عمومی

نحوه ی تشخیص کابل برق استاندارد

بالا رفتن بی‌سابقه قیمت مس موجب شده تعداد زیادی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیم و کابل، آلومینیوم را جایگزین مس نمایند. این کار در سیستم‌های پخش و توزیع نیروی برق مطلوب می باشد اما برای مصرف عمومی و سیم کشی‌های داخلی مخصوصا در هادی‌های افشان و مقاطع کوچک مشکلات فنی ایجاد می کند.

شیوه تشخیص سیم و کابل مناسب

قسمت خارجی سیم و کابل باید صاف باشد و اصلا فرورفتگی و برآمدگی نداشته باشد. (مواج بودن سطح سیم و کابل‌های انعطاف ناپذیر اشکال به حساب نمی آید)

قطور بودن عایق یا غلاف سیم و کابل نشان دهنده مرغوبیت سیم و کابل نمی باشد. بعضی از تولیدکنندگان از وزن مس موردنیاز در سیم و کابل می کاهند (از طریق کاهش تعداد رشته‌های مس و یا کاهش قطر رشته‌های مس) و به قطر عایق یا غلاف می افزایند و این مورد موجب می شود وزن محصول استاندارد شود ولی این محصول کاربرد ندارد و اگر مورد استفاده قرار گیرد موجب ایجاد آتش‌سوزی و سایر مسائل می‌شود.

زمانی که سیم را از مقطع برش می‌زنیم (به وسیله سیم چین یا تیزبر) باید هادی (مس) در نقطه مرکزی عایق باشد که در اصطلاح به آن سنتر بودن هادی نامیده می‌شود.

زمانی که کابل را از مقطع برش می‌زنیم باید غلاف به صورتی دور سیم‌ها باشد که پهنای غلاف در دور سیم‌ باهم برابر باشد که در اصطلاح به آن سنتر بودن سیم‌ها گفته می‌شود.

عایق سیم در زمان جدا شدن از هادی (مس) باید به راحتی و به شکل کشسانی از روی مس جدا شود.

باید در کابل‌ها توجه کرد که جداکردن سیم‌ها از یکدیگر و از غلاف به راحتی صورت گیرد.

میانگین ضخامت روکش نباید از میزان استاندارد کمتر باشد.

فاصله میان هر دو علامت گذاری پشت سر هم نباید از 550 میلیمتر افزایش یابد.

شرایطی که سیم و کابل‌ مسی، هادی مس باید دارا باشد عبارتند از:

از مس خالص نرم (آنیل شده) ایجاد شده باشد.

سطح آن به طور کامل شفاف و براق می باشد

اکسید شده نباشد (رشته‌های مس نباید سیاه باشند)

انعطاف پذیر باشد (با خم و راست شدن سیم، رشته‌های هادی شکسته نشود)

به میزان موردنیاز و بر اساس جداول استاندارد موجود در هر مقطع سیم، مس موردنظر بکار رفته باشد (کاهش مقدار مس موجب می‌شود مقاومت هادی طبق استاندارد آن مقطع افزایش یابد و همچنین بکار بردن بیش از اندازه آن موجب هدر رفتن فلز گران‌قیمت مس شده و در نهایت قیمت تمام شده سیم یا کابل بیشتر می شود)

سیم های آلومینیوم روکش مس غیر استاندارد

 در حال حاضر بعضی از سازندگان ، سیم‌های آلومینیوم با روکش مس را در سیم‌کشی ساختمانها استفاده می کنند و تولید این نوع سیم‌ها به طور فراوان شروع شده است اما به علل زیر بکاربردن این مدل سیم و کابل‌ ساختمانی ممنوع می باشد:

۱- غیر مجاز بودن هادی‌های آلومینیومی بر اساس استاندارد ملی ISIRI 1926 , ISIRI 607

۲- طبق استانداردهای هادی‌های سیم و کابل به شماره ISIRI3084 , ISIRI60228 هادی‌های آلومینیومی تنها برای کلاس ۱و۲ (غیرافشان) و همچنین سطح مقطع ۱۰ به بالا کاربرد دارند و مجاز هستند.

۳- هادی‌های آلومینیمی غیر افشان فقط در کابل‌های قدرت سنگین ازو بالاتر از ولتاژ Kv0.6/1 مجاز می باشند.

آلومینیوم به علت برخورداری از مقاومت الکتریکی زیاد، احتمال خوردگی و مجاورت بقیه فلزات، اکسیده شدن آن، زیاد بودن ضریب انبساط خطی، امکان خروج آن از مکان اتصال در اثر تغییرات دما، بکارگیری عمده از این نوع هادی را با اشکال روبرو کرده است.

بعضی از نشانه های ایجاد شده در منازل دارای سیم‌کشی آلومینیومی

  • سوسو شدن نور لامپ
  • صدا یا تصویر غیر عادی در رادیو و تلویزیون
  • کم شدن سایز تصویر تلویزیون
  • قوس یا ایجاد جرقه در کلیدها
  • افزایش دما در صفحات کلیدها
  • منتشر شدن بوی دود از کلید و پریزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *