عمومی

نحوه ی صحیح کابل کشی برق- کابل برق

انواع کابلهای زمینی

  • کابلهای زمینی با عایق بندی پلاستیکی با ولتاژ نامی 1| 0/6کیلوولت

کابلهای NYY با هادی مسی و NAYY با هادی آلومینیوم با سطح مقطع گرد یا سه گوش وجود دارند.

کابلهای NYCY و NYCWY شبیه به کابل NYY می باشند اما میان غلافهای پی وی سی درونی و خارجی آن، زره سیم مسی یا نوار مارپیچ مسی موجود می باشد که غلاف مسی در نقش هادی حفاظتی یا هادی خنثی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابلهای NYRGY با هادی مسی رشته ای، عایق از جنس پی وی سی دارند و از زره از سیمهای فولادی گالوانیزه به شکل گرد و نوار فولادی گالوانیزه مارپیچ و کابلهای NYFGY دارای زره از سیمهای فولادی گالوانیزه تخت و نوار فولادی گالوانیزه مارپیچ است و در زمانی که محافظت مکانیکی بسیار احتیاج باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کابلهای زمینی با عایق بندی پلی اتیلن مستحکم (XLPE) با ولتاز نامی 1| 0/6کیلوولت

کابلهای XY2 با برخورداری از هادی مسی یک یا چند رشته ای همراه با عایق پلی اتیلن محکم و پوشش درونی و لایه فویل برروی مجموعه هسته ها و غلاف خارجی از جنس پی وی سی می باشد.

کابلهای XRGY2 دارای هادی مسی مفتولی می باشد. زره با سیمهای فولادی گالوانیزه با مقطع گرد و نوار از فولاد گالوانیزه می باشد. همچنین کابلهای XFGY2 با هادی مسی رشته ای با مقطع گرد یا قطاعی و زره از سیمهای فولادی گالوانیزه تخت و نوار از فولاد گالوانیزه هستند. این کابلها در زمانی که محافظت مکانیکی به میزان زیاد لازم باشد کاربرد دارند.

  • کابلهای زمینی با عایق کاغذی با ولتاژ نامی 1| 0/6کیلوولت

کابلهای NKBA با هادی مسی رشته ای و کابلهای NAKBA با هادی آلومینیوم رشته ای دارای عایق و کمربند از کاغذ اشباع شده، غلاف سربی، لایه کاغذی مرکب، زره از نوار فولادی دوبل، پوشش کنفی می باشد.

کابلهایNAKLEY با هادی آلومینیوم مفتولی یا رشته ای دارای عایق و کمربند کاغذ اشباع شده، غلاف آلومینیوم، نوار پلاستیکی و غلاف پی وی سی می باشد.

قواعد و شیوه های نصب کابلهای زمینی

کمترین فاصله میان کابل فشار ضعیف یا فشار قوی و یا جریان ضعیف زیرزمینی از لوله های گاز، بخار، آب و سوخت باید 30 سانتی متر باشد.

اگر کابل موردنظر ما با بقیه کابلها یا لوله های گاز و آب و … برخورد کند ، باید از یک لوله به منظور محافظت و با قطر متناسب با قطر کابل و اندازه حداقل یک متر بکار برده شود و کابل را از درون این لوله محافظ عبور دهیم.

در هنگامی که کابل از زیر جاده و یا سطوح سخت رد می شود، باید از یک لوله محافظ اضافی خالی برای کابل کشی در آینده استفاده شود و در قسمت میانه این لوله از مفتول گالوانیزه نمره 4 که اندازه آن در هر سمت یک متر بزرگتر از سایز لوله باشد مورد استفاده قرار گیرید.

به منظور خواباندن کابل حتما از مقدار درجه حرارتی که کابل باید تحت آن کشیده شود مطمئن شوید. به منظور گرم کردن کابل:

  •  برای زمان حداقل 72 ساعت، قرقره کابل را در محلی که دمای آن حداقل 20 درجه سانتی گراد می باشد قرار دهید.
  •  از طریق وسایل ویژه گرم کردن کابل و خواباندن با سرعت کابل
  • وصل کردن آن به جریان برق و به وجود آمدن گرما از طریق عبور از کابل پیشنهاد می گردد که قطر درونی مجرا، کانال یا لوله برابر یا بیشتر از 1/5 برابر قطر کابل یا دسته کابلهای کشیده شده درون آن است.

به منظور نصب کابل درون کانال، ابتدا حفاری کرده و سپس به میزان 10 سانتی متر ماسه ریزی صورت می گیرد. پس از قرار دادن کابلها بر روی آن به مقدار 10 سانتی متر با استفاده از ماسه نرم پوشانیده و یک نوار پلاستیکی خبردهنده روی آن می کشیم. همچنین به منظور محافظت از کابل یک ردیف آجر به عرض 22 سانتی متر یا یک ردیف بلوک سیمانی روی نوار می گذاریم و بعد خاکریزی صورت می گیرد.

فاصله نزدیک ترین کابل زیرزمینی فشار ضعیف از سطح زمین در تمامی پیاده روها باید بیشتر از 70 سانتی متر و در کلیه خیابان ها باید بیشتر از یک متر باشد.

کمترین مسافت کابلهای زیرزمینی ازهم اگر که دو کابل ولتاژشان باهم برابر باشد باید 10 سانتی متر باشد و اگر یکی از کابل ها فشار ضعیف و کابل دیگر فشار متوسط یا کابل جریان ضعیف باشد باید باهم 30 سانتی متر فاصله داشته باشند.

هنگامی که کابل فشار ضعیف و کابل فشار متوسط در یک کانال زیر زمینی قرار می گیرند، باید کانال به شکل پله ای گودبرداری شود و کابل فشار متوسط در قسمت پایینی و کابل فشار ضعیف در بخش بالایی قرار گیرد.

در مکان هایی که کابل در زیر جاده و یا سطوح سخت قرار می گیرد باید لوله محافظ از جنس پلاستیک صلب، سیمان ازبست، سیمانی یا فولادی در فاصله حداقل یک متر از سطح جاده و یا سطح سخت قرار بگیرد و کابل از درون آن عبور کند. میزان قطر سوراخ لوله باید حداقل 1/5 برابر قطر خارجی کابل باشد.

در قسمت کف کانالهای پیش ساخته به منظور هدایت آبهای احتمالی، باید شیب ملایمی اندازه نیم تا یک درصد در راستای کف شورها پیش بینی گردد.

برای جلوگیری از برخورد مستقیم کابلها با کف کانال پیش ساخته باید در قسمت کف کانال و در فاصله حداکثر 60 سانتی متر، اتکایی از لوله گالوانیزه و یا پروفیل ناودانی و یا چوب فشرده به ارتفاع 10 سانتی متر از کف کانال قرار داده شود و بعد کابلها بروی اتکاها خوابانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *