عمومی

سایز بندی لوله فولادی نسبت به کارایی آنها-لوله و اتصالات فلزی

اگر بخواهیم در خصوص سایزبندی لوله های فولادی صحبت کنیم ، در تعریف لوله بایستی بگوییم که ظرفهایی هستند با مقطع دایره ای شکل اما دایره ای توخالی که دارای قطر میباشندو اینکه ضخامت و طول آنها معین است که در مواردی از جمله انتقال سیالات کاربرد دارد. لوله های فولادی در حقیقت ساخته شده از فولاد کربن دار میباشد م موارد استفاده از آن برای لوله کشی آب و فاضلاب است.لوله های فولادی قطر بزرگی را دارا هستند و آن ها نیز در زیر خاک جاگذاری و نصب میگردند.

روش های ساخت و تولید لوله های فولادی متنوع بود که روش بدون درز، جوش دادن و قالب گیری را شامل میشود. در روش بدون درز ، فولاد حرارت دیده را وارد قالب کرده و بعد از آن نیز به لوله شکل داده می شود. در این گونه روش لوله هایی نیز به قطر ۵۰۰ میلیمتر تولید شده که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و نیز هزینه ی بالا و گرانتری را هم دارا هستند اما در خصوص روش جوش دادن، ورقهایی از جنس فولاد نیزز به دور قالب مورد نظر پیچیده میگردد و نیز درز لوله را با استفاده از روش لحیم کاری جوش می دهند. لوله های تهیه شده از طریق این روش کیفیت لوله های بدون درز را دارا نبوده و همچنین قیمت ارزان تری را در مقایسه با لوله های تهیه شده به روش قبل را دارند. در این روش قالب گیری ، لوله از ریختن مایع داغ را درون قالبها تهیه می گردد. کیفیت لوله های تتولید شده دبا این راهکار مثل روش بدون درز میباشد که نسبت به ضربه مقاوم بوده و ترک نمیخورد. باید دقت کنید که اغلب این روش برای تولید لوله مرسوم نیستچرا که انتخاب روش تولید در وزن لوله نهایی بسیار اثرگذار میباشد.

لوله های فولادی از مقاومت کششی و همچنین فشار زیادی برخوردار هستندکه آنها را نسبت به خوردگی، دارای سیستم های مقاومتی و محافظتی بسیاری کرده است. از طرف دیگر نیز به این لوله های فولادیمیتوان با اتصالات جوشی تداوم بخشید. لکن باید بدانید که لوله های فولادی نسبت به خوردگی های خارجی از مقاومت پایینی برخوردارند که به منظور اتصال آن ها به همدیگر نیز به جوشکار ماهر نیاز می باشد.

با استفاده از سیستم های داخلی و خارجی محافظ زنگ زدگی نیز قیمت و وزن لوله های فولادی متغیر میگردد و به آنها نیز افزوده میشود. لوله های فولادی که دارای جنس گالوانیزههستند به دو نوع گالوانیزه و آهنی گالوانیزه دسته بندی میگردند و نوع آهنی گالوانیزه که در بازار موجود میباشد به لوله های آهنی سفید شهرت دارند و لوله های فولادی گالوانیزه نیز در قیاس با نوع آهنی سبک تر و براق تر هستند.
در آخر بایستی بگوییم که همه لوله های فولادی از یک فرمول خاص در خصوص وزن تبعیتکرده که آن فرمول عبارت است از : (قطر بیرونی لوله – ضخامت لوله ) * ضخامت لوله * ۳٫۱۴ * ۰٫۰۰۷۸۵ * طول لوله = وزن لوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *