عمومی

تفاوت اصلی محافط جان با کلید مینیاتوری چیست؟-کلید محافظ جان

 اگر بخواهیم از تفاوت های اصلی کلید محافظ جان با کلیدهای مینیاتوری سخن بگوییم در ابتدا بایستی هر یک را به طور جداگانه تعریف کرد و کاربردهای آن ها را مطالعه نمود که در این صورت مینوان به تفاوت بین محافظ جان و کلید مینیاتوری پی برد.کلید محافظ جان که کلیدهای حافظ نشتی جریان هم نامیده میشوند، عملکردشان به این صورت است که جریان سیم‌های رفت و برگشت را با هم مقایسه می نمایند و چنانچه که اختلافی را میان جریان رفت و برگشت پیدا کرد مدار  و جریان برق را قطع می نماید. در شرایط عادی مدارهای الکتریکی، جریان رفت و برگشت یکسان و برابر است، ولی حالا چنانچه که به هر علتی  میان سیم فاز و نول  اختلاف و اختلالی موجود باشد، کلیدهای محافظ جان وارد عمل شده و عمل می کنند.

اما در تعریف کلیدهای مینیاتوری بایستی بگوییم که کلید مینیاتوری که فیوز مینیاتوری هم نامیده میشود از مدارات نسبت به جریان اتصال کوتاه و همچنین جریان اضافه ‌بار محافظت کرده، به این صورت که که کلیدهای مینیاتوری نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار بلافاصله از خود واکنش نشان داده و به سرعت نیز جریان برق را قطع می نمایند. در خصوص کاربردهای محافظ جان و کلید مینیاتوری هم بایستی بگوییم که کلیدهای مینیاتوری  از جمله دستگاهی حفاظتی هستند کهدارای کاربرد در تجهیزات و همچنین مدارهای الکتریکی میباشند، و چنانچه که عبور جریان از حد انتظار فراتر رود، فیوز مینیاتوری نیز مدار را به سرعت قطع کرده تا به تجهیزات دیگر آسیبیوارد نگردد.
کلیدهای مینیاتوری در واقع به عنوان قطع کننده مدار برق در جهان مدرن شناخته شده و مورد استفاده قرار میگیرند و  از اصلی ترین مکانیسم های ایمنی درمنزل شما همین کلیدهای مینیاتوری میباشد. موقع عبور جریان برق زیاد از سیم کشی برق یک ساختمان، کلید مینیاتوری در نقش یک محافظ وارد عمل گشته و مدار را قطع می نماید. اتصال کوتاه یا اضافه جریان ریسک آتش سوزی و صدمات و خسارات تجهیزات را بالا می برد و بدون کلید مینیاتوری، استفاده از برق خانگی ممکن نیست.
کلیدهای مینیاتوری با توجه به نوع عملکردی که دارند به دو نوع کلید مینیاتوری تندکار و  نیز کلید مینیاتوری کندکار دسته بندی میگردند. از کلید مینیاتوری تندکار برای روشنایی و نیز از کلید مینیاتوری کندکار در مدارات موتوری استفاده میگردد.

اما کاربردهای کلیدهای محافظ جان چیست؟کلید محافظ جان، موقع وقوع جریان نشتی در سیستمهای الکتریکی در منزل و یا صنعتی قطع جریان برق را انجام می دهد و مانع از حوادث و بروز خطرات احتمالی  نیز میگردد.کلید محافظ جان، در واقع جریان‌های نشتی کوچکی را که از سوی فیوز شناسایینشده است، ولی میتوانند منجر به آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی و احتراق گردند را شناسایی کرده و مدار را سریع  در چند دهم یا صدم ثانیه قطع می نماید.جریان نشتی امکان دارد که از راه بدن فردی که دارای تماس با زمین است و به طور اتفاقی دستش با قسمت برقدار مدار تماس داشته ایجاد شود، کلیدهای محافظ جاندارای این قابلیت هستند که تا قبلاز آسیب ‌رسیدن به شخص مدار را قطع کنند.قطع جریان برق به کمک کلید محافظ جان بیانگر  آن است که اقلا یکی از وسایل برقی موجود در مدار و یا سیم کشی ساختمان جریان نشتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *