عمومی

روش نصب آیفون های صوتی- آیفون تصویری

آیفون های صوتی

آیفون های صوتی در ساختمان موجب برقراری ارتباط صوتی دو طرفه میان ورودی و واحدهای گوناگون و در ضمن باز نمودن درب ورودی می گردد. در آیفون های صوتی از مدارات الکترونیکی استفاده شده است که شامل مدارات صوت (به منظور برقراری ارتباط دو سمته) و آلارم (به منظور اعلام حضور فرد درب منزل) و ساختار ساده به منظور باز نمودن درب ورودی می گردد.

اجزای تشکیل دهنده آیفون های صوتی

به منظور ایجاد ارتباط و مکالمه صوتی میان ورودی و درون ساختمان به تجهیزات زیر نیاز می باشد که عبارتند از:

1- گوشی آیفون صوتی

گوشی آیفون های صوتی به شکل 4 سیمه و 5 سیمه و 6 سیمه موجود می باشد و بر اساس برند آیفون و کاتالوگ آن باید اتصالات صورت گیرد.

2- پانل صوتی درب منزل

پانل درب ورودی به منظور منتقل کردن صدا مورد استفاده قرار می گیرد و از بدنه محکم و ضد آب به منظور پیشگیری از وارد شدن صدمه و نفوذ آب به درون ساخته شده است.

3- منبع تغذیه

منابع تغذیه بکار برده شده به منظور استفاده از آیفون های صوتی 2 سیمه و 4 سیمه مورد استفاده قرار می گیرند و نوع 2 سیمه آن از 2 ترمینال با ولتاژ خروجی 12 ولت متناوب (~12v) ایجاد گردیده و نوع 4 سیمه آن متشکل از 4 ترمینال با ولتاژ خروجی 12 ولت متناوب به منظور باز نمودن درب ورودی و 12 ولت مستقیم به منظور تغذیه پنل صوت می باشد.

4- قفل در بازکن

قفل های دربازکن در انواع گوناگونی مثل قفل مقابل برقی (توکار)، قفل دربازکن و قفل کله گاوی موجود می باشد که بر اساس احتیاج شخص در درب شرکت ها، ادارات، منازل و طلا فروشی ها و … بکار برده می شود.

5- کابل آیفون مناسب (با تعداد زوج لازم)

به منظور برقراری ارتباط میان این تجهیزات باهم میتوان از کابل آیفون 4 زوج 0.6 (یا تعداد زوج های بیشتر) بکار برد.

طریقه سیم کشی و نصب آیفون صوتی

آیفون های صوتی تازه که در بازار وجود دارند دارای سیم کشی کمتری در مقایسه با انواع قدیمی آن می باشند و معمولا از 4 یا 5 رشته سیم مشترک میان پنل درب ورودی و گوشی داخلی با شماره گذاری های 1،2،3،4 و یا حروف A,B,C,D تشکیل شده اند.

  • A : منتقل شدن صدا از پنل به گوشی
  • B : منتقل شدن صدا از گوشی به پنل
  • C : سیم مشترک
  • D : زنگ آیفون
  • D1 و D2 : خروجی به قفل دربازکن
  • AC~ و AC~ : ورودی 12 ولت متناوب به پنل از منبع تغذیه

بر روی پنل با شماره های 1،2،3،4 و دو پیچ ~~ که ولتاژ متناوب 12 وات از منبع تغذیه به آن اتصال می یابد و دو پیچ با اسم های L1,L2 که به طور مستقیم به قفل دربازکن وصل می گردند. لازم به ذکر است از قسمت خروجی دکمه زنگ برای هر واحد یک رشته سیم خارج گردیده و به پیچ B در بخش گوشی داخلی اتصال می یابد.

طریقه انتخاب مکان مطلوب و سیم کشی

پانل ورودی به نزدیک ترین درب ورودی ساختمان در مکانی مطلوب قرار می گیرد و باید ارتفاع آیفون صوتی از کف زمین 130 الی 140 سانتی متر فاصله داشته باشد و به شکل توکار قرار گیرد. بعد قفل دربازکن را بر روی دربی که باز و بسته می گردد قرار داده و از پانل یک کابل یا سیم دو رشته به اندازه 2*1 به قفل وصل می گردد. لازم به ذکر است یک کابل آیفون فویلدار 4 زوج با شماره 0.6 از پانل به درون ساختمان فرستاده می شود و در مکان مورد نظر گوشی آیفون قرار می گیرد.

آخرین وسیله مورد نظر، دستگاه تغذیه آیفون است که باید در مکانی به دور از تابش مستقیم نور خورشید و بارندگی قرار گیرد و به درب ورودی نزدیک باشد. به دلیل اینکه مسافت زیاد موجب کاهش ولتاژ تغذیه می شود و در عملکرد قفل دربازکن مشکل به وجود می آید. یک کابل تلفن یا سیم 2 و نهایتا 4 رشته ای با شماره 0.6 موجب برقراری ارتباط میان منبع تغذیه و پانل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *