عمومی

سه راهی و محافظ برق – همه چیز در باره ی سه راهی برق

انواع سه راهی برق

با بالا رفتن استفاده از تجهیزات الکتریکی در زندگی، مسئله مواجه با کمبود چند شاخه برق به منظور تغذیه دستگاه های برقی، موردی است که در زندگی همه ما چندین بار رخ داده است. سه راهی برق از جمله تجهیزات برقی بااهمیتی می باشد که در حال حاضر در کلیه اماکن مسکونی و اداری استفاده زیادی می شود و به وسیله آن میتوان به طور همزمان از تعدادی دستگاه برقی مورد نیاز استفاده کرد. به طور نمونه اگر بخواهید به صورت همزمان از تلویزیون ، بلندگو ، گیرنده دیجیتال تلویزیونی و غیره استفاده نمایید ، جدا کردن یک دستگاه از پریز و اتصال دستگاه دیگر ممکن نمی باشد ، در نتیجه وجود یک سیم رابط در انواع گوناگون آن شامل دوراهی ،سه راهی ، چهار راهی و پنج راهی در منازل و انواع چند راهی صنعتی بسیار مهم می باشد.

به منظور تهیه انواع سه راهی برق باید موارد زیر را در نظر گرفت:

انتخاب سه راهی برق با تعداد اتصالات همزمان بر اساس نیاز

پیش از خرید سه راهی برق حتما تعداد وسایل و تجهیزات برقی که در طول روز به طور همزمان از آنها استفاده می کنید را بررسی کنید تا مدل و تعداد انشعاب درست را انتخاب کنید، به طور نمونه در صورتی که در طول روز از چهار وسیله برقی به صورت همزمان استفاده می کنید، به یک پنج راهی احتیاج است. با بررسی درست و دقت در انتخاس سه راهی گرفتن می توانید از آشفتگی ظاهری سیم ها و پریزها و تعدد سیم رابط پیشگیری کنید.

انتخاب درست طول سیم رابط

به منظور خرید سه راهی برق لازم است به طول سیم دقت کنید . به طور نمونه باید مسافت اتصال سه راهی برق را تا نزدیکترین پریز به منظور استفاده از برق در نظر بگیرید و با توجه به آن سه راهی را خریداری کنید.

انتخاب سیم رابط با تعداد انشعابات موردنیاز طبق طراحی آنها

شرکت های سازنده ،مدلهای مختلف سیم رابط را بر اساس مکانهای مورد استفاده از این وسیله ، مدل های گوناگونی از آنها را با ظاهری مختلف می سازند. به عنوان مثال سه راهی کارگاهی ظاهری بزرگ تر نسبت به سه راهی منزل دارد. اغلب کلیه سه راهی های برق که مصرف خانگی دارند دارای ظاهری زیبا و کوچک می باشند و در مقابل سیم رابط های کارگاهی و اداری ظاهری درشت تر دارند.

امکان خاموش و روشن کردن چند شاخه به صورت کلی و یا جداگانه

یکی از موارد با اهمیت که در زمان خرید سه راهی برق باید به آن توجه کنید ،انتخاب شیوه کارکرد چند راهی با یک کلید (کلی) و یا کلید جداگانه برای هر وسیله متصل ( جزیی) می باشد که معمولا کلید کلی را انتخاب می کنند ، به دلیل اینکه در زمان پایان کار و یا خروج از منزل با یک کلید می توان کلیه وسایل برقی را از جریان برق جدا نمود.

محافظت از تجهیزات در مقابل نوسانات جریان برق

تعداد زیادی از سه راهی های برق دارای یک محافظ داخلی نیز می باشند. در حقیقت این محافظ داخلی از یک فیوز و یک متعادل‌کننده جریان ایجاد شده است. متعادل‌کننده جریان هنگامی که شدت نوسانات زیاد نباشد می‌تواند نوسانات را کنترل کند و جریان برق خروجی را پایدار کند و کاربرد فیوز هنگامی است که نوسانات بالاتر از حد تحمل متعادل کننده باشد. در این زمان فیوز می‌سوزد و موجب قطع شدن جریان برق خروجی می شود و از صدمه رسیدن به تجهیزات متصل به چندراهی جلوگیری میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *