسرت‌های آینده نیز بیشتر است. مردم همچنین می‌توانند رسانه‌های اجتماعی شما را راحت‌تر پیدا کنند و با شما ارتباط برقرار کنند، میکس‌های شما را دانلود کنند، و شما را برای مجالس خود انتخاب کنند. بنابراین با انتخاب یک اسم مخصوص برای خود به‌جای نام واقعی‌تان، می‌توانید کنسرت‌های بیشتری را اجرا کنید.

پخش CD یا Mp3 با کیفیت پایین

میکس کردن بی عیب و نقص آهنگ برای یک سی‌دی کامل 80 دقیقه‌ای می‌تواند دشوار باشد، اما اگر برای ساخت آن زمان کافی بگذارید کیفیت بهتری خواهد داشت. بهتر است برای خود میکس تیپ درست کنید و سپس آن‌ها را پخش کنید و قسمت‌هایی که فکر می‌کنید نیاز به اصلاح دارد را بهبود بخشید. همچنین می‌توانید میکس‌های خود را در YouTubeو یا Mixcloud قرار دهید، و آن‌ها را در صفحه طرفداران فیس بوک یا اینستاگرام خود پست کنید. شما می‌توانید با ساخت یک میکس تیپ که در دست پیش‌برنده‌ها قرار گرفته، اجرای خود را در کنسرت عملی کنید.

پخش آهنگهای درخواستی بی‌پایان جمعیت

یک دی‌جی‌ مجرب همیشه یک برنامه اولیه برای نحوه اجرای مجموعه خود دارد. اگر در مراسم با درخواست‌های زیاد مهمانان روبه‌رو شدید؛ بهتر است فقط درخواست‌هایی که مناسب است و به‌خوبی با مجموعه‌ی شما ترکیب می‌شود را اجرا کنید. شما مجبور نیستید که به همه‌ی درخواست‌های مهمانان توجه کنید؛ زیرا این کار باعث ضعیف شدن و به‌هم ریختن برنامه مجموعه خودتان می‌شود.

تکیه بر شمارنده های BPM و همگام‌سازی

این اشتباهی است که اکثر دی‌جی‌ها به آن توجه نمی‌کنند. اگر از پخش‌کننده‌ها یا نرم‌افزار خاصی استفاده می‌کنید، همگام‌سازی می‌تواند کار تطبیق را برای شما انجام دهد. شمارنده های BPM یک راه عالی برای سرعت بخشیدن به روند تطبیق ریتم آهنگ‌ها هستند.

پخش مجموعه آهنگ مشابه (بدون میکس)

برخی از دی‌جی‌ها فهرستی از آهنگ‌هایی دارند که می‌دانند مکمل همدیگر هستند و باعث اجرای خوبشان می‌شود و به آن پایبند می‌مانند. واکنش افراد مختلف به مجموعه از پیش برنامه‌ریزی شده شما ممکن است متفاوت باشد. گاهی ممکن است این شیوه به خوبی جواب دهد، اما شما باید تمام احتمالات را در نظر داشته باشید. شما باید این توانایی را داشته باشید که در صورت نیاز با قرار گرفتن در جوهای مختلف، حال و هوای افراد را تغییر دهید.

اجرای یک مجموعه آهنگ تکراری می‌تواند جلوی پیشرفت شما را به‌عنوان یک دیجی بگیرد. حتی اگر فکر می‌کنید خدای میکس کردن هستید، باز هم ترفندهای جدیدی را از میکس کردن آهنگ‌های مختلف با هم یاد خواهید گرفت. با میکس کردن تصادفی‌ترین آهنگ‌ها با هم در خانه تمرین کنید و در میکس آهنگ‌ها عالی باشید.

نادیده گرفتن چراغ قرمز

یکی از رایج‌ترین اشتباهات دی‌جی‌ها ، توجه نکردن به چراغ قرمز است. اگر چراغ قرمز روی میکسر، آمپلی‌فایر یا هر وسیله دیگری دیدید، باید هرچه سریع‌تر برای اصلاح آن اقدام کنید. اگرچه در اکثر میکسرها فضای زیادی وجود دارد و ممکن است چند رنگ قرمز مشکلی ایجاد نکند، اما بهتر است همیشه از آن‌ها صرف‌نظر کنید. رنگ قرمز باعث به خطر افتادن و آسیب جدی به تجهیزات گران‌قیمت؛ از جمله: تقویت‌کننده‌های صدا و بلندگوها می‌شود و باعث تولید صداهای بی‌کیفیت و گوش‌خراش می‌شود؛ که برای جمعیت وحشتناک به‌نظر می‌رسد و همچنین تاثیر منفی بر میکس شما خواهد گذاشت.

سرزنش مهمانان به‌خاطر وجود پیست رقص خالی

اگر مردم وقت گذاشته‌اند تا خانه‌های خود را ترک کنند و در یک مهمانی شرکت کنند، قطعاً آماده و مشتاق شرکت در آن مجلس هستند. آن‌ها مشتاقانه منتظر شنیدن موسیقی و آماده شدن برای رقص روی پیست هستند. شناخت جمعیت مجلس و اجرای موسیقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که دی‌جی‌ها باید به آن توجه کنند. دی‌جی‌ها باید مجلس را به‌گونه‌ای آماده و گرم کنند تا مردم احساس کسالت نکنند و مشتاق رقص بی‌وقفه باشند.

رد کردن شکاف اولیه زمانی

همه دیجی‌ها دوست دارند در کمترین زمان به بیشترین نقطه اوج مجلس برسند، ولی این حقیقت شدنی نیست. بهتر است اجرا را ابتدا از مجالس کوچک آغاز کنید و با گذشت زمان تجربه کسب کنید و سپس به نقطه اوج خود برسید ( بر اساس اطلاعات سایت djgym).

پخش کردن آهنگ برای خود و نه برای جمعیت

یکی دیگر از اشتباهات بزرگی که دی‌جی‌ها مدام نادیده می‌گیرند، اجرای آهنگ‌های مورد‌علاقه خودشان برای جمعیت است. مهم‌ترین وظیفه دی‌جی‌ها این است که جمعیت را سرگرم کنند و از همان ابتدا آن‌ها را راضی نگه دارند. یک دیجی با‌تجربه از قبل انتظارات مهمانان مجلس را می‌داند و خوب می‌داند که چه اجرایی باید داشته باشد. همچنین باید انرژی را در سرتاسر مجموعه خود در مجلس حفظ کنند( برگرفته از محتوای سایت michaelsentertainment).

همگام‌سازی

همگام‌سازی یک ویژگی عالی در تجهیزات مدرن دی‌جی‌ به شمار می‌رود که میکس آهنگ‌ها را با روش‌های مختلف تغییر داده است. اما دیجی باید آگاه باشد که این روش همیشه کار نمی‌کند. برخی از ژانرهای موسیقی به طرز وحشتناکی به عملکرد همگام‌سازی پاسخ می‌دهند، بنابراین تطبیق آهنگ ضروری است. Beatmatching یک مهارت ضروری است که همه دی‌جی‌ها باید راجع به آن بدانند. همچنین همه دی‌جی‌ها باید بیاموزند که به شمارنده‌های BPM تکیه نکنند و برای هر ترکیبی همگام‌سازی کنند ( برگرفته از سایت djgym).

استفاده ضعیف از میکسر – استفاده نادرست از EQ هنگام میکس آهنگ

یکی از اشتباهاتی که یک دیجی انجام می‌دهد؛ این است که نمی‌تواند یک میکس را EQ کند. اشتباه دیگری که  مرتکب می‌شوند، نادیده گرفتن عملکردهای خاصی در سخت‌افزار است. اکثر کنترلگرها دارای عملکردهای ثانویه هستند که در زیر بسیاری از دکمه ها برچسب‌گذاری شده‌اند که توسط دکمه shift باز می‌شوند. بسیاری از دی‌جی‌ها حتی نمی‌دانند نقش دکمه Shift در اجرا چیست (برگرفته از سایت djingpro).

سخن پایانی

در این مقاله به اشتباهاتی که دی‌جی‌ها در اجرای خود به‌صورت ناخودآگاه مرتکب می‌شوند اشاره کردیم. همچنین توضیح دادیم که برای تکرار نکردن این اشتباهات و پیشرفت در حرفه خود چه کارهایی را باید انجام دهید. اگر شما هم این اشتباهات را در برگزاری نمایش خود دارید، می‌توانید به کمک نکاتی که در این مقاله گفته شد آن‌ها را اصلاح کنید.

امیدوارم از این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *