عمومی

عوامل موثر در قیمت کابل کواکسیال و سیم آنتن

  • کابل کواکسیال چیست؟
  • بهترین نوع کابل کواکسیال چه ویژگی دارد؟
  • کابل کواکسیال در کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • چه عواملی در تعیین قیمت کابل کواکسیال تاثیرگذار می باشند؟
  • کابل کواکسیال در چند نوع می باشد؟

از بااهمیت ترین بسترهای منتقل کردن سیگنال و داده در پروژه های شبکه مخابراتی و سایر مکان ها، کابل کواکسیال ” Coaxial Cable ” یا کابل هم محور است. این مدل کابل ها از سال ۱۹۳۶ به منظور منتقل کردن داده های گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. در این گونه کابل ها دو سیم تشکیل دهنده یک زوج از شکل تقارن خارج شده و هر یک زوج از یک سیم در مرکز کابل و یک لایه مسی بافته شده ” اسکرین ” در کنار آن ایجاد می شود. در کابل های کواکسیال به وسیله عایق پلیمری دو هادی از هم جدا می گردند.

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال یا کابل هم محور (Coaxial cable) کابلی می باشد که از یک رسانای داخلی ” هادی ” تشکیل شده که به وسیله عایقی از جنس ” پلیمر ” که معمولا پلیمر پلی اتیلن می باشد پوشانده شده است. بر روی عایق یک لایه مسی بافته شده (اسکرین) وجود دارد که به دلیل از بین بردن میدان های الکتریکی در خارج از کابل از آن بکار برده می شود. تمامی این قسمت ها به وسیله یک لایه پلیمری که اغلب از جنس پی وی سی می باشد روکش شده است.

این کابل ها به منظور منتقل کردن فرکانس صوتی مخصوصا” گیرنده ها و فرستنده ها، کامپیوتر و ارتباطات رادیو و تلویزیونی مطلوب می باشند.

کاربرد کابل کواکسیال

از کابل کواکسیال در فاصله های طولانی به منظور به وجود آمدن ارتباط میان شبکه های رادیویی ، شبکه های تلویزیونی و شبکه های تلفنی استفاده می شود. همچنین از کابل کواکسیال کوتاه به منظور برقراری ارتباط میان تجهیزات تصویری خانگی و اندازه گیری الکترونیکی بکار برده می شود و کابل کواکسیال میکرو در تجهیزات نظامی و دستگاه های اسکن مافوق صوت مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است معمولا از این کابل به منظور انتقال سیگنال از آنتن به گیرنده، از ایستگاه تلویزیونی به گیرنده های تلویزیون و از دکل رادیویی به گیرنده رادیویی و موارد این چنین استفاده می گردد.

انواع کابل کواکسیال

مدل های گوناگون کابل کواکسیال بر اساس امپدانس، قطر و کارایی آن گروه بندی می شود. بر اساس این موضوع مدل های گوناگون کابل های کواکسیال طبق الزامات استاندارد JIS 3501 طبق مشخصه امپدانس (امپدانس الکتریکی مقدار مقاومتی می باشد که بر اثر اختلاف پتانسیل در مقابل جریان الکتریکی به وجود می آید. میزان امپدانس یک عدد حقیقی یا مختلط می باشد که بر اساس قانون اهم از تقسیم ولتاژ به جریان معین می شود. امپدانس با نماد Z نشان داده می‌شود). این کابل ها به گروه هایی با امپدانس ۵۰ و ۷۵ اهم دسته بندی می گردند.

استاندارد مرجع کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال اغلب طبق  الزامات استاندارد JIS C 3501 طراحی و ساخته می شوند.

خرید کابل کواکسیال

افرادی که در هنگام خرید، کابل کواکسیال با هادی مسی را به خرید کابل کواکسیال با هادی آلومینیومی و یا هادی آلومینیومی پوشانده شده با مس ترجیح می دهند در ابتدای خرید هزینه بیشتری متقبل می شوند ولی در طولانی مدت به دلیل بکارگیری از این نوع کابل سبب بالارفتن طول عمر کابل و عملکرد مطلوب آن می شوند.

مواردی که در زمان خرید کابل کواکسیال باید به آن توجه کرد عبارتند از:

در زمان انتخاب مدل کابل کواکسیال به منظور استفاده در منتقل کردن تصویر یا صوت باید به مسافت میان وسایلی که قرار است به وسیله کابل کواکسیال به هم اتصال یابند توجه کرد.

اگر کابل برق منبع تغذیه از کنار کابل کواکسیال منتقل شد، مناسب تر می باشد از کابل کواکسیال با شیلد دو لایه بکار برد تا از اثرات میدان مغناطیسی بر کارایی کابل پیشگیری شود.

به منظور منتقل کردن سیگنال در مسافت های زیاد به طور حتم باید از کابل کواکسیال مسی بکار برده شود.

قیمت کابل کواکسیال

نوع مواد اولیه استفاده شده در کابل به طور مستقیم بر قیمت فروش کابل کواکسیال اثر می گذارد. هم اکنون در ایران کابل های کواکسیال در مدل ها گوناگون مانند کابل کواکسیال با هادی مسی، کابل کواکسیال با هادی آلومینیومی و کابل کواکسیال با هادی CCAM ساخته و در بازار ارئه می گردد. به طور حتم قیمت کابل کواکسیال با هادی مسی نسبت به بقیه مدل های آن گرانتر می باشد. لازم به ذکر است کیفیت مواد پلیمری بکار برده شده در هنگام ساخت کابل کواکسیال در قیمت این محصول تاثیر چشمگیری دارد.

بهترین کابل کواکسیال

قطعا سازندگان بااعتبار سیم و کابل که کیفیت محصولاتشان بر کمیت آن ارجحیت دارد فقط کابل کواکسیال با هادی و اسکرین مسی را ساخته و پیشنهاد می کنند و بهترین نوع کابل کواکسیال این مدل می باشد. همچنین کابل های کواکسیال با هادی آلومینیومی و یا کابل های کواکسیال با هادی آلومینیومی روکش شده با مس یا CCAM به علت ترکیب هادی با اکسیژن یا همان اکسید شدن این فلزات، موجب گسیختگی و در آخر ضعیف شدن سیگنال و نشان ندادن تصویر می گردند. به همین علت کابل های کواکسیال با هادی به جز مس به علت کیفیت بسیار کم آنها اصلا پیشنهاد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *