عمومی

عوامل موثر در قیمت انواع سیم افشان و سیم ارت برق

  • سیم افشان چه کاربردی دارد؟
  • جنس سیم افشان از چه چیزی می باشد؟
  • انواع گوناگون سیم افشان؟
  • چه عواملی بر قیمت سیم افشان تاثیر می گذارند؟

سیم افشان چیست ؟

سیم افشان یک سیم تک رشته می باشد که هادی آن از جنس فلز مس است و عایق استفاده شده در سیم افشان، آمیزه پلیمر PVC (پی وی سی) از مدل پلیمر PVC/C می باشد.

ولتاژ نامی در سیم های افشان تا سطح مقطع 1 میلی متر مربع ۵۰۰/۳۰۰ ولت می باشد و در سیم های افشان که سطح مقطع بالای ۱ میلی متر مربع دارند ۷۵۰/۴۵۰ ولت است. همچنین ولتاژ تست در سیم های افشان با ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰، ولتاژ ۲۰۰۰ ولت و در سیم های افشان با ولتاژ نامی ۷۵۰/۴۵۰، ولتاژ ۲۵۰۰ ولت است.

شاید علاقه داشته باشید: نحوه تشخیص سیم افشان استاندارد از تقلبی

کاربرد سیم افشان

سیم افشان که به آن سیم منعطف نیز گفته می شود به صورت عمده به منظور استفاده درون وسایل برقی و همچنین محافظت از سیستم های روشنایی در مکان های خشک ، داخل لوله ها و زیر و روی گچ مطلوب می باشد. استفاده از سیم افشان (سیم منعطف) به منظور نصب به طور مستقیم بر روی سینی کابل ، کانال های کابل کشی و مخازن مجاز نمی باشد.

انواع سیم افشان

سیم های افشان طبق ویژپی ولتاژ نامی به دو دسته گروه بندی می شوند:

  • سیم های افشان که ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت دارا می باشند

این مدل از سیم های افشان به منظور قرارگیری داخل لوله ها و زیر و روی گچ و همچنین در لوله های خرطومی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سیم های افشان که ولتاژ نامی ۷۵۰/۴۵۰ ولت دارند

این مدل از سیم های افشان به منظور قرارگیری درون وسایل برقی و همچنین محافظت سیستمهای روشنایی در مکان های خشک، داخل لوله ها و زیر و روی گچ مطلوب می باشد.

خرید سیم افشان

افرادی که خرید سیم افشان استاندارد با هادی مسی در اولویت بیشتری در مقایسه با خرید سیم افشان با هادی آلومینیومی و یا هادی آلومینیومی پوشانده شده با مس می باشد، در ابتدا هزینه بالاتری را متحمل می شوند ولی در طولانی مدت سبب بالا رفتن ایمنی و طول عمر محصول می شود.

لازم به ذکر است در زمان خرید سیم افشان باید به موارد زیر دقت نمود:

  • هادی در سیم های افشان طبق استاندارد باید فقط از جنس مس باشد.
  • در زمان خرید باید دقت کنید که وزن همیشه نمی تواند معیار کیفیت سیم افشان به حساب آید.
  • در زمان خرید به جز قیمت باید به اعتبار سازنده و رعایت استانداردهای مربوطه در تولید دقت نمود.

مناسب ترین نوع سیم افشان

بدون تردید سازندگان برجسته سیم و کابل که کیفیت محصولات خود را بر کمیت ارجح می دانند فقط سیم افشان با هادی مسی را تولید و پیشنهاد می کنند. به همین دلیل باید عنوان کرد که مناسب ترین نوع سیم افشان، سیم افشان با هادی مسی است.

سیم افشان با هادی آلومینیومی و یا سیم افشان با هادی آلومینیومی پوشانده شده با مس یا CCAM به علت مخلوط شدن هادی با اکسیژن و یا همان عمل اکسید شدن این فلزات، موجب از بین رفتن اتصالات شده و به علت گرمای ایجاد شده حاصل از مقاومت ایجاد شده به دلیل سطح مقطع نامطلوب، کم شدن چشمگیر طول عمر سیم را ایجاد می نماید. به همین علت سیم های افشان با هادی به جز مس به سبب کیفیت بسیار کم آنها اصلا پیشنهاد نمی شود.

قیمت سیم افشان

سیم افشان مانند بقیه محصولات سیم و کابل منعطف، هادی که جنس فلز مس است دارا می باشد و هرگونه بالارفتن قیمت داخلی و یا بین المللی این فلز به صورت مستقیم بر قیمت سیم افشان اثر می گذارد. از طرف دیگر به دلیل اینکه سیم افشان از نوع سیم هایی با عایق پلیمری می باشد، در نتیجه تغییر قیمت مواد اولیه پلیمری (که معمولا از جنس پی وی سی می باشد) سبب تغییر قیمت این محصول می شود.

لازم به ذکر است ایجاد تغییر در هزینه های تولید مانند سطوح دستمزد نیروی انسانی، هزینه انرژی مصرف شده در زمان تولید ، هزینه حمل و نقل و …. در قیمت سیم افشان اثر مستقیم می گذارد.

فروش سیم افشان

در ایران شرکت های زیادی در بخش تولید و عرضه سیم افشان مشغول به کار می باشند ولی چیزی که حائز اهمیت می باشد کیفیت سیم های افشان تولید شده است. بعضی از تولیدکنندگان به منظور کم شدن قیمت تمام شده از آلومینیوم و یا هادی آلومینیومی پوشانده شده با مس به منظور هادی سیم افشان بکار می برند که این مورد سبب کاهش چشمگیر کیفیت و طول عمر سیم افشان می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *