عمومی

آشنایی با نحوه کار منبع تغذیه سوئیچینگ- تجهیزات اندازه گیری

تعریفی که بایستی از منبع تغذیه برای شما عزیزان بگوییم این است که منبع تغذیه برای توصیف مدارهایی بکار می رود که از یک منبع ولتاژ قابل دسترس، ولتاژ DC با مقدار معیت و کنترل شده تولید می کنند.منبع تغذیه سوئیچینگ که SMPSها  نامیده میشود جای منابع تغذیه AC به DC خطی استفاده می شوند و  نیز کاربرد آن این است که مصرف توان، تولید گرما و اندازه و وزن مدار را نیز تا مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهند. در حال حاضر  کاربرد منبع تغذیه سوئیچینگ در کامپیوترها، تقویت کننده‌های توان، تلویزیون‌ها، درایو موتورهای dc و… نیز میباشد و استفاده از آن در این موارد رایج تر است

منبع تغذیه سوئیچینگ (SMPS)به نوعی از منبع تغذیه می گویند که از طریق و راههای سوئیچینگ مبتنی بر نیمه‌هادی بمنظور دستیابی به به ولتاژ خروجی مطلوب استفاده می نماید. یک مبدل سوئیچینگ پایه از یک قسمت سوئیچینگ توان و یک مدار کنترل نیز ساخته شده است. قسمت سوئیچینگ توان، کاری که انجام میدهد این است که توان را از ولتاژ ورودی   مدار به ولتاژ خروجی مبدل نماید که دارای فیلتر خروجی میباشد.

از فایده های منبع تغذیه سوئیچینگ بازده بالاتر آن در قیاس با رگولاتورهای خطی دارای استانداردمیباشد. عنصر اساسی و مهم در ر کسباین بازده یک ترانزیستور (یا ماسفت) میباشد که میان دو وضعیت اشباع (ON) و قطع (OFF) سوئیچ می‌نماید و منجر به اتلاف توان کمتر می گردد. هنگامی که  ترانزیستور سوئیچینگ بطور کاملON باشد و جریان را هدایت نماید، افت ولتاژ آن نیز به حداقل میرسد و زمانی که بطور OFF گردد جریانی از آن قادر به عبور نخواهد بود. پس، ترانزیستور مانند یک سوئیچ یا کلید ایده‌آل عملکرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *