عمومی

راهنماي انتخاب و خريد لامپ ال اي دي

مواردی که قبل از خرید لامپ LED باید به آن توجه کرد؟

  • چه میزان نور نیاز دارید؟

مقدار روشنایی را با واحد لومن یا لوکس اندازه گیری می کنند و به منظور خرید لامپ ال ای دی، اول باید مشخص کنید که چه میزان نور برحسب لومن نیاز دارید؟ برای روشنایی در هر مکانی، استانداردهایی وجود دارد که میزان نور لازم را به ما میگویند که به صورت زیر می باشد.

  • نور لازم جهت محیط آشپزخانه 300 لوکس
  • نور لازم جهت میز کار در آشپزخانه 750 لوکس
  • نور لازم جهت اتاق خواب والدین 300 تا 500 لوکس
  • نور لازم جهت اتاق خواب کودک 500 تا 800 لوکس
  • نور لازم جهت حمام 300 لوکس
  • نور لازم جهت پذیرایی 300 تا 500 لوکس
  • نور لازم جهت ناهار خوری 200 لوکس

مقدار نور لامپهای ال ای دی طبق لومن داده می شود. به منظور تبدیل لوکس به لومن، باید عدد لوکس را در متراژ محیط ضرب کنید. یعنی برای یک آشپزخانه 10 متری، 10 متر مربع ضربدر 300 لوکس، برابر با 3000 لومن نور لازم است. از این طریق شما میتوانید به طور تقزیبی نور مورد نیازتان را مشخص کنید.

  • رنگ نور دلخواه شما کدام است؟

رنگ نور مورد نیاز شما به دو مورد بستگی دارد: سلیقه شما و استاندارد های پیشنهاد شده. لازم به ذکر است که رنگ نور لامپهای ال ای دی را با یک عدد بین 2500 الی 7000 مشخص می کنند. این عدد، دمای رنگ نور نامیده میشود و طبق کلوین، اندازه گیری می شود. هرچه از اعداد محدوده 2500K بالاتر می رویم و به اعداد 7000K نزدیک میشویم، از نورهای آفتابی و زرد و گرم، به نورهای سفید و مهتابی و سرد، میرسیم.

رنگهای معادل نور لامپ ال ای دی بر حسب کلوین K

در انتخاب رنگ نور باید دقت زیادی داشته باشید. اختلاف میان نورهای 2700K و 3000K خیلی محسوس نیست ولی نورهای محدوده 3000K و 6500K بسیار باهم اختلاف دارند. پیشنهاد می شود در انتخاب لامپها از ترکیب این دو رنگ مصرف کنید.

  • کدام برند؟

استاندارد بودن یک محصول، شرط اساسی جهت خرید آن است. همچنین چند عامل در انتخاب برند لامپها حائز اهمیت است. با اهمیت تر از همه ضمانت محصول می باشد، زیرا لامپهای ال ای دی به نسبت لامپ های رشته ای، در طول زمان از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند. در صورتی که قرار باشد لامپ شما پس از زمان کمی بسوزد و شما امکان استفاده از خدمات گارانتی را نداشته باشید، ضرر کرده اید. دومین عامل، طول عمر لامپ است که هرچه بیشتر باشد، مناسب تر است. سومین عامل در انتخاب، قیمت مناسب است. برخی لامپهای ال ای دی موجود در بازار، 3 تا 4 برابر نسبت به بقیه لامپها قیمت دارند. در انتخاب لامپها، باید همه عوامل را در نظر گرفت. به خاطر برند خارجی بودن یک لامپ، نباید آن را به یک لامپ ایرانی یا سفارش ایران، ترجیح داد. به طور مثال لامپ آلمانی یا آمریکایی که در ایران نمایندگی ندارد و در نتیجه خدمات پس از فروش ندارد، در صورتی که پس از مدت کوتاهی بسوزد، برای شما بیش از سود، ضرر داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *