عمومی

راهنمای خرید و انتخاب خرید لامپ هالوژنی LED-SMD-COB

نور و روشنايي اثر بسيار زيادي در زندگي ما دارد و اغلب در هر فعاليتي که انجام می دهيم نیاز است نور کافي وجود داشته باشد .

در ساختار لامپ‌ هاي هالوژن ، از گازهای هالوژن استفاده شده است. گاز هالوژن در اين لامپ ها باید يک چرخه شيميايي تولید کند که در آن تنگستن بخار شده در اثر حرارت از روی سطح رشته مجددا بر روی آن قرار گیرد. فرآیند هالوژن در لامپ اين گونه است که هالوژن در بخشهایی با دماي کمتر حباب لامپ با بخار تنگستن مخلوط مي‌شود. اين مخلوط با رسيدن به نقاط بسيار داغ لامپ يعني روی رشته تجزيه شده و به صورت هالوژن و تنگستن در مي آيد و به اين صورت هالوژن تنگستن بخار شده را مجددا به رشته برمی گرداند. هالوژن سبب بالارفتن دمای رشته های موجود در حباب می گردد و بعد نور سفيد رنگي از آن پراکنده می گردد.

لامپ هالوژنی اواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • لامپ هاي هالوژني LED
  • لامپ هاي هالوژني SMD
  • لامپ هاي هالوژني COB

برای خرید لامپ هالوژن عوامل زییادی موثر هستند و شما باتوجه به این عوامل باید لامپ مناسب را خریداری کنید . این عوامل عبارتند از :

شدت نور

شدت نور یعنی شار نوری ساطع شده بر واحد مساحت. واحد شدت نور «لومن» می باشد. شدت روشنایی در فضاهای مختلف با یکدیگر فرق دارند. همچنین شدت نور لامپ های هالوژني بستگی به فاکتورهای زیادی از جمله تعداد و نوع LED ها و … دارد و تقریبا بین 500 تا 1000 لومن می باشد.

دمای رنگ

دمای رنگ يک فاکتور از نور مرئی می باشد . لازم به ذکر است دمای رنگ اصلا ارتباطی به دمای واقعي منبع نور ندارد و به رنگ نور ایجاد شده به وسیله لامپ ارتباط دارد . هرقدر عدد دمای رنگ پايين تر باشد نور رنگ گرم تری دارد و هرچه افزایش یابد رنگ نور سردتر می شود. محدوده دمای رنگ نور مرئی از 1000 تا 10000 کلوين می باشد . دمای رنگ نور سفيد 5500 کلوين است و هرچه دماي رنگ لامپ به اين عدد نزديک تر باشد ، نور سفيد تري ساطع می شود. در صورتی که دماي نور لامپ از اين عدد بالاتر باشد ، رنگ نور آبي تر و اگر دماي نور لامپ از 5500 پایین تر باشد ، نور زرد رنگ تر است. دمای رنگ لامپ هاي هالوژن بين 6500 تا 4500 کلوين است.

توان و ميزان مصرف انرژي

توان لامپ هاي هالوژن مانند بقیه دستگاه هاي الکتريکي با واحد «وات» می باشد. اين پارامتر رابطه مستقيمي با قيمت لامپ و همچنين مصرف برق آن دارد. توجه کنید که هر قدر توان دستگاه بالاتر باشد ، مصرف انرژي آن نيز افزایش می یابد. اغلب لامپ هاي هالوژن توان و مصرف انرژي پاييني دارند.

همچنین هالوژن ها دارای قاب هایی با جنس و رنگ و اندازه مختلف می باشند که می توان با توجه به فضایی که می خواهیم استفاده کنیم و دکوراسیون فضا می توانیم انتخاب کنیم. قاب هالوژن های موجود در جنسهای : استیل ، کریستال ، آلومینیوم، دایکاست و .. موجود است که جنس  دایکاست و آلومینیوم از بهترین ها می باشد و در مقابل رطوبت و دما مقاومت زیادی دارد و رنگش تغییر نمی کند، به همین علت طول عمر بیشتری نسبت به بقیه قابها دارند و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشند . استفاده از این جنسها برای مکانهایی که از رطوبت و یا دمای بالایی برخوردار هستند در الویت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *