عمومی

مزایا و معایب کلیدها محافظ جان

ما بارها و بارها راجع به کلید های محافظ جان مزایا و معایب آنها و کاربرد و تفاوتشان با فیوزهای مینیاتوری صحبت کرده ایم که بار دبگر قصد داریم مختصر توضیحی را راجع به آن برای شما بیان کنیم و نتیجه بگیریم که آیا میشود از کلید محافظ جان ب جای کلیدهای مینیاتوری استفاده کرد.در کلیدهای محافظ جان اساس کار به این صورت میباشد که در صورت قیاس جریان (رفت و برگشت مدار) که در اصطلاح فاز و نول نامیده میشود چنانچه که اختلاف را مشاهده نماید به سرعت مدار را قطع می نماید البته لازم به ذکر میباشد که در مدارهای تک فاز  نیز جریان رفت و برگشت مداربایستی یکسان باشد و  همچنین اختلاف جریان فاز و نول در صورتی که ناشی از نشت جریان باشدکه بخاطر اتصال هادی فاز با زمین اتفاق میافتد که جریان جای اینکه از سیم نول عبور نماید، از راه زمین به منبع  نیز بازگردانده میشود . همچنین جریان نشتی امکان دارد که از راه بدن شخصی که با زمین تماس دارد و نیزاتفاقی دستش بابخش برقدار مدار تماس پیدا کرده است ایجاد شود .

اما در خصوص کلیدهای  مینیاتوری ، این فیوزها ۵ مشخصه  را دارا میباشند که برایتان بیان می نماییم  اما اول به این نکته دقت نمایید که وسیله‌ای تحت نام  (فیوز مینیاتوری) موجود نیست و درواقع این قطعه، همان کلید مینیاتوری میباشد که به فیوز مینیاتوری هم معروف گشته است و بایستی به آن کلید مینیاتوری گفت نه فیوز و  فیوز در واقع وسیله حفاظتی ای میباشد که یک بار مصرف است و نیز  قابل استفاده بعد از قطع شدن نیست و چنانچه کلید مینیاتوری نیز قابلیت بارها استفاده را بعد از قطع شدن نیزدارد.

۱- جریان نامی
به بیشترین جریان مجازی میگویند که یک کلید مینیاتوری  میتواند آن را متحمل شود و چنانچه که جریانی  از جریان نامی کلید مینیاتوری بیشتر باشد و  از آن رد گردد، کلید مینیاتوری نیز مدار را قطع می نماید.

۲- نوع منحنی قطع یا تیپ کلید مینیاتوری
در توضیح این مورد بایستی بگوییم که منحنی قطع کلید مینیاتوری را در واقع نسبت زمان قطع به جریان عبوری از یک کلید مینیاتوری میگویندیا به عبارت دیگر به  سرعت واکنش قطع مدار توسط کلید مینیاتوری نیز هنگام عبور جریان اضافه بار و نیز اتصال کوتاه، تیپ کلید مینیاتوری میگویند که بر اساس  این تعریف کلیدهای مینیاتوری شامل تندکار و حساس میشوند یا کندکار.
در کلید مینیاتوری زانی که جریان عبوری بیش از جریان نامی باشد در یک زمان خاص (با لحاظ کردن نمودار منحنی قطع) بلافاصله فرمان قطع صادر شده و لازم به ذکر است که حساسیت این نوع کلید هنگام اضافه جریان بار و نیز اتصال کوتاه ازبقیه تیپ‌ها نیز بیشتر میباشد و در موقع بروز خطا مدار را نیز سریعا قطع می‌نماید، پس در نتیجه درمیابیم که کاربرد کلید مینیاتوری در این نوع  در مداراهایی میباشد که حساسیت بالا  دارند و در مداراهای الکترونیکی کاربرد دارد.

تیپ B : کلید مینیاتوری تندکار
فرق این کلید مینیاتوری با قبلی در این میباشد که مقدار اضافه جریان بار را برای زمان طولانی تر در مقایسه با  کلید تیپ Z متحمل میشود و در نهایت قطع می‌گردد. از کلید مینیاتوری در تیپ B بیشتر جهت محافظت مدارهای که در موقع شروع جریان بالاتری را در مقایسه به جریان نامی نمی‌کشند و مثلا در مدارهای روشنایی استفاده می‌گردد و بدین خاطر است که به این کلیدها نیز کلیدهای روشنایی میگویند.

تیپ C : کلید مینیاتوری کندکار
ویژگی های این کلید هم مثل کلید تیپ B است و با این فرق که این کلید ها هم میزان اضافه جریان بار را برای زمان طولانی تر تحمل کرده و پس از آن قطع می‌گردد. از کلید مینیاتوری تیپ C معمولا جهت حفاظت از مدارهایی که هنگام استارت دارای  جریان بیشتری در مقایسه با جریان نامی می‌کشند مثل انواع گوناگون موتورهای الکتریکی که بدین خاطر به این کلیدها ، کلیدهای موتوری گفته میشود.

تیپ D :
و در نهایت در این تیپ ویژگی و مشخصات کلید مینیاتوری شبیه کلید تیپ C است با آستانه تحمل بالاتر نسبت به تیپ C و از  این کلید مینیاتوری تیپ D معمولا جهت محافظت از مدارهایی با بارهای موتوری بزرگ و تراسفورماتورهایی که هنگام آغاز جریان هجومی دارند بکار گرفته میشود.

در نهایت بایستی دانست که محافظ جان و کلید های مینیاتوری ویژگی  و کاربرد خاص خود را دارند و بدین جهت محافظ جان نمیتواند جای کلید مینیاتوری را بگیرد و بر عکس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *