عمومی

چرا باید از لوله فولادی و اتصالات فولادی استفاده کنید؟-لوله و اتصالات فلزی  

با توجه به اینکه لوله های فولادی و اتصالات فولادی امروزه بسییار محبوب هستند بین مصرف کننده ها بنابراین لوله های فولادی از بهترین لوله های کاربردی در سیستم لوله کشی صنعتی می باشند. در حقیقت لوله های فولادی از استقامت زیادی نسبت به گرما حرارت برخوردار بوده و نیز در برابر خوردگی هم نیز از مقاومت نسبی ای برخوردار می باشند که بدین خاطر اتصالات فولادی بهترین گزینه و انتخاب در لوله کشی های صنعتی و پالایشگاهها هستند. لوله های فولادی دارای انواع گوناگونی میباشند که استفاده های آن هم نیز با توجه به جنس آن متفاوت میباشد. به عنوان مثال در پالایشگاهها، کارخانه های پتروشیمی، خطوط انتقال نفت و گاز، سیستم های انتقال آب، سیستم های تأسیساتی، صنایع بویلر سازی دارای استفاده  می باشد و کاربردی است.

همانطور که بیان نمودیم لوله های فولادی دارای انواع متفاوتی میباشند که انواع فولادها با ترکیب شیمیایی گوناگونی و در نهایت خواص فیزیکی و مکانیکی گوناگون در تولید لوله های فولادی نیز استفاده میشود. نوع فولاد استفاده شده در تولید  این لوله ها اغلب زمینه های کاربردی و شرایط سرویسی که لوله به آن خاطر انتخاب میشود را مشخص می نماید بدین خاطر همیشه در پروسه طراحی و تولید سیستم-های لوله کشی صنعتی نخستین و اصلی ترین مرحله طراحی انتخاب جنس مرغوب برای لوله ها و دیگر تجهیزات لوله کشی میباشد.

در حقیقت تحقیقات گسترده ای  در سابق جهت توسعه فولادهای استفاده شده در طراحی سیستم های لوله کشی و نیز تولید آنها صورت گرفته است. اطلاعات به دست آمده مبنی بر این است که چنانچه ویژگی های فنی و جنس و خواص فیزیکی و شیمیایی لوله ها و تجهیزات بکار گرفته شده در سیستم لوله کشی دقیق مورد توجه قرار گیرد، رفتار سیستم  را میتوان در طولانی مدتنیز تا حد زیادی پیش بینی کرد.

در خصوص تولید لوله های فولادی هم نیز روش های گوناگونی بمنظور تولید لوله و اتصالات  فولادی وجود دارد. اغلب این لوله ها بنابر روشی که برای تولید آنها استفاده میشود به دو دسته کلی درزدار  و بدون درز  تقسیم می گردند.

لوله های درز دار Welded Pipe
برای ساخت لوله های فولادی از این نوع ، ورق فولادی و جوشکاری بکار گرفته میشوند . در این لوله ها ابتدا ورق به شکل لوله فرم دهی میشود و بعد محل درز توسط جوش بهم پیوسته میگردد. لوله های فولادی درزدار اغلب به دو روش زیر تولید می گردند .لوله های فولادی بدون درز ( SEAMLESS )  که این لوله ها نیز از طریق سنبه کاری چرخشی از شمش های گرد گداخته تولید می گردد و هیچ درز جوشی نیز روی بدنه آنها موجود نیست. بدین خاطر نیز کیفیت و مقاومت ساخت آنها از لوله های فولادی درزدار (جوشی ) نیز به مراتب بیشتر میباشد.

لوله هــاى بدون درز بمنظور کاربردهاى متنوع درصنعت بویژه هنگامی که فشــار بالا در سیســتم بکار گرفته شــده باشــد نیز مورد استفاده قرار می گیرد . در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و مانند آن، ســاخت مخازن تحت فشار، بویلرها و مدارهاى هیدرولیکى بکار گرفته مىشود .

استاندارد های لازم برای لوله فولادی
استانداردها بمنظور بوجود آوردن زبان مشترک و زمینه تفاهم بین مصرف کننده و تجهیزات و تولید کننده آن نیز وضع میشوند و نیز کمک موثری  را به مصرف کننده در خصوص انتخاب و دستیابی به مناسب ترین تجهیزات برای نیاز خود می باشد.استانداردها در حقیقت مدارکی میباشند که در آن ها طرز ساخت و آزمایش آن ذکر شده است و رعایت آن برای تمام مصرف کننده ها از لحاظ ایمنی نیز الزامی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *