عمومی

مقایسه لامپ فلورسنت و مهتابی با لامپ کم مصرف ال ای دی

لامپ فلورسنت فشرده یا CFL

لامپ های فلورسنت فشرده که به اسم لامپ کم مصرف شناخته می شوند گروهی از لامپ های کم مصرف می باشند که مثل فلورسنت های کم فشار مهتابی عمل می کنند .لامپ کم مصرف‫ ‫مدلی از لامپ تخلیه الکتریکی گازی می باشد که الکترون موجود در برق سبب تحریک بخار جیوه موجود در گاز آرگون شده و نتیجه آن به وجود آمدن پلاسمایی می باشد که از خود پرتو فرابنفش منتشر می‌کند. سپس این پرتو به وسیله ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می‌گردد. در حالت کلی لامپ CFL به نسبت لامپ های رشته ای و مهتابی با استفاده از توان مصرفی کمتر، به همان مقدار نور تولید می کند و از طول عمر بالاتری برخوردار است.

لامپ ال ای دی(LED)

ال ای دی LED مخفف Light Emitted Diode می باشد و به معنای دیود ساطع کننده نور است. دیودها زیرمجموعه نیمه هادی ها به حساب می‌آیند. ویژگی که سبب تمایز ال ای دی LED ها از سایر نیمه هادیها می شود این است که با عبور جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها منتشر می شود.

تفاوت لامپ ال ای دی LED با لامپ فلورسنت

  • مضرات لامپ کم مصرف : از جمله مضرات لامپ های کم مصرف معمولی و لامپ مهتابی ،اثرگذاری مخرب پرتوهای نوری لامپ های مهتابی یا فلورسنت بر پوست بدن می باشد که به دلیل وجود اشعه ماوراء بنفش در این لامپها می باشد. پرتوهای فرابنفش موجود در لامپ های کم مصرف معمولی و فلورسنتها سبب افزایش سرعت ابتلا به بیماری های پوستی و از سرطان پوست و همچنین سرگیجه و میگرن در افراد مبتلا به صرع می شود.همچنین این پرتوها موجب کک و مک و آب مروارید می شود. از معایب دیگر لامپ های کم مصرف وجود مقدار کمی عنصر جیوه در آنها می باشد که این مقدار حدود ۵ میلی گرم می باشد که علاوه بر اثرات مخربی که بر روی بدن انسان می گذارد همچنین در زمان شکستن لامپ مقداری از جیوه موجود در لامپ به صورت بخار قابل استنشاق آزاد می شود و قسمتی از آن به شکل پودر سفید رنگ لطیفی می شود که لمس کردن آن مضر است.
  • قیمت واقعی لامپ ال ای دی LED : اگرچه قیمت یک عدد لامپ LED از یک لامپ فلورسنت بیشتر می باشد ولی به علت کاهش زیاد مصرف برق، طول عمر بسیار زیاد و هزینه های کابل کشی به مراتب بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • اندازه کوچک لامپ های LED نسبت به میزان نور تولید شده سبب انعطاف پذیری زیاد برای طراحی این لامپ شده است . به صورتی که با قرارگیری چند عدد از آنها بر روی برد الکترونیک، نور لازم ایجاد می شود، در صورتی که اندازه بزرگ لامپهای فلورسنت و غیر قابل انعطاف بودن آنها فضای زیادی را به منظور نصب لازم دارد.
  • بیشترین برتری لامپ ال ای دی LED عمر مفید این لامپ می باشد. LED ها ۵۰۰۰۰ ساعت عمر مفید دارند در صورتی که بالاترین عمر مفید فلورسنت‌ها، ۱۰۰۰۰ ساعت می باشد.
  • نیاز نداشتن به تعویض در کوتاه مدت (حداقل ۵ برابر بیش از فلورسنت‌ها) موجب صرفه جویی زیاد در وقت مصرف کننده می شود.
  • مصرف انرژی در لامپهای ال ای دی بسیار ناچیز می باشد و بازده نوری در این لامپها بالا می باشد . همچنین در لامپ ال ای دی گرمای ایجاد شده در فضا بسیار کم می باشد .
  • در لامپهای ال ای دی LED برعکس لامپهای فلورسنت زهر سمی و مخرب جیوه تولید نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *