عمومی

روش نصب آیفون های تصویری

  • قسمت های مختلف تشکیل دهنده آیفون تصویری
  • چگونگی نصب آیفون تصویری
  • نحوه کارکرد آیفون تصویری
  • وظایف هر یک از سیم های آیفون های تصویری

اجزای تشکیل دهنده آیفون تصویری

هر آیفون تصویری از تجهیزات زیر ایجاد شده است که عبارتند از:

  1. صفحه‌نمایش یا مانیتور (Monitor)
  2. منبع تغذیه (Power Source)
  3. قفل در باز کن (Door Switch/ Door Release)
  4. پانل جلوی در (Camera)

    پانل چیست؟

    پانل‌ها در دو مدل رنگی و سیاه و سفید در بازار موجود می باشند. کلیه پانل‌ها از اجزا اصلی ایجاد گردیده اند که در بین همه آن‌ها یکسان می باشد. نخستین بخش پانل‌، یک صفحه فلزی می باشد که در بیشتر مواقع دارای جنس آلومینیوم است. دور این صفحه فلزی از نوار لاستیکی بکار برده شده تا مانع نفوذ آب به آن شود. این صفحه فلزی، Panel نامیده می شود.

    در آیفون‌های تصویری برای محافظت از لنز دوربین، یک شیشه لنز روی لنز اصلی دوربین قرار داده می شود که Camera Window نامیده می شود. در آیفون‌های تصویری، مدل دوربین CCD می باشد که موظف است تصاویر را دریافت نماید. این دوربین‌ها در دو مدل رنگی و سیاه و سفید می باشند. لنز دوربین ثابت می باشد و زاویه دید دوربین تنها با عوض شدن جای دوربین تنظیم می گردد.

    به منظور زنگ طبقات در آیفون‌ تصویری، دکمه زنگ موجود می باشد که به تعداد واحدهای موجود در یک ساختمان می باشد. به شستی صدا، Resident call button گفته می شود.

    همچنین در آیفون‌های تصویری به منظور منتقل شدن صدا به گوشی از میکروفون بکار برده می‌شود.

    به منظور تنظیم زاویه دوربین در آیفون تصویری از پیچ‌های تنظیم زاویه بکار برده می شود. سایر اجزا مانند ترمینال‌های متصل سیم مانیتور در قسمت پشت پانل، سیم اتصال تغذیه ۱۲ ولت DC و سیم اتصال به در بازکن و گوشی موجود می باشد.

    گوشی‌ها در دو مدل سیاه و سفید موجود می باشند که در نوع گوشی‌های سیاه و سفید به منظور نشان دادن تصویر از لامپ تصویر بکار برده می‌شود اما صفحه‌ نمایش آیفون‌های تصویری رنگی به شکل LCD می باشد.

    منابع تغذیه در آیفون‌های تصویری مشابه آیفون‌های معمولی می باشد. همچنین خروجی در آیفون‌های تصویری ۱۲ ولت DC و AC می باشد که خروجی AC به منظور تغذیه دربازکن بکار برده می شود و خروجی DC به طور مستقیم به سیم‌های آبی و قرمز در قسمت پشت پانل متصل می شود. در پانل‌های یک طبقه‌ای که تنها دو سیم مشکی به منظور اتصال تغذیه موجود می باشد، اتصال آن به منبع DC و AC تفاوتی ندارد.

    به منظور بازکردن در از دو مدل در آیفون‌های تصویری و صوتی بکار برده می‌شود. یک مدل دربازکن که به وسیله زنجیر می باشد و به منظور بازکردن در از انرژی ذخیره شده در فنر استفاده می کند. یک مدل دیگر آن احتیاجی به زنجیر ندارد و در این نوع، زبانه در به وسیله یک مگنت به درون برده می‌شود و موجب باز شدن در می گردد. در این مدل درباز کن‌ها از منبع ۱۲ ولت DC و یک آمپری بکار برده می شود.

    شیوه نصب آیفون‌های تصویری

    هر پانل از ۴ رشته سیم به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد و سفید تشکیل گردیده است و هر یک از این رشته سیم ها یک کارکرد و وظیفه در دستگاه بر عهده دارد. برای مثال سیم قرمز، مسئولیت ایجاد ارتباط میان دستگاه و تحریک رله به منظور باز کردن در را عهده دار می باشد. سیم آبی رنگ به منظور به وجود آمدن ارتباط ولتاژ منفی بین مانیتور و پانل را بر عهده دارد. سیم زرد رنگ موجب ارتباط ولتاژ بین مانیتور و پانل می شود و سیم سفید رنگ همچنین سیگنال‌های تصویر را از دوربین و به مانیتور درون واحد می فرستد.

    در نصب آیفون‌های تصویری، نخست ۴ رشته سیم را که از سمت در ورودی ساختمان به قسمت درونی فرستاده شده است را جدا کرده و به دو سوکت پانل و مانیتور که هر یک از آنها ۴ رشته‌ای می باشند متصل می نماییم. اغلب در قسمت پشت مانیتورها ورودی دو سر سوکت چهارتایی و یک عدد سوکت هفت‌تایی موجود می باشد. ورودی سوکت اول به منظور مرتبط شدن با پانل کاربرد دارد و سوکت دوم به منظور ارتباط درونی و سوکت سوم که از پین هفت‌تایی ایجاد گردیده است به منظور اضافه کردن سیستم حافظه برای ذخیره عکس قرار داده شده است. باید دقت نمایید که اگر سیستم حافظه موجود نبود قطعا باید پین شماره ۳ و ۴ در قسمت ورودی سوکت هفت‌تایی توسط یک سوکت دو رشته‌ای باهم اتصال یابند تا برقراری ارتباط سیگنال تصویر امکان پذیر گردد.

    سپس سوکت ایجاد شده در سمت مانیتور را به ورودی سوکت اولی متصل می نماییم. همچنین توجه کنید که تراکت یا پایه مانیتور، پیش از ایجاد اتصالات به وسیله پیچ و پلاک به دیوار نصب گردد. مانیتور را در وضعیت خاموش قرار می‌دهیم. به منظور روشن شدن پانل احتیاج به بر۱ ولت می باشد. لازم به ذکر است در پانل، یک ورودی سوکت دو رشته‌ای موجود می باشد که فیش سوکت آن به دو رشته سیم که یکی آبی رنگ منفی و دیگری قرمز رنگ قرمز مثبت است و ولتاژ لازم پانل را انتقال داده و آن راه‌اندازی می نماید. پس از متصل شدن ولتاژ ، لامپ‌های درون پانل که در قسمت زیر قاب شیشه‌ای میان شاسی رنگ‌ها وجود دارد روشن می گردد.

    در انتها سوکت ۴ تایی را به سوئیچر مرتبط به شاسی متصل می نماییم. مانیتور درون واحد را روشن کرده و با فشار دادن شاسی ارتباط بین واحد و پانل دم دری را مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که اتصال سیم‌های رنگی به صورت صحیح صورت نگرفته باشد، برقراری ارتباط بین دستگاه داخل واحد و خارج واحد میسر نمی باشد.

    نحوه نصب قفل در بازکن

    قفل‌های دربازکن دو مدل می باشند. یک مدل که به صورت زنجیری است و مدل دیگر به صورت مگنتی می باشد. نحوه کارکرد قفل دربازکن در مدل زنجیری با مدل های قدیمی شبیه به هم می باشند و اصلا تغییری در آنها ایجاد نشده است. در این مدل از قسمتی که فنر ارتجاعی عمل می نماید به سمت لولای در پیچ می‌شود. همچنین یک علامت مثلث شکل با این دستگاه موجود می باشد که باید آن را به چهارچوب لولای دری که باز و بسته می گردد متصل نمایید. بعد زنجیر را طوری بین دستگاه و بست مثلث شکل قرار داده که اهرم کشویی ۴ تا ۵ سانتی متر کشیده گردد. سمت دیگر دستگاه زنجیر را به اهرم زبانه در وصل نمایید. توجه کنید که زنجیر سمت زبانه قفل به شکل طبیعی باشد و به مقدار بسیار کشیده نشود تا قفل باز بماند و نه آزاد باشد که دستگاه کارکرد خود را از دست بدهد. همچنین مناسب تر می باشد دستگاه دربازکن در قسمت وسط در قرار گیرد تا زنجیر را از قسمت میانی نصف کند و در دو طرف به شکل مساوی مورد استفاده قرار گیرد. به منظور استفاده از سیستم الکتریکی در بازکن احتیاج به برق با ولتاژ ۱۴ AC می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *