عمومی

روش نصب کلید مینیاتوری تکفاز -کلید مینیاتوری

در این مقاله میخواهیم که از نصب کلیدهای مینیاتوری تک فاز صحبت کنیم و بایستی در ابتدا بدانید که جعبه های فیوز ازبخش اصلی و مهم در برق ساختمان به شمار  می آید بدین معنی که  سر خط تمام  مصرف کننده ها به آن ختم می گردد. جعبه فیوز در واقع تامین کننده ی برق کل اجزای یک واحد مسکونی می باشد و عملکرد آن بدین شکل است که برق خود را به طور مستقیم از کنتور اصلی برق دریافت میکند. حال برای شما توضیح مختصری را از فیوزها را آورده ایم:

فیوز : فیوزها دارای انواع گوناگونی میباشند اما با توجه به این موضوع که در برق ساختمان اغلب از نوع فشنگی ، مینیاتوری و محافظ جان استفاده می کنیم، به بیان این سه مورد هم نیز اکتفا مینماییم.

کلیدهای مینیاتوری و فشنگی : کلیدهای مینیاتوری تکفاز مدارات برق را برابر اتصال کوتاه و همچنین اضافه بار حفاظت می نماید. کلیدهای مینیاتوری تک فاز تنها یک ورودی و  دارای یک خروجی هستند و جای گیری آنها در مسیر سیم فاز است، با این وجود این امکان وجود دارد که بگوییم کلیدهای مینیاتوری به شکل سری در مدارهای برق ساختمان قرار دارند.

ورودی و خروجی در کلیدهای مینیاتوری مهم نیست، یعنی مهم نیست که ورودی از بالای فیوز باشد یا از پایین. ولی در استانداردهای برق ساختمان آمده است که ورودی را از بالای کلید مینیاتوری و خروجی از پایین فیوز باشد.
فیوز یا همان کلید محافظ جان که کم کم دارد جای خود را در برق ساختمان باز می کند، علاوه بر اضافه بار و اتصال کوتاه، می تواند از برق گرفتگی، شوک الکتریکی، جریان نشتی و افزایش ولتاژ هم از مدار شما محافظت کند.

جریان برق ورودی به جعبه فیوز از طریق کابل ۳ در ۴ -برای کنتورهای به میزان ۲۵ آمپر- یا یک کابل به ابعاد ۳ در ۶ -برای کنتورهای ۳۲ آمپر- از تابلو کنتور اصلی تامین می گردد.

زمانی که میشنوید که یک جعبه فیوز هشت‌تایی میباشد، بدین معنی می باشد که این جعبه فیوز ظرفیت نصب ۸ فیوز مینیاتوری را داراست. جعبه فیوزها در ابعاد و سایزهای متنوعی در بازار وجود دارند که میتوانید سایز دلخواه خود را تهیه نمایید ، اما در برق ساختمان اغلب  نوع ۸ تایی تا ۱۲ تایی بکار گرفته میشود و این فیوز ها دارای ۲ ورودی و ۲ خروجی هستند. به این علت که علاوه بر سیم فاز، سیم نول هم به فیوز محافظ جان متصل میگردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *