عمومی

جدیدترین انواع پروژکتور متال بخار سدیم -پروژکتورمدادی.متال وبخار سدیم

پروژکتور بخار سدیم

پروژکتور بخار سدیم Sodium Vapor Projector از لحاظ ساختاری شبیه به لامپ بخار جیوه می باشد با این فرق که در آن از سدیم و گاز نئون بکار برده شده است. پروژکتورهای بخار سدیم به دلیل تفاوت در کارکردشان در فشارهای متفاوت هوا به دو گروه لامپ‌های بخار سدیم کم فشار و پر فشار تقسیم می شوند. به دلیل اینکه اشعه این لامپ‌ها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی امکان دارد برای انسان‌ها مضر باشد از آن‌ها در مکان های پر رفت و آمد مثل پارک‌ها و معابر شهری استفاده نمی شود و معمولا برای معابر بین شهری و یا گذرگاه های مه آلود و مکان های پر گرد و غبار با دید کم بکار می رود و مناسب می باشد.‌

  • بخار سدیم کم‌ فشار

لامپ‌ به کار رفته در این پروژکتور از بهره نور بسیار زیادی بالغ بر 120 لومن بر وات برخوردار می باشد اما به دلیل نامناسب بودن رنگ نور و درصد بازتاب رنگ نامطلوب آن ها، در مکان هایی مانند اسکله‌ها و بنادر بهتر است از آنها استفاده شوند.

  • بخار سدیم پرفشار

لامپ‌های بخار سدیم پرفشار از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند. این لامپ‌ها به علت بهره نور بالا و همچنین طول عمر زیاد، به منظور تامین روشنایی معابر شهری بسیار مناسب می باشند. ولی نمود رنگ در این لامپ‌ها بسیار پائین می باشد. به همین دلیل بکارگیری از این لامپ‌ها در مکان هایی که در آنها افراد به طور طولانی مدت تردد دارند مثل پیاده‌روها‌،‌ مراکز خرید شهری، پارکها و… مناسب نمی باشند ولی به منظور فراهم کردن روشنایی معابر شهری و بین شهری مانند اتوبان‌ها، خیابان‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها و پل‌ها به کار بردن لامپ‌های بخار سدیم مناسب ترین گزینه می‌باشد.

نحوه کارکرد پروژکتور بخار سدیم

به منظور راه اندازی پروژکتور بخار سدیم و رسیدن به بالاترین میزان روشنایی آن، چند دقیقه زمان لازم است ولی اگر برق قطع شود ،روشن شدن دوباره آن بدون تاخیر امکان پذیر می باشد. این زمان طولانی به دلیل وجود سدیم جامد در آن ها می باشد که در دمای معمولی به بخار فلز تبدیل نمی شود و به همین دلیل از گازهای آرگون و نئون بکار برده می شود. استفاده از این لامپ ها به دلیل قابلیت نداشتن در تشخیص مناسب رنگ، در محیط هایی که تشخیص رنگ در آنها اهمیت زیادی ندارد، امکان پذیر می باشد.

معایب پروژکتور بخار سدیم

مناسب ترین و مرغوبترین مدل پروژکتورهای بخار سدیم طول عمری کمتر از 10000 ساعت دارند و همین مورد موجب بیشتر شدن هزینه ها در ارتباط با خرید تجهیزات و لوازم جانبی آن می شود. همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری آن نیز  حدود 4 برابر بیشتر خواهد شد. همچنین تعداد دفعات زیاد روشن و خاموش کردن این پروژکتور در کاهش عمر آن اثر می گذارد. پروژکتور بخار سدیم بعد از مدت کوتاهی روشن شدن، حرارت زیادی دارد و سریعا گرم می شوند که این گرما نشانه مقدار هدر رفت انرژی می باشد و می توان گفت که قسمت زیادی از انرژی ایجاد شده به وسیله این لامپ به طور گرما تلف می شود. در واقع انرژی ایجاد شده به وسیله لامپ ها به دو صورت گرمایی و نوری ایجاد می شود و هر اندازه مقدار گرمای ایجاد شده افزایش یابد ، مقدار هدر رفت انرژی افزایش می یابد و هرچه مقدار گرما کمتر باشد، درصد راندمان نور افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *