دی جی

صفر تا صد نقشه راه برای دیجی شدن

موسیقی در زندگی انسان‎ها جایگاه ویژه‎ای دارد. کمتر پیش می‎آید که افراد در انواع مختلف مراسم خود، از ریتم و آهنگ استفاده نکنند. به طوری که این نیاز باعث به وجود آمدن سبک‎های مختلف موسیقی شده است. اما در زمان کنونی، افراد برای داشتن یک زندگی راحت، نیاز به کار مداوم دارند. همین تداوم در کار کردن، باعث شده که نیاز مبرمی به موسیقی، رقص و تخلیه انرژی داشته باشند. دیجی ها مانند فرشتگان نجات بخشی هستند که در پارتی و مراسم حاضر شده و روح آنان را از روزمرگی نجات می‎دهد. یک دیجی است که می‎تواند با توانایی و استعداد خاص خود، افراد را به وجد آورد. اوست که در یک مراسم نقش رهبر را بازی می‎کند و سایرین با ریتم‎های او می‎رقصند و انرژی می‎گیرند.

 

دیجی، فرشته نجان روح خسته بشر

افراد زیادی هستند که تمایل دارند تبدیل به این فرشتگان نجات شوند. آدمهایی که درون خود این استعداد را کشف کردند. می‎دانند و ایمان دارند که می‎توانند روی استیج حاضر شوند و با نبوغ خود، حالی متفاوت در افراد پیش رو ایجاد کنند. شاید شما هم در لیست همین افراد باشید. اما هنوز نمی‎دانید از کجا شروع کنید و نقشه راهی برای دیجی شدن ندارید. نگران نباشید. ما در این مقاله به صفر تا صد دیجی شدن پرداخته‌‎ایم. این مقاله را تا انتها بخوانید و بعد بر اساس تایتل‎های درج شده‎برای دیجی شدن برنامه‎ریزی کنید. خیلی دیر نیست که شما هم تبدیل به یکی از این فرشتگان نجات روح خسته بشری شوید.

 

کار اصلی یک دیجی چیست؟

یک دیجی قرار نیست آهنگسازی کند. بلکه قرار است آهنگ‎های ترند را بشناسد. بخش‎های جذاب آن را جدا کند. سپس با توجه به جو حاکم بر مراسم و پتانسیل‎های موجود، از آهنگی به بخش دیگری از یک آهنگ جدید برود. در واقع یک دیجی آهنگ‎های ساخته شده توسط افراد را با هم ترکیب می‎کند.

این مهم است که شما بتوانید با شناخت اتمسفر حاکم بر مجلس، کالکشن‎های موجود را کنار هم قرار دهید تا افراد حاضر تا آخرین لحظه پرانرژی باقی بمانند.

با ابزار کار خود آشنا شوید.

یک دیجی باید با انواع سخت افزار و نرم افزار کار خود آشنایی کامل داشته باشد. پس باید دوره‎های مربوط به شناخت و کار با انواع ابزار را گذرانده و در آن حرفه‎ای شوید. مرحله بعد خرید ابزار مناسب برای کار شماست. در گام بعد به معرفی برخی از این ابزار خواهیم پرداخت.

 

ابزار کار یک دیجی چیست؟

یک دیجی نیاز به ابزار متفاوتی دارد. برخی از ابزار و وسایل لازم است که تهیه شود. اما برخی از وسایل را می‎توانید بعدها خریداری کنید. ما در این بخش به معرفی کنترلر دیجی، Stand alone  و Turn Table پرداخته‎ایم.

 

  1. کنترلر دیجی

احتمالا می‎دانید که دستگاه اصلی یک دیجی بسیار گران است. به همین دلیل کنترلر دیجی طراحی و به بازار عرضه شده است. شما با خرید یک کنترلر می‎توانید کار خود را شروع کنید. البته دقت داشته باشید که این کنترلرها انواع مختلفی دارند. برای مثال مدلی وجود دارد که امکان اتصال usb  در آن فراهم شده است. به همین دلیل کار با آن آسان‎تر شده است. به چنین دستگاهی all in one  گفته می‎شود. پس در خرید کنترلر سعی کنید انواع مختلف آن را بررسی کرده و مدلی که برای کار شما مناسب است خریداری نمایید.

 

  1. Stand alone

یکی از ابزار هر دیجی stand alone  است. این دستگاه امکان وصل شده usb  را دارد. لذا شما می‎توانید ترک‎های از پیش تنظیم شده را به راحتی پخش نمایید. دقت داشته باشید که بسیاری از سالن‎های بزرگ دارای این ابزار هستند.

 

  1. Turn Table

یکی دیگر از ابزارهای دیجی‎ها محسوب می‎شود که قیمت نسبتا بالایی دارد. اما به لحاظ زیبایی و نوع طراحی منحصر به فرد خود، حس حرفه‎ای بودن را به دیجی می‎دهد.

موسیقی و سبک‎های مختلف آن را بشناسید.

یک دیجی کارش با موسیقی گره خورده است. پس لازم است که از مفاهیم اولیه شروع به یادگیری کنید. از ریتم و ضرب گرفته تا شناخت هارمونی و نت‎خوانی و سایر مفاهیم تخصصی موسیقی. همه و همه را یاد بگیرید تا تبدیل به یک فوق ستاره در این رشته شوید. حال که تازه می‎خواهید وارد این رشته شوید، به کم قانع نباشید. برای رسیدن به اوج باید مدام در حال یادگیری باشید.

 

پیش از شروع کار، سبک کاری خود را مشخص کنید.

دیجی‎ها سبک‎های کاری مختلفی دارند. طبق استانداردهای جهانی، 6 گروه برای فعالیت دیجی‎ها شناخته شده است. ما به صورت مختصر هر کدام را بررسی میکنیم تا شما در همین ابتدای کار بدانید که قرار است در چه جایی و برای چه سبک کاری دیجی شوید. دقت داشته باشید که انتخاب سبک کاری بر روی خرید تجهیزات و حتی نوع آموزش شما اثرگذار است. پس از همین ابتدای کار، با خودتان صادق باشید و علاقه خود را پیدا کنید.

 

  1. دیجی کلاب

یک دیجی کلاب باید توانایی مدیریت هزاران نفر را در یک مراسم بزرگ داشته باشد. یک دیجی کلاب در فضاهای بزرگی مثل سالن‎های چند هزار نفره و استادیوم‎ها و فضاهای باز به برگزاری مراسم می‎پردازد.

 

  1. دیجی رادیویی

شاید در ایران دیجی رادیویی با توجه به قوانین حاکم بر رسانه‎های دولتی، ظاهرا امکان فعالیت در این زمینه را نداشته باشد. اما نگران نباشید. پلتفرم‎هایی هستند که شما می‎توانید به عنوان یک دیجی کارهای خود را در آن ارائه دهید. پلتفرم‎هایی مثل رادیو جوان این فضا را برای دیجی‎هایی که تمایل به فعالیت در این گرایش را دارند، فراهم آورده است.

 

  1. دیجی سیار

این دیجی‎ها دارای ابزار پرتابل و قابل حمل هستند. به همین دلیل به راحتی می‎توانند در مراسم افراد حضور پیدا کنند و به هنرنمایی بپردازند. اگر تمایل به کار در این زمینه را دارید، از همین ابتدای کار در هنگام خرید تجهیزات، به پرتابل بودن آن دقت نمایید تا بعدها بابت تعویض تجهیزات خود متضرر نشوید.

 

  1. دیجی عروسی

برای تبدیل شدن به یک دیجی عروسی باید نگاه متفاوت‏تری به موسیقی داشته باشید. آهنگهای مورد استفاده در یک مراسم عروسی باید بسیار شاد باشد. یک دیجی عروسی باید با موسیقی محلی آشنایی داشته باشد. همچنین یک دیجی عروسی به صورت معمول از موسیقی‎هایی در سبک متال و راک و دارک امبینت کاری ندارد. پس شناخت موسیقی در این سبک کاری بسیار دارای اهمیت است.

 

  1. Turntablist Dj

این نوع دیجی در کنار موسیقی خاصی که ارائه می‎دهد باید حرکات ویژه دست هم داشته باشد. این نوع گرایش نیاز به سالها تجربه و آموزش دارد. بد نیست بدانید که برای دیجی‎های این سبک مسابقه سالانه با عنوان DMC  برگزار می‎شود.

 

  1. دیجی تهیه کننده

شاخه جدیدی از این سبک به حساب می‎آید. در واقع دیجی در این گرایش، اقدام به ساخت مجدد آهنگ می‎کند. اما با ریتم و ضرباهنگ جدید. همین موضوع باعث تغییر در حس و حال آهنگ می‎شود. توجه داشته باشید که برای ورود به این سبک باید شناخت کافی بر تئوری موسیقی داشته باشید و از همین ابتدا با جدیت کامل آن را مطالعه کنید.

و اما کلام آخر

دیجی‎ها به این دنیا آمده‎اند تا دنیا را جایی شادتر برای زندگی کنند. یک دیجی قرار است خستگی را از تن افراد بیرون کند و با موسیقی فرد را سرشار از انرژی مثبت کند. این حرفه را جدی بگیرید و به آن به شکل کاملا تخصصی نگاه کنید. سعی کنید از همین ابتدا برنامه بلند مدت برای کار خود داشته باشید. قطعا برنامه‎ریزی درست، تلاش، پشتکار و مصر بودن در آموزش شما را به نقطه اوج خواهد رساند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *