عمومی

هواکش خانگی و صنعتی – مقایسه هواکش صنعتی با هواکش خانگی

هواکش خانگی

تهویه و انتقال هوا موردی است که از اهمیت زیادی در مکان ها و محیط های گوناگون برخودار می باشد .به دلیل اینکه هم در بهداشت فضا تاثیر دارد و هم در تندرستی و تنفس انسان موثر می باشد. هواکش ها طبق عملکردشان به دو گروه هواکش خانگی و صنعتی تقسیم می شوند .از هواکش خانگی در مکان های اداری ، مسکونی و تجاری استفاده می شود و بسیار ضروری می باشد. زیرا در هر فضایی حرکت و جریان داشتن هوا مورد با اهمیتی می باشد. در حالت کلی هدف از بکار بردن هواکش خانگی ایجاد کیفیت مورد نیاز برای هوای درون ساختمان است . تهویه خانگی مثل یک پاک کننده عمل می کند و هوای ناپاک و آلوده را به وسیله سیستم های مکشی یا دمندگی از فضا خارج می کند. استفاده از هواکش خانگی سبب می شود هوای سنگینی که در محیط متاثر از انجام فعالیت یا به دلیل وجود رطوبت به وجود آمده است به خارج از محیط انتقال یابد و با هوای جدید بیرون جایگزین شود. اغلب در ساخت هواکش خانگی از فن های محوری استفاده می شود. به دلیل اینکه هواکش خانگی در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه ایجاد سروصدای بسیار اهمیت دارد و باید به این نکته توجه کرد.

فن ها وظیفه انتقال هوا را بر عهده دارند و در ساختار داخلی آنها یک الکتروموتور، پروانه و قاب خارجی بکار برده شده است . نوع ساختار سیستم هواکش خانگی به این گونه است که جریان هوا به طور موازی با محور اصلی هواکش وارد آن می شود . بازده و عملکرد این هواکش ها اغلب 70 الی 80 درصد است.

هواکش های خانگی نسبت به مدل صنعتی دارای اندازه های کوچکتر و ساختمان ساده تری می باشد و تعداد پره های آنها احتمالا از دو پره به بالا باشد. معمولا در این هواکش ها از الکتروموتورهایی با قدرت زیر نیم اسب یا زیر ۵۰۰ وات استفاده می شود که به منظور گردش هوا یا تخلیه مکانی از آپارتمان مناسب می باشند.

انواع هواکش خانگی

  • هواکش خانگی پروانه ای

ساده ترین مدل هواکش محوری ، هواکش خانگی پروانه ای می باشد که پروانه آن اغلب بین سه تا شش پره می باشد که به طور معمول جنس این پره ها فلزی یا پلاستیکی می باشد و در یک قاب خارجی قرار می گیرند و شیوه اتصال آنها به الکتروموتور امکان دارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

  • هواکش خانگی لوله محوری

این مدل از فن های محوری ساختار و عملکردی شبیه به هواکش پروانه ای دارند ولی با این تفاوت که پروانه ها و الکتروموتور در یک قاب خارجی قرار نمی گیرند و داخل یک محفظه استوانه ای شکل قرار می گیرند، این نوع تهویه بیشتر به عنوان تهویه صنعتی کاربرد دارد و به عنوان هواکش خانگی کمتر استفاده می شود.

  • هواکش خانگی پره محوری

این فن ها مشابه هواکش لوله محوری می باشند با این تفاوت که در این مدل پیش از هواکش ، پره های راهنما اضافه می شوند و تعداد این پره ها نسبت به بقیه بیشتر می باشد.

هواکش صنعتی

هواکش یا فن صنعتی به دستگاهی گفته می شود که به منظور تهویه هوا در مکان های گوناگون کارگاهی و کارخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد و در حقیقت توانایی جابه جایی هوای آلوده را با هوای تازه دارد .هواکش صنعتی مثل مدل خانگی از یک الکتروموتور ، پروانه و قاب یا محفظه تشکیل شده است و اغلب سایز بزرگتری نسبت به هواکش خانگی دارد .همچنین قدرت موتور در هواکش صنعتی بیشتر می باشد زیرا باید توانایی انتقال حجم بیشتری از هوا را داشته باشد. هواکش صنعتی شامل پره هایی می باشد که هوا را به موازات محور چرخش تیغه ها جابجا می کند و قطر این نوع هواکش ها می تواند از 300-400 میلی متر تا 1800-2000 میلیمتر باشد.

انواع هواکش صنعتی

هواکش های محوری در صنعت هواکش آکسیال نامیده می شوند و در سه مدل متفاوت تولید می شوند

  • هواکش صنعتی پروانه ای

این هواکش ساختار ساده ای دارد و از دو ، چهار یا شش پره تشکیل شده است که در اندازه های کوچکتر پروانه ها به طور مستقیم به الکتروموتور متصل می شوند و در اندازه های بزرگتر پروانه ها به وسیله یک تسمه به موتور وصل می شوند . در هواکش صنعتی اغلب پره ها فلزی هستند و به منظور حجم هوای زیاد و فشار استاتیک کم بکار برده می شوند ، این مدل از تهویه صنعتی ساختمان ساده ای دارد که توانایی ایجاد جریان هوای معکوس را دارد و در تهویه مطلوب مکان نقش مهمی دارد.

  • هواکش صنعتی لوله محوری

این مدل هواکش دارای کارکرد مناسب تر و فشار بالاتری در مقایسه با تهویه پروانه ای می باشد و از نظر شکل ظاهری همانند مدل قبلی می باشد با این تفاوت که پروانه ها و الکتروموتور به جای قرار گرفتن در یک قاب بیرونی داخل یک محفظه استوانه ای شکل قرار گرفته اند. این مدل هواکش صنعتی برای فشارهای متوسط و جریان زیاد مطلوب است.

  • هواکش صنعتی پره محوری

این نوع تهویه مثل نوع لوله محوری است با این تفاوت که در ساختمان آن پره های راهنما قرار دارند و تعداد آنها بیشتر از مدل های پیشین است ، اغلب این هواکش ها به جای هواکش های گریز از مرکز استفاده می شوند زیرا فضای کمتری را نسبت به آنها اشغال می کنند.

  • هواکش صنعتی گریز از مرکز

مدل دیگری از هواکش صنعتی وجود دارد که در مکان های ویژه ای مورد استفاده قرار می گیرند ، این فن ها شامل یک جز متحرک به اسم پروانه هستند که به وسیله محوری به مجموعه تیغه ها وصل می شوند و کارکرد آنها به این صورت می باشد که هوای خارج را به درون خود می کشد و با چرخش تیغه ها آن را با شدت زیادی به خارج می راند. این نوع از تهویه صنعتی در فشارهای بالا و در شرایط سخت مثل درجه حرارت بالا ، آلودگی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *