عمومی

همه چیز درباره ی لامپ گلخانه ای- لامپ متال هالید،بخار سدیم و بخار جیوه

چراغ LED مخصوص رشد گیاه

در صورتی که شما در جایی قرار دارید که عوامل و شرایط مطلوب برای کشاورزی و باغبانی مناسب نیست باید در آنجا محیطی مشابه فضای باز ایجاد کنید تا گیاهان بتوانند بهترین رشد خود را بکنند. انواع مختلفی لامپ رشد گیاه و چراغ رشد گیاه موجود می باشد که به منظور تامین کردن نور لازم جهت رشد گیاهان می توان از آنها استفاده کرد .

در سالیان اخیر گسترش رشد گیاهان و به وجود آمدن سیستم های پایدار به وسیله تکنولوژی چراغ رشد گیاه تغییراتی در تولید و کشت و پرورش گیاهان به وجود آمده که مشخص کرده که ال ای دی می تواند جایگزین خوبی برای نور طبیعی و تحریک گیاهان باشد تا موجب پرورش و گسترش گیاهان شود .همچنین تغیرات در شدت و طول موج می تواند متابولیسم گیاهان را به منظور تولید غذا دگرگون کند. این لامپها در حال تغییر وبهبود می باشند . همچنین این تغییرات به منظور بالارفتن میزان قدرت و شدت روشنایی لامپ ها و به دلیل بیشتر شدن اثربخشی این تکنولوژی می باشد که منجر به پرورش چندین برابری گیاهان می شود.

به دلیل افزایش جمعیت و تغیرات آب و هوایی، رقابت استفاده از زمین به منظور تولید مواد غذایی، خوراک دام و تولید سوخت و فیبر و همچنین بیشتر شدن تقاضا برای ترکیبات با ارزش طبیعی و لزوم سیستم بدون خاک و عمودی حتی در فضا پیماها و ایستگاه های فضایی سبب شده احتیاج به لامپ رشد گیاه و یا چراغ رشد گیاه برای رشد گیاهان را به وجود آورد.

روند فتوسنتز در گیاهانی که تحت لامپ رشد گیاه و یا چراغ رشد گیاه رشد کرده اند به تبعیت از نور خورشید می باشد. از نظر کشاورزی و فناوری های تازه ، نور پردازی مثل ال ای دی توانایی پوشش فلوِنس و طول موج های گیاهان را دارند. بدین صورت می باشد که اجازه می دهند تا طول موج های ویژه ای غنی شوند و این کیفیت نور و کمیت موردنیاز به منظور مراحل پرورش و گلدهی گیاه را تامین می کند.

مزایای استفاده از لامپ گلخانه ای

با اهمیت ترین مزیت استفاده از روشناییled ، مقدار زیاد شدت روشنایی، عمر طولانی و قیمت مناسب آنها در مقایسه با عملکرد و توان مصرفی می باشد. لامپ گلخانه ای با پایین ترین مقدار ایجاد گرما، می تواند در مسافتی نزدیک به گیاه قرار گیرد اما استفاده از لامپ های غیر led به علت ایجاد گرمای زیاد، در فناوری تولید آن احتیاج به فن و فیلتر می باشد که آشکار است نتایج مناسب را در گذشت زمان به منظور فراهم کردن اهداف مشتری ندارد. همچنین این لامپها 80 تا 100 درصد توان اصلی خود را به فتوسنتز تبدیل می کنند.

رنگ های لامپ گلخانه ای

در طول پرورش گیاهان طیف گسترده ای از رنگ ها در هر مرحله از پرورش گیاه احتیاج می باشد و در لامپ led چراغ گلخانه ای نیز ضروری است که از رنگ های مختلفی که در هر مرحله از رشد گیاهان نیاز است ، به کار برده شود. برای مثال : رنگ آبی در مرحله رشد گیاه و رنگ های قرمز و نارنجی در هنگام گلدهی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل پرورش گیاه با لامپ گلخانه ای

  • ابتدا یک لامپ گلخانه ای را خریداری کنید.
  • دقت کنید این لامپ باید کلیه رنگ هایی که در نور طبیعی خورشید موجود است را داشته باشد. فتوسنتز به منظور تنظیم رشد رویشی به نور قرمز و آبی احتیاج دارد.
  • لامپ گلخانه ای را طبق دستورالعمل تنظیم کنید و آنها را در یک مکان محکم دقیقا در راستای گیاهان قرار دهید.
  • مطمئن شوید که میزان شدت و قدرت نور به اندازه کافی باشد. هنگامی که گیاهان و سبزیجات در بیرون از خانه کاشته می‌شوند در نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، به همین دلیل به وسیله لامپ گلخانه ای باید یک مکان مشابه با خارج از خانه برای گیاهان ایجاد کنید.
  • لامپ گلخانه ای را روزانه 6 تا 10 ساعت خاموش کنید. گیاهان و سبزجات برای رشد و تولید به یک دوره ای تاریکی احتیاج دارند.
  • طیف کامل لامپ های فلورسنت را در نظر بگیرید. لامپ هایی که نور قرمز و آبی (گرم و سرد) دارند، نوری مانند نور خورشید را تامین می‌کنند. لازم به ذکر است این چراغ ها برای آغاز رشد نهال های تازه و تقویت آن ها بسیار مناسب هستند و نور مستقیم را برای گیاهان شما تامین می‌کنند.
  • هر هفته گیاهان و سبزیجات خود را زیر چراغ رشد بچرخانید زیرا نور در مرکز لامپ با شدت بیشتری می تابد در نتیجه چرخاندن گیاهان سبب می شود که آن ها به صورت یکسان رشد کنند.
  • چراغ های رشد را هر 4 تا 6 هفته یک بار بررسی کنید.
  • گرد و غبار اطراف لامپ ها را تمیز کنید. لامپ های کثیف اجازه نمی‌دهند نور به خوبی به گیاه برسد.
  • در صورتی که رنگ لامپ های فلورسنتی تیره شد آنرا با لامپ تازه تعویض کنید زیرا دیگر قابل استفاده نیستند. به دلیل اینکه این لامپها دیگر به میزان لازم نور ایجاد نمی‌کنند.
  • هنگامی که سبزیجات و گیاهان خود آماده خوردن بودند برداشت کنید.
  • در شرایط مساعد گیاهان و نهال های جوان را به خارج از خانه انتقال دهید. در صورتی که گیاهانی را که در زیر لامپ گلخانه ای قرار داده اید از بذر کاشته اید، تا هنگامی که برگ آنها به وجود نیامده است آن ها را به خارج از خانه منتقل نکنید.
  • هنگامی که گیاهان را با لامپهای گلخانه ای پرورش می‌دهید به مقدار لازم آن ها را آبیاری کنید، خاک را مرطوب نگه دارید اما آن را خیس نکنید.
  • لامپ گلخانه ای را خیلی به گیاهان و سبزیجات نزدیک نکنید، به دلیل اینکه لامپ گلخانه ای نور را به طور مستقیم به گیاه می‌تابانند و در صورتی که گیاه بیش از اندازه به چراغ نزدیک باشد موجب سوزاندن آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *