دی جی

منابعی که کمک می کند کار دی جی بهتر شود

مهم نیست یک دی جی تازه کار هستید و یا باتجربه، برای اینکه بتوانید در این صنعت رقبا را کنار بزنید و حرفی برای گفتن داشته باشید ،  در اختیار داشتن منابع درست و بره مندی از آن ها، لازم و ضروری است. سعی کنید از ابتدای کارتان قدم های درست را بردارید زیرا چیدن درست آجر های پایه برای ساختن یک اثر هنری محشر بسیار حائز اهمیت است.

می دانید که بیس اصلی کار دی جی موسیقی است که هدف اصلی و جهانی آن برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال احساسات درونی است. از این رو تجهیزات و منابع نقش بسیار مهمی در این شغل دارند.

دی جی کیست؟

دی جی شخصی است که وظیفه ی او پخش و اجرای موزیک در سبک های گوناگون برای مخاطب است؛ این آهنگ ها می توانند ساخته ی او یا افراد دیگری باشند. اما هنر او زمانی آشکار می شود که خلاقیت خود را به نمایش می گذارد. این هنر خلاقانه، ترکیب کردن استادانه ی موزیک های مختلف با استفاده از منابع و فنون ویژه است.

دی جی ها به سه گروه تقسیم می شوند که هرکدام متناسب با فضای اجرای خود باید آرشیو موسیقی و تجهیزات مناسب داشته باشند:

  • دی جی کلاب
  • دی جی سیار
  • دی جی رادیویی

به این نکته توجه داشته باشید که برای ایجاد رقابت و پیشرفت در این حرفه، لازم است منابع و اطلاعات شما قوی و به روز باشند. از این رو هرچه کار حرفه ای تر و تمیزتر باشد، هنر شما بهتر دیده می شود.

چه منابعی برای پیشرفت لازم است؟

امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار زیاد است و بر همه ی حوزه ها ازجمله حرفه ی شما تاثیرمی گذارد. بنابراین شما به عنوان یک دی جی حرفه ای و سطح بالا باید از این تغییرات آگاه باشید و سعی در به روز رسانی مداوم تجهیزات و نرم افزارهای خود کنید. اگر منابع درستی در اختیار داشته باشید می توانید تاثیر بینظیری روی مخاطبانتان بگذارید و شبی خاطره انگیز برایشان رقم بزنید.

ممکن است بتوانید از لحاظ فنی با یک لپ تاپ و یک میکسر دی جی شوید، اما برای شناخته شدن و پیشرفت به تجهیزاتی بیش از این ها نیاز دارید.

در ادامه در مورد برخی از این تجهیزات که می توانند تاثیر مثبتی روی کار شما داشته باشند صحبت می کنیم.

نرم افزار ها

عصر ما، عصر تکنولوژی است از این رو برای با آتش کشیدن صحنه و یک اجرای به یادماندنی، نرم افزارها و سخت افزارهای زیادی جهت میکس کردن آهنگ به بازار عرضه شده اند. این منابع برای کار دی جی ضروری نیستند اما کمک می کنند کار او بهتر شود.

نرم افزار Native Instruments Traktor Pro

از مزایای این نرم افزار می توان به قابلیت Beat matching آن و آنالیز کردن بخش های مختلف یک قطعه موسیقی اشاره کرد. سری Traktor Pro 3 آن محبوب ترین در بین دی جی های حرفه ای سراسر دنیاست.

لازم به ذکر است که این نرم افزار به راحتی با بقیه ی تجهیزات دی جی همگام سازی می شود و می توانید ترتیب اعمال دکمه ها را مشخص و کنترل کنید.

نرم افزار Mixxx

این نرم افزار پیشرفته طیف وسیعی از افکت های خلاقانه را عرضه می کند و می توان با استفاده از آن tempo و beat ها را باهم ترکیب کرد.

رایگان است و نسخه های جدید آن قابلیت های پیشرفته ای از جمله looping دارند در نتیجه هنگام استفاده می توانید از مزیت های صوتی بسیاری استفاده کنید.

نقطه ی عطف این نرم افزار ویژگی DJ Autoآن است. شما می توانید با تهیه ی یک پلی لیست، برای ساعاتی وظیفه ی پخش موزیک را به عهده ی این نرم افزار بگذارید.

نرم افزار Albeton Live

در واقع یک نرم افزار آهنگسازی محسوب می شود، اما با توجه به قابلیت هایی که ارائه می دهد، بسیاری از دی جی ها برای یک اجرای بی نقص از آن استفاده می کنند.

Albeton Live یک برنامه ی ویرایش صوتی است در خلق موزیک ای شما کمک شایانی می کند. این نرم افزار در همه ی نسخه های خود قابلیت arrangement session را ارائه می دهد. همچنین دارای نمونه ها افکت های صدای متنوعی مانند Upright Piano است.

علاوه بر اینکه این نرم افزار برای اجراهای زنده بسیار مناسب است، امکان کنترل کردن موزیک ها را به شما می دهد و میتواند به هر سطح Midi Controller اختصاص داده شود.

Algoriddim Djay

نرم افزار Algoriddim Djay عرضه کننده ی طیف کاملی از قابلیت ها برای هر پلتفرمی از ویندوز تا گوشی های موبایل است و یکی از جذاب ترین رابط های کاربری را در هر نرم افزار دی جی ارائه می دهد.

نسخه ی IOS که گل سرسبد نسخه های Algoriddim Djay  است دارای دو ورژن رایگان و پولی است که مسلما در ورژن دوم توانایی استفاده از همه ی امکانات آن را دارید.

همچنین در نسخه ی رایگان می توانید از ویژگی میکس خودکار و loops استفاده کنید .

Mixvibes Cross DJ

یک نرم افزار پیشرفته ی دی جی است که دو نسخه ی رایگان و پولی دارد. از قابلیت های آن می توان به چهارده افکت برای اعمال بر روی موزیک و مجموعه ی کاملی از ویژگی های میکس ویدیو نام برد.

تسلط بر نرم افزار ها

نحوه ی کار با نرم افزارهایی مانند ویرچوال دی جی و رکوردباکس را یاد بگیرید و سعی کنید از همه ی قابلیت های آن ها در کار خود استفاده کنید. تسلط بر این منابع می توانند خروجی کار شما را بهتر کنند.

نکته ی مهم دیگر تنوع در قابلیت نرم افزارهایی است که در بازار موجود هستند. لازم نیست از همه ی آن ها و امکاناتشان استفاده کنید. کار خود را ساده نگه دارید اما با کمک برخی از این نرم افزارها به کار خود تنوع دهید و خلاقیت ایجاد کنید.

به بیان ساده تر، نقاط قوت و ضعف هر کدام را بشناسید و بدانید کدام مناسب محیط و اجرای شما هستند.  همچنین به یاد داشته باشید که هر چه تجهیزات و لپ تاپ شما به روزتر و حرفه ای تر باشند، از افکت ها و قابلیت نرم افزارهای بیشتری می توانید بهره ببرید.

استفاده از Midi Controller

DJ controller   از تجهیزات اولیه ی کار دی جی است اما استفاده از Midi Controller می تواند اجرای شما را چشم نوازتر کند.

وظیفه ی آن کنترل همه ی صداها، سازها و افکت ها است، به شما امکان ساخت موزیک را می دهد، کار کردن با آن بسیار آسان است و به راحتی به نرم افزارها متصل می شود.

برخی از بهترین Midi Controller ها عبارتند از:

  • Pioneer DJ DDJ-SB3
  • Akai Professional APC Mini
  • Akai LPD8

تجهیزات نورپردازی

تاثیرات تجهیزات نورپردازی در کار دی جی را دست کم نگیرید. شما نه تنها از طریق شنیدار بلکه از راه دیدن و از طریق تصاویر، نور و رنگها می توانید روی مخاطب خود تاثیر بگذارید. همانطور که در فستیوال های بزرگ موسیقی شاهد خلق هنرهای بازی با نور و رنگ هستید.

بنابراین هرچه قدر در این زمینه منابع و تجهیزات حرفه ای تر و به روز تر باشند، کار دی جی بهتر و چشم نوازتر به نظر می آید. اما دقت کنید که استفاده از قابلیت نورپردازی بسته به محیط اجرای شما و سبک موسیقی که پخش می کنید، حساسیت های خاص خود را دارد.

نباید در استفاده از آن ها اغراق کنید زیرا حس خوبی به مخاطب منتقل نمی کنید. از سوی دیگر در بهره گیری از آن ها خساست به خرج ندهید زیرا کیفیت هنر شما را پایین می آورد.

برای مثال اگر نیاز به ایجاد یک فضای آرام و دلپذیر دارید می توانید از رنگ های آرامش بخش استفاده کنید و اگر می خواهید به مجلس شور و حال مضاعف تزریق کنید، در اجراهای خود از رنگها و نورهایی مانند صورتی و قرمز استفاده کنید.

در بهره گیری از منابع نورپردازی باید به زاویه ی نورها، زمان تغییر آن ها و حتی میزان و حجم نور دقت کنید.

در گرسوز ما سعی کرده ایم بهترین و جدیدترین تجهیزات نورپردازی را در اختیار شما قرار دهیم، از جمله:

  • لیزر های خطی و بارانی که پرکاربردترین تجهیزات برای میهمانی ها و مجالس هستند و دارای جلوه های جذاب و منحصربه فرد هستند.
  • رقص نور ، انواع مختلفی )حرفه ای، خانگی( دارد که قابلیت های آن ها متفاوت است.
  • مووینگ وسیله ای مناسب برای نورپردازی مجالس و میهمانی ها است که سایزهای گوناگونی دارد.
  • انواع استیج
  • افکت های ال ای دی، دیسکویی
  • دستگاه بخار و مه

Vocal Sample

استفاده از vocal sample هایی که توسط خود دی جی ساخته می شوند بسیار می تواند تاثیرگذار باشد و خروجی فوق العاده ای داشته باشد.

کتاب، یار مهربان

هیچوقت از قدرت و تاثیر کتاب ها در این شغل غافل نشوید. مطالعه به شما کمک می کند از هر نظر درک بهتری از موسیقی و کارتان داشته باشید. همچنین از طریق کتاب می توانید با فرهنگ های گوناگون آشنا شوید و موسیقی های ملل مختلف را درک کنید و با آن ها ارتباط قوی تری برقرار کنید.

سلیقه ی موسیقیایی دی جی

یکی از در دسترس ترین منابع برای بهتر شدن کار دی جی، سلیقه ی موسیقی اوست که تحت تاثیر هیچ عامل خارجی نیست و هزینه ای ندارد. اما این سلیقه از آشنایی با سبک های مختلف موسیقی و گوش دادن زیاد و مداوم به دست می آید.

سلیقه ی موسیقیایی شما باید متناسب با فضای محیطی که قرار است در آن اجرا کنید، تغییر کند. از سبک های مختلف و خوانندگان متفاوت استفاده کنید و مدام آهنگ های خود را بروزرسانی کنید. به حمعیت اجازه دهید از یک اجرای خوب لذت ببرند.

بهتر شدن کار دی جی به منابع و تجهیزات او بستگی دارد

تمرکز خود را از روی  قیمت تجهیزات و گران بودن آن ها بردارید. متناسب بودن آن ها با نیازها باید اصل کار یک دی جی باشد.

علاوه براین با بهره گیری از منابع عالی و درست می توانید سطح خود را از رقبا جدا کنید. البته این ها در کنار سواد و خلاقیت شما در دی جی کردن، بهبود مهارت و تسلط بر هنر خود و سبک های جدید کارامد هستند.

اگر نیاز به تجهیزات نورپردازی برای مجالس خود دارید می توانید با ما در تماس باشید. خدمات ما  هر نیازی را پوشش می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *