دی جی

3 مهارت که هر دی‌جی باید داشته باشد

دی‌جی‌ها از مهارت‌های مختلفی برای سرگرم کردن مخاطبان در کلاب‌های شبانه، عروسی‌ها، مهمانی‌ها و مراسم‌های دیگر استفاده می‌کنند. دی‌جی‌ها باید بتوانند آهنگ‌ها را به نحو احسن با یکدیگر میکس کنند، از تجهیزات به‌درستی استفاده کنند و با مردم در تعامل باشند. جان ماسکول می‌گوید: «اگر استعداد دارید، اما تلاش و تحرک شما به جایی نمی‌رسد، احتمالا بر خود مسلط نیستید». طبق این سخن معروف جان ماکسول، اگر شما نیز می‌خواهید به یک دی‌جی مجرب و با‌تجربه تبدیل شوید، باید بدانید که برای موفقیت شدن در این حرفه، چه مهارت‌هایی مورد نیاز است و بدین صورت باید بر خود مسلط شوید.

در این مقاله به 3 مهارت اساسی و مهم در کار دی‌جی اشاره شده است. با به‌کار‌گیری این مهارت‌ها،  می‌توانید یک دی‌جی موفق باشید.

مهارت‌های اساسی دی‌جی

با توجه به هجوم افراد نا‌آگاه و کم‌سواد به این حرفه، تنها چیزی که می‌تواند شما را از بقیه رقبا متمایز کند، سطح آگاهی شما از تکنیک‌ها و مهارت‌های مهم در این زمینه است. هیچ فرد تحصیل‌کرده و زحمت کشیده‌ای حاضر نیست اطلاعات خود را، ارزان در اختیار دیگران قرار دهد. بنابراین “هیچ ارزونی به حکمت نیست”. در ادامه می‌خواهیم راجع‌ به مهارت‌های اصلی دی‌جی صحبت کنیم. مهارت‌های اصلی این حرفه عبارت‌اند از:

Beatmatching دستی

به ریکورد همزمان دو آهنگ مختلف و پخش آن‌ها در سرعت و فاز یکسان، بیت‌مچ گویند. تمپو، سرعت پخش آهنگ است، در حالی‌که فاز، ضربات هر دو آهنگ در زمان پخش با یکدیگر است. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا می‌خواهید هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها را صرف یادگیری نحوه انجام این کار به‌صورت دستی کنید، در حالی‌که تجهیزات شما می‌توانند همه این‌کارها را به‌صورت اتوماتیک با لمس یک کلید همگام کنند؟

بنابراین، یادگیری نحوه beatmatch شما را به یک دی‌جی همه‌کاره و با اعتماد به نفس‌تر تبدیل می‌کند. در ادامه برخی از دلایل کاربردی‌تر برای یادگیری این مهارت‌ آورده شده است:

پخش آهنگ با تجهیزات مختلف

با یادگیری بیت‌مچ، می‌توانید برای پخش بهتر آهنگ‌ها از تجهیزات متنوع‌تری استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که روی میز گردان دی‌‌جی می‌کنید یا با یک لپ‌تاپ، بلکه مهم این است که چگونه به‌خوبی beatmatch کنید.

هیچ فناوری بی نقص نیست

در صورتی‌که تجهیزات شما کار نکند بیت‌مچ می‌تواند به شما کمک کند. اگر در یک مراسم حاضر شوید، ولی فضا محدود باشد و نتوانید کنترلر خود را راه‌اندازی کنید؛ در این‌ صورت بیت‌مچ می‌تواند به شما کمک کند. ممکن است که شما فراموش کنید همه تجهیزاتتان را به مهمانی بیاورید و جمعیت نیز از شما درخواست می‌کنند که آیا می‌توانید با تجهیزات آن‌ها DJ کنید و یا شاید مشکلات فنی داشته باشید و لپ‌تاپ شما از کار بیفتد. در نتیجه؛ اگر شما در مورد نحوه بیت‌مچینگ دانش و آگاهی کافی داشته باشید، این مشکلات به‌آسانی حل می‌شوند.

یادگیری ریتم

همزمان با اینکه بیت‌مچ می‌کنید، باید توجه ویژه‌ای به تفکیک آهنگ نیز داشته باشید. این بدان معنی است؛ که شما به قلب آهنگ‌هایی که می‌نوازید وارد خواهید شد. گوش‌های شما شروع به شنیدن ساختار واقعی آهنگ‌ها می‌کند و صداهای ظریفی را دریافت خواهید کرد.

این زمانی به‌کارتان می‌آید که بخواهید ژانرها را تغییر دهید و یا میکس‌های ظریف‌تری تولید کنید. همچنین می‌توانید بشنوید که چه آهنگ‌هایی می‌توانند با هم ترکیب شوند و چه آهنگ‌هایی نمی‌توانند با‌هم ترکیب شوند.

هماهنگی با مخاطبان

گاهی اوقات پیش‌ضبط کردن میکس‌هایتان می‌تواند مفید باشد اما،  تجربه خواندن و حس کردن حال و هوای جمعیت در دراز مدت مفیدتر است. هنگامی که از میکس‌های از پیش ضبط‌شده استفاده نمی‌کنید، باید به آنچه که مخاطب در مورد میکس شما دوست دارد و یا از آن خوشش نمی‌آید، توجه زیادی داشته باشید. با یادگیری beatmatch، می‌توانید از آن برای اصلاح ترکیب آهنگتان در هر شرایط و مکانی که هستید، استفاده کنید تا مخاطبان خود را از دست ندهید ( بر اساس اطلاعات سایت performerlife).

راهنمای گام به گام بیت‌مچینگ

7 مرحله آسان برای شروع یادگیری بیت‌مچ وجود دارد:

انتخاب 2 آهنگ به سلیقه خود: اگر بی‌تجربه هستید، دو مورد از بهترین آهنگ‌های خود را انتخاب کنید و روی آن‌ها مانور دهید.

تنظیم آهنگ‌ها: آهنگ اول خود را روی خروجی اصلی خود تنظیم کنید و برای آهنگ دوم یک نقطه نشانه تعیین کنید. شما باید آن‌را در ابتدای یک عبارت نشان دهید.

پخش آهنگ‌های خودتان: شما اولین آهنگ خود را پخش خواهید کرد، سپس در ابتدای یک عبارت، آهنگ دوم را در هدفون خود پخش خواهید کرد.

تمرکز روی عناصر آهنگ: ابتدا روی یک عنصر در آهنگ اول تمرکز کنید. سپس به نحوه ترکیب آن با آهنگ دومی که در هدفون گوش می‌دهید توجه و تمرکز کنید.

انجام کامل تنظیمات: شما می‌خواهید بدانید چقدر زمان لازم است تا این دو آهنگ با یکدیگر از بین بروند. ابتدا باید تنظیمات روی تمپو آهنگ دوم انجام شود. سپس هنگامی که تنظیمات را انجام دادید، به نقطه نشانه برگردید و از عبارت بعدی شروع کنید تا ببینید چقدر طول می‌کشد تا با آهنگ اول از بین برود.

تکرار: مرحله 5 را تکرار کنید تا زمانی که طول بکشد تا آهنگ‌ها با یکدیگر از بین بروند.

شروع میکس خودتان: میکس خود را شروع کنید. اینجا جایی است که شما شروع به پخش هر دو آهنگ از طریق خروجی اصلی خود خواهید کرد. به نقطه نشانه خود برگردید و از عبارت شروع کنید (برگرفته از سایت performerlife).

یکسان‌سازی کردن آهنگ‌ها یا EQ

یکسان‌سازی و یا (EQ)، عمل تقویت یا کاهش فرکانس است تا اطمینان حاصل شود که صدای شما به خوبی با هم ترکیب می‌شود. یکسان‌سازی اساساً یک کنترل صدا است که فقط در فرکانس‌های خاصی کار می‌کند. این فرکانس‌ها صداهای کم، متوسط و زیاد هستند (همچنین به نام‌های باس، میانی و سه‌گانه نیز شناخته می‌شوند). یک اشتباه رایج که برخی از دی‌جی‌ها مرتکب می‌شوند؛ این است که از EQ برای افزایش صدا استفاده می‌کنند.

قرار نیست از EQ برای کنترل صدا استفاده کنید، بلکه باید از طریق تنظیمات، برای کنترل افزایش صدا استفاده شود. به‌عنوان مثال: استفاده صحیح از EQ برای کاهش باس و یا فرکانس پایین در ساخت آهنگ است. انجام این کار می‌تواند افت صدا را حتی شدیدتر کند. یکی دیگر از مثال‌ها: اضافه کردن مقداری میدرنج به آواها برای برجسته کردن بیشتر آن‌ها است.

هدف از یکسان‌سازی؛ این است که انتقال بین آهنگ‌ها را تا حد امکان هموار و آسان کند. این چیزی است که باید روی آن کار کنید و تمرین کنید. با این حال، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌تواند به بهبود شما در این مهارت کمک کند. هر ژانر آهنگ به تکنیک‌های متفاوتی نیاز دارد تا هنگام تعویض آهنگ‌ها، انتقال‌ها آسان شود (بر اساس سایت performerlife).

تغییر خطوط بیس

یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها، تغییر خطوط بیس است. برای انجام این کار، تغییری در تنظیمات EQ انجام ندهید. هنگامی که زمان پخش آهنگ دوم فرا می‌رسد، تمام نقاط پایین تراک دوم را حذف کنید. در مرحله بعد، پخش آهنگ دوم را کمرنگ‌تر کنید و کراس فیدر را برجسته کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می‌توانید افزایش خطوط بیس را تا زمانی که ریتم هر دو آهنگ باهم مطابقت داشته باشد، افزایش دهید.

هنوز هم ممکن است به تنظیمات بیشتری در EQ متوسط و بالا نیاز باشد. پس از آن، شما باید بین دو خط بیس سوئیچ کنید (در فاصله‌ای حدود ضربان 32). این روش کمی تهاجمی‌تر عمل می‌کند. بنابراین، ممکن است برای همه ژانرها کاربرد نداشته باشد ( بر اساس سایت lucidsamples).

میکس یکسان‌سازی پایین

راه دیگر برای دستیابی به این روش؛ این است که به سادگی ولوم آهنگ را کم کنید تا بتوانید آهنگ دوم خود را پخش کنید. تفاوت دیگر در اینجا؛ این است که شما در زمان مکث، تغییر انجام نمی‌دهید. همانطورکه تن صدا را کاهش می‌دهید، به‌آرامی تن صدای آهنگ دوم را نیز کاهش می‌دهید. بنابراین، هنگامی که توقف شروع شد، یک سوئیچ کوچک در خطوط بیس ایجاد کنید. که این روش کاربردی‌تر است.

میکس EQ

برای اینکه در آهنگ اول صداهای واضحی داشته باشید از این روش استفاده کنید. همچنین می‌توانید سازهای آهنگ دوم را با افت‌های کاملا برش‌خورده وارد کنید. همچنین می‌توانید کمی میدرنج اضافه کنید تا زمانی‌که همه چیز خوب و درست به نظر برسد.

همیشه به یاد داشته باشید

سعی کنید از نواختن دو آواز به‌صورت همزمان خودداری کنید. همچنین می‌توانید نوای خود را با عبارت‌ساز بلندتر پخش کنید. نواختن دو نوا به طور همزمان می‌تواند منجر به آشفتگی مخاطب شما شود. بنابراین توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهید.

مهارت‌های دیگر

همانطور که قبلا ذکر شد، مهارت‌های زیادی برای تبدیل شدن به یک دی‌جی خوب و حرفه‌ای لازم است. در اینجا چند مهارت مفید دیگر وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک دی‌جی موفق شوید. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

علاقه به موسیقی

شما دی‌جی می‌کنید؛ زیرا عاشق موسیقی هستید و می‌خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. بنابراین بهتر است که سایر مهارت‌هایی که برای موفقیت به آن نیاز دارید را تقویت کنید. همچنین سرمایه‌گذاری فیزیکی و احساسی روی موسیقی باعث می‌شود از بقیه متمایز شوید.

شبکه‌های آنلاین

شبکه‌سازی آنلاین می‌تواند منبع وسیعی برای دی‌جی‌های جدید یا افراد با‌تجربه باشد. رسانه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌ها می‌توانند موسیقی شما را با مخاطبان در سراسر جهان به نمایش بگذارند. یادگیری نحوه استفاده از این وب‌سایت‌ها نه تنها به شما کمک می‌کند که طرفداران خود را پیدا کنید، بلکه می‌توانید با دی‌جی‌های دیگر نیز ارتباط برقرار کنید. شبکه‌سازی با دیگران در زمینه کاری شما، برای بهتر شدن و دسترسی به کمک کسانی که تجربه کاری بیشتری از شما دارند، بسیار مهم است.

دانش فنی بودن

امروزه با فناوری‌های پیشرفته، باید بتوانید به سرعت دستگاه‌های جدید را انتخاب کنید تا با بقیه جامعه سازگار شوید. با ایجاد فناوری‌های جدید، گرامافون‌ها و میکس کردن وینیل بیشتر منسوخ می‌شوند. پیشنهاد می‌شود که دی‌جی‌ها یاد بگیرند که چگونه از کنترلر MIDI استفاده کنند.

MIDI مخفف عبارت Musical Instrument Digital Interface است. این کنترلر، در واقع هیچ صدایی را منتقل نمی‌کند بلکه اطلاعات را به دستگاه‌های شما ارسال می‌کند تا همه آن‌ها اساساً به یک زبان صحبت کنند.

شناخت خوب مخاطبان

مخاطب، بخش مهمی از شغل شما به عنوان یک دی‌جی محسوب می‌شود. ممکن است مخاطبان شما سلیقه‌های متفاوتی داشته باشند. بنابراین همیشه آنچه که می‌خواهید پخش کنید را از قبل آماده کنید، اما برای موفقیت، باید به حس و حال مخاطبین توجه کنید. اگر مخاطبان شما به موسیقی که در حال پخش آن هستید علاقه‌ای نشان ندادند، باید در اسرع وقت آن را برطرف کنید و آهنگ را تغییر دهید (بر اساس اطلاعات سایت climbtheladder).

دی‌جی بدون کار با لپ‌تاپ

اینکه بتوانید آهنگ‌ها را بدون لپ‌تاپ میکس کنید، بستگی به مهارت‌هایتان دارد. برخی سالن‌ها در کالیفرنیا هستندکه استفاده از لپ‌تاپ را ممنوع کرده‌اند. آن‌ها احساس می‌کنند که با فناوری‌های پیشرفته‌ای که لپ‌تاپ‌ها به دیجینگ اضافه می‌کنند، یک مزیت ناعادلانه است.

 

با این منطق، آن‌ها استدلال می‌کنند که دی‌جی با لپ‌تاپ، غیرحرفه‌ای است.

استفاده نکردن از بلندگو

یکی دیگر از مهارت‌های اصلی این است که آهنگ‌های خود را بدون بلندگو با هم میکس کنید. ممکن است در یک مهمانی یا مراسمی باشید که بلندگوها خیلی دور از شما باشند و نمی‌توانیدبه درستی آن‌ها را بشنوید. بنابراین باید بتوانید آهنگ‌های خود را با استفاده از بلندگوهای مانیتور و هدفون خود میکس کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشغول به انجام کار دی‌جی هستید، به احتمال زیاد مهارت‌ها، تخصص و تجربه خاصی در سبک خاصی از دی‌جی کسب خواهید کرد. بنابراین، هنگامی که قصد دارید یک دی‌جی حرفه‌ای شوید، انتخاب تخصصی که در آن ماهر باشید بسیار مفید است. اگر همه‌ی فوت و فن و تکنیک‌های ضروری کارتان را بلد باشید ، مشتریان می‌توانند به شما اعتماد کنند و شما را انتخاب می‌کنند و در نتیجه بین رقبا متمایز خواهید شد. در این مقاله مهارت‌ها و تکنیک‌های مهم و حیاتی یک دی‌جی را مورد بررسی قرار دادیم. شما نیز با به‌کار گرفتن این تکنیک‌ها، در کار خود موفق خواهید شد.

به امید موفقیت روز‌افزون علاقمندان به موسیقی به‌خصوص موسیقی الکترونیک و دی‌جی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *