عمومی

نحوه ساخت تابلو برق صنعتی-تابلو برق

تعریف تابلو برق صنعتی و نحوه ساخت تابلو برق صنعتی

تابلوی برق در واقع یک محفظه است که در بر گیرنده تجهیزات الکتریکی میباشد و همچنین تابلو برق صنعتی میتواند در شرایطی نیز تجهیزات پنیوماتیک را در بر گیرند به عنوام مثال کمپرسورها و یا شیرهای برقی و…

آنچه که لازم به ذکر میباشد برای ساخت یک تابلو برق صنعتی چند مرحله اساسی می باشد که به صورت اختصار برای شما می آوریم:

.۱ رعایت کردن استانداردهای لازم و اصول مهم و اساسی که به تابلو  برق ها مرتبط است به عنوان مثال درجه حفاظتی IP و همچنین درجه بندی و تفکیک محفظه ها Segregation
.۲ رعایت نمودن اصول ویژه و اختصاصی راجع به تابلو برق ها و همچنین مقادیر نامی از قبیل ولتاژ و جریان نامی که لازم است حتما به آنها توجه گردد.
.۳ شناخت تجهیزات و لوازم الکتریکی و آشنایی با عملکرد آنها و نیز انتخاب صحیح و مناسب آن ها
.۴ شناخت تاسیسات الکتریکی و اشنا شدن با مباحث آن
.۵ شناخت دروسی مثل رله و حفاظت سیستم ها – طرح پست الکتریکی و …
.۶ شناخت طراحی مدارات فرمان و کنترل و لاجیک در ساختمان عمومی تابلوها:

الف- همه تابلو برق های صنعتی در هر نوع مدل و ساختاری از ورق روغنی که دارای ضخامت ۱٫۵- ۲٫۵ میلیمتر میباشد ساخته شده اند.

ب- اسکلت و بدنه تابلو برق های ایستاده فشار ضعیف از ورقه های فولادی و روغنی که ضخامت حدودا ۲ میلیمتر را دارد ساخته می شوند.

پ- بدنه تابلو برق ها از دو بخش شاسی و بدنه که همان کاور است از راه پیچ و مهره نیز بهم وصل شده اند ساخته می گردد.

ت- تابلوهای چند سلولی هم از سلولهای مجزایی تهیه شده است که توسط پیچ و مهره به یکدیگر وصل میشوند.

ث- تمام سلولها از بخش جلو دارای درب تجهیز گشته به قفل و لولا و پیچ و مهره بود که کنار درب تابلوها مکان مناسب برای نصب لاستیک در نظر گرفته میشود.

ج- سلولها نیز به شکلی ساخته شده اند که فضای کافی و مناسب را ارا می باشند و نیز عمل بازرسی و تعمیرات و دست یابی به لوازم و شینه ها به راحتی میسر میباشد.

چ- بخش انتهایی سلولها توسط ورق روغنی به اسکلت سلول نیز پیچ و مهره شده و در زمان درخواست کارفرما درب لولا بر اساس مشخصات قید شده در بند (ث) اجرا میشود. در این دو صورت دسترسی به تجهیزات و لوازم موجود در داخل تابلو موقع بازرسی و تعمیرات نیز به راحتی انجام میشود.

ح- برای پیشگیری از خسارات احتمالی بخش های نصب تجهیزات اصلی کنترل؛ اندازه گیری و محل ورود و خروج کابلها تا جایی که امکان دارد به صورت جداگانه از هم انجام میشود.

خ- بدنه تابلوبرق به شکلی ساخته میگردد تا هرتغییری در تابلو به آسانی انجام شود و نیازی به جوشکاری و نقاشی نداشته باشد.

د- در بخش بالایی تابلو قلاب مناسب برای جابجایی تابلوها در نظر گرفته میشود.

ر- در تابلوهای ایستاده ، پل کابل برای کابلهای ورودی و خروجی در نظر گرفته میشود.

پروسه رنگ کاری تابلو برق دارای :چهار مرحله اصلی می باشد:

۱ -چربی زدایی

۲ – زنگ زدائی

۳ – فسفاته کاری

۴ – رنگ کاری
بعد از مرحله چربی گیری ، زنگ زدایی و فسفاته کاری باید با لحاظ کردن رنگ صحیح و مناسب و بکار گرفتن روش صحیح رنگ کاری ،‌ میتوان مقاومت تابلو را بیمه کرد. به عنوان مثال اگر میخواهید رنگی را داشته باشید که بالای 20 سال دوام داشته باشد از رنگ های مرکب پودری روی و آلومینیوم و اپوکسی ، الکیدی به ضخامت ۱۰۰تا ۲۰۰ میکرون بایستی استفاده نمایید.

جهت مقاومت رنگ بین ۱۰ تا۲۰ سال بایستی از رنگ های مرکب پودری اپوکسی دو جزئی و رنگ اپوکسی کولتار به ضخامت ۸۵ تا ۱۵۰ میکرون استفاده کنید.

ضخامت کم مناسب محیط هایی میباشد که دارای شرایط مناسب میباشند و ضخامت بالا هم مناسب محیط هایی است که دارای شرایط سخت و شیمیایی ، مرطوب هستند. رنگ تابلو برق ها نباید به هیچ عنوان براق باشد.

اثر دما و زمان روی انعطاف و سختی رنگ ها:

به منظور کم کردن زمان خشک کردن و نیز کاملتر شدن فعل و اانفعالات ،رنگ را در دمای زیاد در محیط کوره ای نیز خشک می نمایند. خشک کردن رنگ در دمای زیاد سبب میشود که رنگ تا  بیشترین حد فرو رفتیگیهای سطح خلل و فرج کریستالهای فسفاته ، نفوذ کرده و منجر به مقاومت و سختی رنگ می گردد.بدنه و محفظه های خارجی بایستی از جنس فلز باشند و به گونه ای باشد تا به هنگام نصب ، حفاظت لازم را طبق شرایط زیر بر آورد.

سطح کف چنانچه که فلزی نباشد بایستی آن را به عنوان قسمتی از محفظه لحاظ کرد ، این درجه حفاظتی نیز با توافق سازنده و مصرف کننده ایجاد میشود.

دیوارهای اطاق نیز تحت عنوان قسمتهایی از محفظه به حساب نمی آید.

مونتاژ لوازم و تجهیزات الکتریکی با توجه به نقشه های جانمایی عملیات مونتاژ با لحاظ کردن موارد ذیل نیز صورت میگیرد:

الف- انتخاب پیچ و مهره ها بمنظور باز و بسته کردن تجهیزات الکتریکی با در نظر گرفتن نوع تجهیزات و  همچنین برآورد نیروهای وارده دینامیکی موقع برق دار بودن تابلو.

ب- نصب کردن لوازم و تجهیزات به شکلی انجام میگردد که هر موقع کهنیاز به تعویض پیدا کرد به آسانی انجام شود و هنگام خاموش بودن تابلو را تا سر حد امکان کاهش دهد.

پ- نصب کردن لوازم و تجهیزات  رویاسکلت تابلو و سینی های از قبل ساخته شده صورت میگیرد و تا جایی که امکان دارد از نصب لوازم روی پوشش تابلو جلوگیری شود.

ت- محل نصب مقره ها از استحکام مکانیکی مورد نیاز برخوردار بوده و قابلیت  تحمل جریان اتصال کوتاه مجاز را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *