عمومی

کاربرد کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست؟

کابل آنتن یا کابل کواکسیال

یک مدل کابل چند رشته ای است که به اسم کابل کواکسیال شناخته شده است. جنس کابل آنتن یا همان کابل کواکسیال از مس است و مس در یک لایه نازک آلومینیومی قرار دارد. بر روی کابل کواکسیال یا کابل هم‌محور، یک رسانای کم قطر به منظور منعطف شدن کابل قرار گرفته است. هدف از قرارگیری لایه رسانای خارجی بر روی کابل پیشگیری از نفوذ نویزهای فضای کابل است و تمامی این اجزا درون عایق دیگری قرار گرفته اند.

هر یک از کابل‌های کواکسیال، امپدانس به خصوص خود را دارند. برای نمونه کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی. کابلی که در آنتن ماهواره‌های خانگی و تلویزیون‌ها بکار برده می شود از مدل کواکسیال ۷۵ اهمی می باشد. از ویژگی های مشخص کابل کواکسیال این است که در هنگام گیرندگی اصلا نویزی نمی‌تواند در طول خط انتقال به آن وارد شود و در هنگام فرستندگی اصلا اشعه و تابشی در طول کابل مشاهده نمی‌شود. به این معنی که موج انتقالی به طور کامل شیلد و محافظت می‌شود.

انواع کابل کواکسیال و کابل آنتن به دو گروه تقسیم می شود که با توجه به احتیاج خود در شبکه می توانید از آنها بهره برید که عبارتند از:

  • Thinnet (نازک)
  • Thicknet (ضخیم)

کابل کواکسیال thinnet

این مدل کابل کواکسیال انعطاف پذیر می باشد و اندازه قطر آن تقریبا ۲۵/۰ اینچ است. به دلیل اینکه Thinnet نرم و منعطف می باشد، کار کردن با آن راحت است و اغلب در کلیه شبکه‌ها از آن استفاده می شود. در شبکه‌هایی که از Thinnet بکار برده می شود، کابل به صورت مستقیم به کارت شبکه اتصال می یابد. مدل نازک کابل کواکسیال توانایی فرستادن سیگنال‌ها را تا مسافت حدودی ۱۸۵ متر (۶۰۷ فوت) دارد بدون آنکه ضعیف شوند. کابل Thinnet در دسته کابل‌های RG-58 می باشد و امپدانس ۵۰ اهم دارد. امپدانس عبارت است از مقاومت سیم در مقابل جریان متناوب. فرق اساسی در بین کابل‌های گروه RG-58، هسته مسی در مرکز آنها می باشد. این دسته از کابل کواکسیال اکثرا در شبکه های کامپیوتر و سیستم رادیویی مانند انتقال بیسیم‌های نظامی کارایی دارد و به منظور منتقل کردن تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم‌های کنترل از راه دور مناسب نمی باشند.

کابل کواکسیال thick net

این مدل کابل کواکسیال منعطف و ضخامت آن تقریبا ۵/۰ اینچ می باشد. برخی اوقات به کابل Thicknet، اترنت استاندارد نیز می گویند. هسته مسی این نوع کابل، ضخیم‌تر از مدل نازک آن می باشد. لازم به ذکر است در حال حاضر از این نوع کابل در موارد اندک بکار برده می شود و در موارد استثناء به عنوان ستون مهره شبکه از آن استفاده می شود. هر چقدر اندازه هسته ضخیم‌تر باشد، سیگنال می‌تواند فاصله بیشتری را عبور نماید. در نتیجه کابل Thicknet در مقایسه با کابل Thinnet می تواند سیگنال‌ها را در مسافت طولانی‌تر بفرستد. مدل ضخیم کابل کواکسیال توانایی منتقل کردن سیگنال‌ها را بدون ضعیف شدن تا مسافت ۵۰۰ متر (حدود ۱۶۴۰فوت) دارد؛ در نتیجه به دلیل توانایی  Thicknet در پشتیبانی منتقل کردن اطلاعات در فواصل طولانی، از آن به عنوان ستون اصلی به منظور متصل شدن شبکه‌های Thinnet کوچک به یکدیگر بکار برده می شود.

کاربرد کابل کواکسیال

از کابل کواکسیال در فاصله های زیاد و طولانی به منظور ایجاد ارتباط میان شبکه های رادیویی، شبکه های تلویزیونی و شبکه های تلفنی استفاده می شود و همچنین از کابل کواکسیال کوتاه به منظور ایجاد ارتباط میان وسایل تصویری خانگی و اندازه گیری الکترونیکی استفاده می شود. همچنین از کابل کواکسیال میکرو در تجهیزات نظامی و وسایل اسکن مافوق صوت بکار برده می شود. لازم به ذکر است معمولا از این کابل برای منتقل کردن سیگنال از آنتن به گیرنده، از ایستگاه تلویزیونی به گیرنده های تلویزیون و از دکل رادیویی به گیرنده رادیویی و موارد مشابه بکار برده می شود.

مدل های گوناگون کابل کواکسیال بر اساس کاربرد:

کابل RG6: به منظور تلوزیون و ماهواره کاربرد دارد

کابلRG11: در فواصل طولانی و ساختمان هایی با ارتفاع زیاد کاربرد دارد

کابلRG59: کاربرد آن در سیستم دوربین مدار بسته می باشد

کابلRG60: برای تلوزیون ها با کیفیت تصویر زیاد کاربرد دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *