عمومی

جدیدترین انواع چراغ های سنسوردار و سنسورهای راه پله

سنسور چیست؟

محصولی می باشد که به منظور کنترل روشنایی در محیطی که احتیاج نمی باشد دائما لامپ ها روشن باشد ، استفاده می شود . لازم به ذکر است سنسورهای مختلفی  به منظور کنترل روشنایی وجود دارد که از آنها استفاده می شود. مثل فتوسل که با عوض شدن شب و روز ، لامپ را خاموش و روشن می کند. فتوسل به وسیله نور تحریک می شود و سنسور حرکتی راه پله از طریق حرکت تحریک می شود . احتمال دارد حرکت کننده انسان باشد یا گربه و یا یک شئ بی جان . از سنسور های حرکتی در محیط هایی مانند پارکینگ ها، راهرو ها، راه پله ها و حتی مکانهایی که علاقه داریم می توانیم استفاده کنیم.

انواع سنسور

در حال حاضر زندگی ها به طرف هوشمندسازی در جریان است. هوشمندسازی علاوه بر اینکه موجب راحتی می شود سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و برق می شود. سنسورها از جمله عوامل موثر در هوشمند سازی می باشند. در بخش روشنایی ،سنسورها هم به شکل سنسور و هم به صورت چراغ سقفی سنسوردار در بازار موجود می باشند. تمامی مدلهای سنسورها وسایلی می باشند که در کاهش مصرف انرژی موثر هستند و در راه پله ها و پارکینگ ها کاربرد دارند. سنسور با ورود افراد به راه پله و پارکینگ و قرار گرفتن آنها در حوزه دید آن به صورت خودکار روشن می شود و سبب ایجاد روشنایی در محیط می شود و سپس بعد از گذشت زمان مشخص که تنظیم شده سنسور خاموش می شود. میدان دید این کلید، بالا به پایین و چپ به راست می باشد.

انواع سنسور حرکتی راه پله

سنسور های حرکتی راه پله در انواع گوناگونی موجود است و در بازار عرضه می شوند:

  • سنسور حرکتی ۱۴۰ درجه توکار

این سنسورها به صورت مربعی شکل می باشند و تنها در حالت افقی ، میدان دیدشان ۱۴۰ درجه می باشد . این سنسورها در قوطی کلید و پریز قرار می گیرند و از این مدل سنسور اغلب در راهروها استفاده می شود تا زمانی که فرد وارد راهرو شد لامپها روشن شود .برد این سنسورها از ۲/۵ متر تا ۱۰ متر می باشد.

  • سنسور حرکتی ۳۶۰ درجه سقفی

این مدل سنسورها به صورت دایره ای می باشند و در زاویه ی ۳۶۰ درجه عمل می کنند. این نوع از سنسورها زیر سقف نصب می شوند و اغلب پس از درب ورودی قرار می گیرند تا وقتی شخص از در وارد شد سنسور عمل کند و موجب روشنایی لامپ ها شود. این نوع سنسورها معمولا در راه پله ها و پارکینگ ها کاربرد دارند و برد این سنسورها از ۲/۵ متر تا ۱۲ متر می باشند و کاربردی ترین سنسور در بین همه سنسورها می باشند. 

  • سنسور حرکتی ۱۸۰ درجه دیواری

این نوع از سنسورها بر روی دیوار قرار می گیرند و محدوده دید آنها ۱۸۰ درجه می باشد. این سنسورها در فضاهای باز و محوطه ها کاربرد دارند. دید این سنسورها در مقایسه با بقیه سنسور ها قوی تر است و تا ۲۰ متر نیز توان دید دارند.

  • سنسور ۳۶۰ درجه توکار سقفی

این سنسور جایگزین یکی از هالوژن ها در زیر سقف قرار می گیرد، به این معنی که باید زیر سقف ما جای هالوژن وجود داشته باشد تا بتوانیم از این مدل هالوژن استفاده کنیم.

  • سنسور و لامپ سر خود

این مدل از سنسورها با لامپ های سقفی سر خود همراه است .یعنی لامپ سقفی یک قاب دارد و در وسط این قاب هم سنسور ۳۶۰ درجه قرار گرفته است که اغلب در راه پله ها از آن استفاده می شود.

شیوه عملکرد چراغ های سنسور دار

چراغ سنسوردار به وسیله امواج مادون قرمز به حرکت و حرارت واکنش نشان می دهد و تا هنگامی که فرد در محدوده دیدش قرار دارد ، حرکت فرد موجب ایجاد جریان برق در مدار می شود و روشنایی مکان مورد نظر فراهم می شود و بعد از خروج محرک از محدوده دید چراغ و به پایان رسیدن زمان تایمر ، جریان برق قطع می شود. این چراغ ها به دلیل امکان تنظیم زمان روشن بودن و تنظیم شدت مقدار نور لازم سبب شده استفاده از این چراغ ها برای افراد مطلوب باشد. تامین نور به وسیله چراغ های سنسوردار از مناسب ترین روشها به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. در چراغ های سنسوردار روشنایی در زمان لازم برای کاربر فراهم می شود و به منظور روشن و خاموش کردن آنها به کلید on/off احتیاجی نیست .در ساختار این مدل چراغ ها از شیشه آهن ABS و کریستال بکار برده شده و باید در زمان نصب آنها به ارتفاع سقف و متراژ اتاق دقت کرد. اغلب از این چراغ ها در راه پله ها و پارکینگ ها استفاده می شود.

مزایای چراغ های سنسوردار

استفاده از چراغ های سنسوردار موجب کم شدن مصرف انرژی می شود .علاوه بر این می توان به کم شدن هزینه های نصب (احتیاج به شاسی تایمری و تایمر و سیم کشی ندارند)،ایجاد نور به موقع و آسان بودن استفاده از آنها (احتیاج نداشتن به استفاده از کلید) ، افزایش ضریب امنیت در راه پله ها و پارکینگ ها(نسبت به حضور افراد و حرکت حساس هستند و واکنش نشان می دهند) اشاره کرد. چراغ های سنسوردار سقفی دارای دید 360 درجه می باشند . لازم به ذکر است چشمی های توکار و چشمی های 180درجه نیز در بازار موجود می باشند ولی چشمی های توکار به دلیل کارکرد ضعیفشان تقریبا از رده خارج شده اند و از چشمی های 180 درجه نیز معمولا در جلوی درب ورودی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *