عمومی

نحوه انتخاب صحیح کلید مینیاتوری با توجه به آمپر-کلید مینیاتوری

برای انتخاب مناسب کلیدهای مینیاتوری بایستی به آمپر آن توجه بیشتری گردد و همچنین مراقبت کردن از شبکه برق و حفاظت کردن از مصرف کنندهنسبت به حوادث و آسیب و خطرهایی ناشی از برق، مثل اتصال کوتاه ، اضافه جریان و همچنین حریق هایی که به علت برق و ورود جریان صاعقه است، بکار بردن کلیدهای مینیاتوریعامل قطع کننده برق است و نیز نقش حفاظتی جریان اجتناب ناپذیر را ایفا می نماید. در انتخاب کلید مینیاتوریبایستی به مشخصات مصرف کننده توجهی قابل ملاحظه صورت گیرد که این مشخصات عبارتند از تعیین کننده قدرت قطع، توان مصرف کننده ،جریان نامی ولتاژ کار، نحوه سیم کشی و خاصیت اهمی و سلفی-خازنی، ولتاژ کار، تیپ و تعداد پل کلید و…
کلیدهای مینیاتوری از نوع تیپ B اغلب برای مصرف خانگی و نیز برای روشنایی دارای کاربرد است  و  چیزی حدود سه تا پنج برابر جریان نامی را در زمان معینی قطع مینماید. این کلیدهای مینیاتوری که برای مصرف خانگی دارای کاربرد هستند دارای  حساسیت مناسبی هستند که به عنوان کلیدهای تندکار نامیده میشوند.کلیدهای مینیاتوری  از نوع تیپ C عموما در مصرف صنعتی کاربرد داردکه در کولر و الکتروموتور ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از کلیدهای مینیاتوری پیزی حدود پنج تا ده برابر جریان نامی را در زمان تعیین شده ای قطع می نمایند که کلیدهای کندکار به آنها میگویند.کلیدهای مینیاتوری از نوع تیپ D نیز در مصرف های صنعتی سنگین و خازنی کاربرد دارد .
کلیدهای مینیاتوری در حقیقت یک پارامتر حفاظتی هستند که بایستی دارای کیفیتی مطلوب و مناسب باشند، چون چنانچه که  نکات ایمنی لحاظ نگردد جدا از اینکه فایده و مزیتی ندارد بلکه خطرات و حوادث جبران ناپذیری را هم بوجود می آورند ، پس کیفیت کلیدهای مینیناتوری اولین فاکتور برای انتخاب می باشد.
سیم پیچ (بوبین) موجود در کلید های مینیاتوری موظف به حفاظت در برابر اتصال کوتاه است و هر سیم پیچ به یک جریان نامی  خاصی تعلق دارد و برای آن طراحی گشته است،ولی در نمونه‌های قلابی آن  از یک سیم پیچ برای چندین جریان نامی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است.
با هر بار قطع که توسط کلیدمینیاتوری صورت میگیرد، یک جرقه میان کنتاکت ثابت و متحرک ایجاد می گردد که این جرقه خوداز سوی  صفحه‌های آرک چمبر به جرقه‌های کوچکتری نیز تقسیم میگردد. 
نکته قابل توجه دیگر این است که بدنه عایق و غیرقابل اشتعال  کلیدهای مینیاتوری استقامت مناسبی را بایستی در برابر ضربه و آتش دارا باشد.در کشور ایران نیز کلیدهای مینیاتوری از سوی دو مرجع مهم و اصلی به نام سازمان ملی استاندارد طبق استاندارد 2611 و سازمان توانیر طبق استاندارد بین المللی IEC60898 در آزمایشگاه پژوهشگاه نیرو مورد ارزیابی قرار میگیرند.
اصول هایی که باید بر اساس این استانداردها لحاظ شود عبارتند از پایداری علامت‌ها، محافظت در برابر برق گرفتگی، مقاومت در برابر ضربه و شوک مکانیکی، مقاومت در برابر تاثیر رطوبت و … است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *