عمومی

همه چیز درباره ی پروژکتور متال بخار سدیم – پروژکتورمدادی.متال وبخار سدیم

پروژکتور بخار سدیم

در پروژکتورهای متال بخار سدیم از گاز نئون و سدیم استفاده شده است. پروژکتورهای بخار سدیم به دلیل تفاوت در کارکردشان در فشارهای متفاوت هوا به دو گروه لامپ‌های بخار سدیم کم فشار و پر فشار تقسیم می شوند. به دلیل اینکه اشعه این لامپ‌ها به سبب فعل و انفعالات شیمیایی احتمال دارد برای انسان‌ها سمی باشد از آن‌ها در مکانهای شلوغ مثل پارک‌ها و معابر شهری استفاده نمی شود و بیش‌تر در معابر بین شهری و یا گذرگاه های مه آلود و مکانهای پر گرد و غبار با دید اندک کاربرد دارد.‌ ‌

ویژگی پروژکتور بخار سدیم

طول عمر کم (Life Time)

اولین و بااهمیت ترین معیار ، طول عمر این پروژکتورها می باشد. بهترین و باکیفیت ترین نوع از این لامپها ، کمتر از ۱۰۰۰۰ ساعت طول عمر دارند که این مورد علاوه بر اینکه هزینه خرید تجهیزات را افزایش می دهد بلکه هزینه های تعمیر و نگهداری را تا ۴برابر بیشتر می کند.

تاخیر در زمان پاسخ گویی (Response Time)

پروژکتورهای LED بلافاصله بعد از رسیدن ولتاژ به آنها روشن میشوند (کمتر از ۲۰ میکرو ثانیه) اما در پروژکتورهای بخار سدیم ۵ دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر میزان نور خود برسند.یعنی لامپهای متال هالید و سدیم، پانزده میلیون بار کندتر روشن میشوند.

از معایب دیگر این پروژکتور، داغ شدن آنها می باشد یعنی در صورتی که این پروژکتور را به مدت بیش از ۵ دقیقه روشن بگذارید داغ میشوند و مسئله فقط افزایش دما نیست و در صورتی که پس از ۵ دقیقه شما این پروژکتور را خاموش کنید دیگر نمیتوانید مجددا روشنش کنید. زیرا لامپ داغ شده و سنسور داخل لامپ به همین دلیل دوباره روشن نمی شود و باید تا خنک شدن سنسور صبر کرد و سپس آن را روشن کرد. (حدود ۳ دقیقه زمان می برد تا سنسور اجازه ی ورود ولتاژ را بدهد و سپس ۴ تا ۵ دقیقه زمان می برد تا پروژکتور به بالاترین میزان نور خود برسد)

طول عمر

طول عمر این پروژکتورها بین 1 تا 2 سال است. همچنین طول عمر آنها به توان مصرفی، فناوری تولید ، میزان ساعات روشنایی در طول شبانه روز و شرایط آب و هوایی وابسته می باشد.

رنگ بندی

اغلب این پروژکتورها در رنگ های سفید یخی و زرد موجود است و بعضی از آنها در رنگ های ثابت دیگر در بازار موجود است.

یکنواختی شدت نور و رنگ نور

به منظور تغییر رنگ در این پروژکتورها اغلب از فیلترهای رنگی استفاده می شود که معایب زیادی دارد و نمیتوان رنگ را به دلخواه تنظیم کرد.

عدم تنظیم زاویه تابش

در مهندسی روشنایی مسیر دادن به نور بسیار اهمیت دارد، نور پروژکتور بخار سدیم در کلیه جهات ساطع می شود. همچنین این نور به آسانی قابل کنترل نیست و نمیتوان آن را متمرکز کرد. به منظور جهت دهی به نور در این پروژکتورها از رفلکتور استفاده می شود که بخش قابل ملاحظه ای از نور (تا ۵۰ درصد) هدر می رود و همچنین موجب آلودگی نوری می شود.

افزایش جریان در هنگام راه اندازی

همانگونه که عنوان شد پروژکتورهای متال و سدیم به منظور رسیدن به بیشترین میزان نوردهی به ۵ دقیقه زمان احتیاج دارند. در این مدت زمان به منظور یونیزه کردن گاز درون لامپ به آمپر بیشتری احتیاج می باشد، به طور مثال یک لامپ ۴۰۰ واتی متال هالید در هنگام راه اندازی ۱۱۰۰ وات مصرف می کند، یعنی حدود ۳ برابر واتی که باید مصرف کند، این فرآیند احتیاج به تجهیزاتی ۳ برابر قویتر را دارد که در نتیجه هزینه های تابلو برق و تجهیزات را بسیار افزایش می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *