عمومی

لامپ متال هالید،بخار سدیم و بخار جیوه -عوامل موثر در قیمت لامپ گازی

لامپ های تخلیه گازی

لامپ های گازی یا تخلیه گازی که در اصطلاح تخلیه با گاز پرفشار هم گفته می‌شوند مدلی از لامپ‌ها می باشند که توسط گذر الکترون‌های پرانرژی از داخل گاز موجب به وجود آمدن نور می شوند. این الکترون‌ها به اتم‌های خنثی داخل گاز اصابت می‌کنند و موجب تحریک آن‌ها می‌شوند و به اصلاح می‌گویند گاز برانگیخته می‌شود. این لامپها  شامل شیشه یا سیلیکایی می باشد که توسط دو الکترود فلزی که از طریق گاز از هم جدا شده اند پوشش داده شده است. گازهایی مانند نئون، آرگون، زنون، سدیم، متال هالاید و جیوه اساس کار این لامپ ها هستند.

لامپ های تخلیه گازی به منظور تولید میزان زیادی نور به وسیله یک منبع نوری فشرده ساخته شده اند و طول عمر زیادی دارند. معمولا از این لامپ ها به منظور روشنایی خیابان ها و پارک ها و محیط های بسته بزرگ مثل ورزشگاه ها و کارخانه ها بکار برده می شوند. بیشتر این لامپ ها از نظر مصرف انرژی بهینه می باشد و حجم نوری بین ۵۰ الی ۱۰۰ لومن بر وات، نور تولید می کنند. در این لامپ ها مانند لامپ های فلورسنت، به وسیله یک بالاست مقدار توان ورودی تنظیم می شود. معمولا از بالاست های مغناطیسی در این لامپ ها استفاده می شود. این لامپ ها برعکس سایر لامپ ها مثل لامپ های رشته ای و یا لامپ های کم مصرف، دارای فیلامنت یا کاتد به منظور روشن کردن نیستند. گاز درون این لامپ ها توسط میدان مغناطیسی که از خارج به این لامپ ها اعمال می شود، یونیزه شده و سبب ایجاد نور می شود. ایجاد میدان مغناطیسی به وسیله یک بالاست انجام می شود . لامپ های گازی به دلیل نداشتن کاتد، از طول عمر بسیار زیادی برخوردار هستند و به منظور تامین روشنایی معابر سودمند می باشند. مشکل اساسی این لامپ ها ایجاد نویز مغناطیسی به وسیله بالاست می باشد که به منظور روشن نگه داشتن آن ها استفاده می شودبه همین علت این لامپ ها مصارف خانگی زیادی ندارند. لازم به ذکر است هزینه این لامپ ها در برابر لامپ های رشته ای و کم مصرف بیشتر می باشد و به همین دلیل کاربرد آنها محدود است.

انواع لامپ های گازی (HID)

  • لامپ بخار جیوه
  • لامپ بخار سدیم
  • لامپ متال هالاید(M.H)

لامپ های گازی (HID) به لحاظ تولید نور مرئی به دو گروه تقسیم می شوند:

لامپ‌هایی که به طور مستقیم نور مریی ایجاد می‌کنند مثل لامپ بخار جیوه و لامپ بخار سدیم

لامپ‌هایی که نور ایجاد شده توسط آن‌ها نامریی می باشد و برای ایجاد نور مریی در آن‌ها از تحریک یک جسم فلورسنت استفاده می‌شود مانند لامپ مهتابی

لامپهای گازی طبق فشار گاز درون آنها به دو دسته‌ تقسیم می شوند:

کم‌فشار مانند لامپ‌های فلورسنت، فلورسنت فشرده (کم‌مصرف) و سدیم کم‌فشار

پرفشار مانند لامپ جیوه‌ای پرفشار، متال هالید و سدیم پرفشار

لامپهای گازی بر اساس نوع آنها، شرکت سازنده ، توان لامپ و اندازه و ابعاد آنها در قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *