عمومی

تاریخچه دوربین مدار بسته-دوربین مداربسته

در سال 1942 نخستین دوربین مداربسته مورد استفاده قرار گرفت که در آن سال از سیستم مداربسته جهت نظارت داشتن بر روی شلیک موشک و چگونگی شلیک موشک مورد استفاده قرار گرفت . در سال 1950 پس از گذشت 8 سال شرکت امریکا نخستین دوربین های مداربسته تجاری را روانه بازار کرد و نکته قابل توجه و جالب این بود که در آن زمان استفاده از دوربین های مداربسته به اخذ مجوز دولتی نیاز نداشت. دوربین های مداربسته  نخستین بار یک وسیله امنیتی به شمار می آمد که در بانک و کازینو کاربرد داشت اما امروزه با توجه به کاربرد موثر این دوربین ها از آنها در خانه ها و در زندگی روزمره هم استفاده میگردد چرا که بسیار رایج و در دسترس می باشد و دارای قیمتی مقرون و به صرفه میباشد. امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی دوربین های مدار بسته از لحاظ امکانات بسیار پیشرفته تر از گذشته شده اند چرا که دوربین هایی که برای نخستین بار در سال 1960 مورد استفاده قرار گرفتند دوربین های قدیمی ای بوده که وضوح بسیار پایینی داشته اند که تصویر را به شکل سیاه سفید نمایش میدادند.
نخستین سیستم دوربین های تحت شبکه در سال ۱۹۹۶ میلادی بود که  از سوی شرکتی به نام “Axis” با به کار بردن  پایه نرم‌افزاری لینوکس (Linux) روانه بازار گشت، طراحی این دوربین‌ها با توجه به استانداردهای HTTP و RTSP صورت گرفته است و از استانداردهای IP جهت فرستادن تصاویر در قالب اطلاعات (Data) استفاده میگردد. دوربین مداربسته به صورت ثبت اطلاعات تصویری از یک مکان ، پیگیری شخصی یا قضایی را بعد از اتفاق افتادن یک جرم را ممکن می نماید. در حال حاضر استفاده از تصاویر دوربین مداربسته یک مدرک برای  پیگیری پلیس و سازمان های امنیتی به حساب می آید چرا که وجود یک تصویر از محل وقوع جرم، پروسه اجرای قانون و پیگیری پلیس و دستگیری مجرم را تسریع میبخشد. از دید مراجع قضایی عکسهای ثبت شده در دوربین های مداربسته یک سند کاملا معتبری است که استناد به آن قابل قبول می باشد.
رشد و پیشرفت دوربین های مدار بسته از سال 1960 میلادی و با عرضه جعبه سوئیچ مدار بسته آغازشد. جعبه سوئیچ دوربین های مداربسته به اپراتور این اجازه را می دهد که میان دوربین ها سویچ ایجاد نماید.باید توجه داشته باشیدکه  تنها یک دوربین در لحظه در مانیتور رویت میگشت.در دهه هفتاد میلادی با رونمایی از تکنولوژی هایی به عنوان  Multiplexer، سیستم های VCR و همچنین دوربین های در حالت ایستا همراه گشت. Multiplexer این امکان را برای صفحه نمایش ایجاد میکرد که  فریم های گوناگون روی مانیتور را بتواند بشکند.  کاربرد سیستم های VCR ها هم امکان ضبط راحت و نیز پخش ویدیوها بود و قابلیت دوربین های مداربسته ایستا هم اتصال به به  VCR ها بود.در حال حاضر از دوربین های مداربسته در مکانهایی مثل قطار زیر زمینی مترو و ، استادیوم های ورزشی،  اماکن عمومی،ایستگاه ها و فروشگاه های خرده فروشی، مراکز خرید، پارک های جامعه، گاراژها و پارکینگ و… استفاده میگردد که کاربرد و کارایی این دوربین ها افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *