عمومی

هواکش خانگی و صنعتی – آموزش و نحوه ی نصب هواکش خانگی

روش نصب هواکش در منزل

انواع سایز هواکش خانگی

فن های عرضه شده در بازار که به نام فن هواکش هم نامیده می شوند، در سایزهای دهانه ۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۱۵ میلیمتر موجود می باشند که باید با در نظر گرفتن قطر لوله هواکش، فن مورد نظر خود را تهیه کنید.

 

سیم کشی هواکش خانگی

سیم کشی مخصوصی ندارد و تنها نیاز است یک رشته سیم فاز و یک رشته سیم نول به آنها متصل شود تا بتوانید از آن استفاده کنید (در صورتی که سیم سومی هم وجود داشت، آن سیم ارت است که در صورت موجود بودن ارت در ساختمان، باید به سیم ارت متصل شود.)

نحوه نصب دو رشته سیم فاز و نول به محل نصب فن

در داخل حمام یا سرویس بهداشتی حتما چراغ وجود دارد، در نتیجه می توانید از برق آن به منظور برق رسانی به فن استفاده کنید.

 

روش نصب هواکش

در صورتی که لوله هواکش از دیوار خارج شده و می خواهید فن روی دیوار قرار گیرد، می توانید به وسیله دو عدد پیچ و رول پلاک این کار را انجام دهید. برای هر سمت فن یک پیچ لازم است اما در صورتی که لوله هواکش در سقف قرار داشته باشد باید فن روی سقف نصب گردد ولی به دلیل اینکه سقف سرویس ها و حمام ها اغلب سقف کاذب می باشد و چون فن ها لرزش دارند امکان دارد که پس از چند ماه فن از سقف جدا شود. در نتیجه مناسب ترین گزینه به منظور نصب فن در سقف های کاذب به وسیله پیچ های پروانه ای می باشد.

از برخی فن ها ۲ رشته سیم خارج شده است که باید یک رشته از آنها را به فاز و رشته دیگری را به نول متصل کنید. اغلب رشته سیم نول آبی رنگ می باشد. لازم به ذکر است در صورتی که هر دو رشته یکرنگ بودند، یعنی اهمیت ندارد که کدام رشته را به نول متصل کنید.

از برخی فن ها ۳ رشته سیم خارج شده است که رنگ یکی از این رشته سیم ها ترکیبی از زرد/سبز می باشد که این رشته سیم را باید به سیم ارت وصل کنید و در صورتی که ساختمان ارت ندارد باید این رشته سیم را آزاد بگذارید و ۲ رشته سیم دیگر را هم باید به فاز و نول متصل کنید.

تعدادی از سایر مدل ها هم ۳ رشته سیم دارند که رنگ ۲ رشته از آنها با یکدیگر همرنگ است. به طور مثال هر دو رشته مشکی یا هر دو رشته قرمز هستند. این فن ها می توانند هم به طور چپگرد و هم بصورت راستگرد بچرخند. به این معنی که هم می توانند هوا را به داخل و هم می توانند هوای اتاق را به خارج منتقل کنند. به همین دلیل شما باید امتحان کنید که به کدام یک از این ۲ رشته سیم همرنگ احتیاج دارید و به آن فاز متصل کنید و رشته سیم دیگر را آزاد بگذارید و به رشته سیم سوم که اغلب آبی رنگ است باید سیم نول متصل شود.

توجه: جهت گردش هوا در حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه، همیشه از داخل به بیرون می باشد. یعنی زمانی که فن روشن می شود هوای درون را به بیرون از ساختمان می برد.

نکته: هنگامی که می خواهید سیم های نو را جایگزین سیم قبلی کنید، در صورتی که لوله برق، شکسته یا گیر کرده باشد و شما نتوانید سیم را تعویض کنید ، در این صورت باید سیم فن را به طور مستقیم از چراغ بگیرید(چراغ و فن را موازی کنید) و هر دو را با همان کلید یک پل خاموش و روشن کنید.

نکته: در هر کجا که لازم بود ۲ یا چند رشته سیم را از داخل یک لوله برق عبور دهید باید زمانی که فنر می زنید، اصلا کابل یا سیمی از قبل درون لوله نباشد. به دلیل اینکه حتی اگر یک رشته سیم نازک از قبل درون لوله باشد، شاید بتوانید فنر را با فشار و زحمت زیاد از درون لوله عبور دهید اما زمانی که رشته سیم های جدید را به انتهای فنر ببندید و فنر را بکشید، مطمئن باشید که سیم های جدید به دور رشته سیم قبلی پیچ خواهد خورد و نمی توان فنر را کشید. زمانی که می خواهید یک رشته سیم تازه به سیم های قبلی اضافه کنید، حتماً تمامی رشته سیم های قبلی را خارج کنید. برای این کار دو رشته سیم فاز به همراه یک رشته نول جدید را به سر آن دو رشته سیم فاز و نول قبلی متصل کنید و ۲ رشته سیم قبلی را همزمان بکشید.مشاهده می کنید که سیم ها با نیروی کمتری تعویض می شوند.

توجه: نصب سیم فن در حمام به صورت روکار بسیار خطرناک است. موارد ایمنی را برای آن کاملاً رعایت کنید.

نکته: در صورتی که پیچ های نگه دارنده فن را به یک میزان سفت نکنید و موجب ایجاد فشار به بدنه فن شوید، معمولا بدنه فن با پره های فن تماس پیدا می کند و این گونه احساس می شود که فن خراب است. پس به این نکته هم توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *