عمومی

عوامل موثر در قیمت پروژکتور ال ای دی- پروژکتور LED-SMD-COB

یکی از محصولات مناسب در روشنایی ،پروژکتور LED می باشد که عملکرد زیادی دارد. این نوع از پروژکتور در مدلهای smd و cob ساخته می شود که هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. از پروژکتور ال ای دی می توان به منظور تامین نور محیط های بزرگ مثل استادیوم های ورزشی، ساختمان های بزرگ، کارخانه ها، انبارها، بیلبوردهای تبلیغاتی، سن تئاتر یا استیج اجرای کنسرت استفاده کنید. به منظور خرید پروژکتور ال ای دی به موارد زیر توجه کنید :

  • توجه به روشنایی

در هنگام خرید توجه کنید که پروژکتور در ازای مصرف انرژی چه مقدار نور ایجاد می کند. به منظور محاسبه مقدار روشنایی از واحد لومن استفاده می شود و هراندازه لومن بیشتر باشد به این معنی است که تولید نور در آن بیشتر می باشد.

  • درجه IP مود نیاز

اکثر پروژکتورها به منظور تامین نور در فضای بیرون کاربرد دارند. به همین دلیل باید دقت کرد که این محصولات در مقابل باران و گرد و غبار و رطوبت، مقاومت داشته باشند. به منظور تشخیص پروژکتورها که از این کیفیت برخوردار باشند باید به درجه IP توجه کرد. پروژکتورها با IP65، در مقابل گرد و غبار و بارش آب، مقاومت دارند و پروژکتورهای دارای IP66 در مقابل گرد و غبار و بارش شدید آب مقاوم هستند.

  • نوع پروژکتور ال ای دی

پروژکتور های ال ای دی در مدلهای smd و cob ساخته می شوند. پروژکتورهای COB، به علت استفاده از لامپ ال ای دی COB کوچک در تولید آنها  نور را کمتر منتشر می کنند و از آن در زمانی که از لنز به منظور افزایش پرتاب نور استفاده شود، استفاده می کنند. در صورتی که احتیاج به پرتاب نور زیاد و در فاصله دور ندارید، مناسب تر است از پروژکتورهای SMD خریداری کنید زیرا از نظر قیمت رنج پایین تری دارند.

  • رنگ مورد نیاز

پروژکتورهای ال ای دی در رنگ های آفتابی و مهتابی ساخته می شوند. همچنین پروژکتورهای رنگی نیز با سه رنگ آبی و قرمز و سبز تولید می شود . رنگ پروژکتورها را با واحد کلوین مشخص می کنند.

عوامل مهم در روشنایی پروژکتور LED

این چهار عامل به میزان یکسان در ساخت پروژکتور تاثیرگذار می باشند و بر کیفیت آن اثر می گذارند. همچنین ضعف هر یک از آنها موجب کم شدن طول عمر پروژکتور به اشکال مختلف می شود. همچنین هریک از این عوامل در قیمت پروژکتور تاثیرگذار می باشند. این عوامل عبارتند از:

1-چیپ ال ای دی 2-درایور 3-هیت سینک 4-بدنه

چیپ ال ای دی

در بازار مدلهای متفاوتی چیپ ال ای دی با برندهای متفاوت از بدون نام تا بنام های معتبر وجود دارد. اغلب چیپ های بی کیفیت طول عمر بسیار کمی دارند و همچنین با گذشت زمان ، رنگ نور و شدت نور در آنها بسیار زیاد تغییر می کند. لازم به ذکر است که این چیپ ها از قیمت بسیار پایینی برخوردارند.

درایور

مدل های متفاوتی از درایور و یا ترانس با فناوری تولید مختلف در بازار موجود است که قیمت های مختلفی دارند. درایورهای بی کیفیت اغلب عمر بسیار کمی دارند و سبب کم شدن طول عمر محصول می شوند. لازم به ذکر است بعضی درایورهای بی کیفیت پس از مدتی خروجی مطلوبی نمی دهند و در نهایت پروژکتور شروع به چشمک زدن می کند. همچنین برخی اوقات از داریورهایی با توان کمتر (مثلا داریور ۵۰ وات به جای ۶۰ وات) استفاده می شود که این کار سبب فشار به آن و در نهایت کم شدن طول عمر آن می شود . باید توجه داشت که استفاده نکردن از داریور باکیفیت باعث به وجود آمدن فلیکر در محصول می شود.

هیت سینک

میزان گرمای ایجاد شده در ال ای دی ها نسبت به بقیه منابع نوری کمتر می باشد و از راندمان بالاتری برخوردار است اما همین مقدار گرما باید به طور کامل از چیپ ال ای دی خارج شود و در غیر اینصورت به شدت موجب کم شدن طول عمر محصول می گردد.

در میان فلزات طلا بالاترین ضریب انتقال حرارت را دارد اما به علت قیمت بالای آن فقط در بعضی کاربردهای ویژه مثل کاربردهای نظامی استفاده می شود. پس از طلا فلزهای مس و آلومینیوم ضریب انتقال حرارت بالایی دارند و از مس به علت وزن سنگین استفاده نمی شود و بیشترین کاربرد را به منظور ساخت هیت سینک فلز آلومینیوم دارد.استفاده نکردن از هیت سینک کافی در محصول موجب باقی ماندن گرما و در نهایت گرم شدن چیپ ال ای دی و درایور و در نتیجه کاهش طول عمر محصول می گردد.

بدنه

بدنه پروژکتور وظیفه دارد از نفوذ آب و گرد و غبار مخصوصا در کاربردهای outdoor جلوگیری کند. در نتیجه داشتن IP مناسب از ویژگی های آن می باشد. وظیفه دیگر بدنه (در بدنه های آلومینیومی) خارج کردن گرمای ایجاد شده می باشد. در نتیجه بدنه هایی با وزن کم از مقدار کافی آلومینیوم برخوردار نمی باشند و برای این کار مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *