عمومی

جدیدترین انواع لامپ متال هالید،بخار سدیم و بخار جیوه

لامپ‌ بخار جیوه Mercury-vapor Lamp

در این لامپ‌ها، تخلیه الکتریکی در گاز بخار جیوه انجام می شود و به همین علت با نام لامپ‌های بخار جیوه شناخته شده‌اند. راندمان نوری زیاد و طول عمر بالا از بااهمیت ترین خصوصیت این لامپ‌ها می باشد و همین مورد سبب شده این لامپ‌ها یکی از مقرون به صرفه‌ترین مدل ها به منظور فراهم کردن روشنایی بیرونی باشند.

بر اساس رنگ نور مطلوب این لامپ‌ها ، از آنها در ایجاد نور در فضای بیرونی مانند پارک، پیاده‌رو و فراهم کردن روشنایی سالن‌های کارخانه‌ها و هر فضایی که تعویض لامپ دارای هزینه و مسائل زیاد است مناسب می باشند. در حال حاضر به علت تولید لامپ‌هایی با عملکرد بالا و همچنین نمود رنگ بسیار کم در لامپ‌های بخار جیوه، استفاده از این لامپ‌ها در دنیا کاهش یافته است.همچنین به دلیل خطراتی که لامپ بخار جیوه برای محیط زیست دارد ساخت این مدل لامپ‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

لامپ‌ بخار سدیم Sodium-vapor Lamp

در لامپ‌های بخار سدیم، گازی که در آن تخلیه الکتریکی انجام می شود بخار سدیم است. به همین دلیل نور این لامپ‌ها در محدوده رنگ زرد می باشد. لامپ‌های بخار سدیم را به دو گروه کم‌فشار و پرفشار تقسیم می شوند.

بخار سدیم کم‌فشار: این لامپ‌ها راندمان نوری زیادی معادل ۱۲۰ لومن بر وات را دارند اما به علت رنگ نور نامطلوب و درصد بازتاب رنگ نامناسب از این لامپ‌ها اغلب در مکانهایی مثل اسکله‌ها و بنادر استفاده می شوند.

بخار سدیم پرفشار: در میان لامپ‌های تخلیه گازی که به منظور تولید روشنایی عمومی از آنها استفاده می شود ، لامپ‌های بخار سدیم پرفشار از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند. به غیر از رنگ نور نامناسب، این لامپ‌ها به سبب راندمان نوری زیاد و نیز طول عمر بالا، به منظور فراهم کردن روشنایی معابر شهری مناسب می باشند. در هنگام بکار بردن این لامپ‌ها باید دقت کرد که شاخص نمود رنگ در این لامپ‌ها بسیار پائین می باشد. در نتیجه قرار دادن این لامپها در مکان هایی که افراد به طور بلندمدت در آنها رفت و آمد دارند مثل پیاده‌روها‌،‌مراکز خرید شهری، پارکها و… مطلوب نیستند ولی به منظور ایجاد روشنایی در معابر شهری و بین شهری مثل اتوبان‌ها، خیابان‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها و پل‌ها بکار بردن این لامپ‌ مناسب ترین گزینه می باشد.

لامپ‌ متال هالید Metal-halide Lamp

نحوه کارکرد لامپهای متال هالید مانند لامپهای بخار جیوه می باشد. با این تفاوت که میزان اندکی نمک های هالوژنی هم در این لامپها وجود دارد که موجب افزایش کیفیت رنگ آن و همچنین بالا بردن بهره نوری آن شده است. لامپهای متال هالید در محدوده 20 تا 2000 وات تولید می شوند و در روشنایی داخلی و روشنایی سالن‌ های کارخانه ها و همچنین معابر شهری و استادیوم‌ های ورزشی، محوطه‌ های خیلی بزرگ و … بکار برده می شوند. لامپ متال هالید دارای دو حباب می باشند، حباب خارجی از ساطع کردن اشعه ماوراء بنفش پیشگیری می کند و در صورتی که بشکند، استفاده از لامپ بسیار خطرناک است و می‌تواند صدمه جدی به چشم و پوست انسان وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *