عمومی

کارایی ترموکوپل-المنت

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل ها از رایج ترین تجهیزات استفاده شده در صنایع مختلف برای اندازه گیری الکتریکی دما میباشد. ترموکوپل ها تفاوت دمای دو نقطه را به ولتاژ تبدیل می نمایند.

کارایی ترموکوپل اگر بخواهیم وازه صحیح آن را به کار ببریم ترکوکوپل است و ترموکوپل واژه نادرست آن میباشد.

ترموکوپل از لوازمی به شمار می آید که کاربرد بسیار زیادی در انواع پروژه ها دارد. ترموکوپلدر واقع مواد الکتریسیته است. ساختار ترموکوپل از دو فلز نا همسان است که به یکدیگر وصل شده اند.

مزایای ترموکوپل:

از مزایای ترموکوپل سادگی و ارزان بود قیمت و نیز دوام بالایی که در مصارف صنایع دارد است. محدوده اندازه گیری دما الکتریکی به کمک ترموکوپل ها گسترده بوده و در شرایط محیطی مختلفی کارایی دارد.ترموکوپل ها  سرعت پاسخ دهی مناسبی به علت ثابت زمانی کوچک دارا هستند.

نحوه کارایی ترموکوپل

زمانی که حرارت به نقطه اتصال این دو فلز میرسد جریان ضعیفی از محل تولید گشته که به سوی سیم ها جریان پیدا میکند و با افزایش حرارتی که در محل اتصال این دو فلز وجود دارد، ولتاژ ایجاد شده هم بالا رفته ،بدین منظور که ترموکوپل در هر دمای خاصی، ولتاژ خاصی را هم نیز تولید کرده و در چنانچه که بتوانیم این ولتاژ را دقیق اندازه گیری نماییم، دمای محل اتصال را هم میتوانیم به طور دقیق اندازه گیری کنیم. ولتاژی که ترموکوپل ایجاد کرده توسط ترمومتر به دما تبدیل می گردد.

از مزایای ترموکوپل بایستی به دقت بالای آن و نیز گسترده بودن محدوده کاری آن اشاره کرد به شکلی که که ترموکوپل ها این توانایی را دارند دماهایی بین 180و حداکثرتا 1800 سانتی گراد را اندازه گیری کنند.
ترموکوپل ها انواع گوناگونی را دارا میباشند که این تفاوت به دلیل تنوع در آلیاژ موجود در آنها می باشد

با لحاظ کردن نوع ترموکوپل، جهت اندازه گیری دما بایستی  ترمومتر مناسب آن را بکار گرفت .

نخست روش های اندازه گیری دما را بیان میکنیم:

1- روش تماسی اندازه گیری دما که در آنها از  ترموکوپل  ترمیستور  RTD استفاده میشود

2- روش غیر تماسی در اندازه گیری دما که از مادون قرمز و صوتی در آن استفاده میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *