عمومی

جدیدترین انواع پروژکتور ویترینی و ریلی

پروژکتور ریلی

چراغ ها بخش اصلی روشنایی می باشند. به منظور دریافت بالاترین راندمان از سیستم روشنایی، در زمان انتخاب چراغ مطلوب باید به مواردی دقت کنید. در ابتدا باید منابع فراهم کننده نور کلی مکان را در نظر داشت. بعد به اندازه مکان و ارتفاع سقف توجه کنید . هرچه ارتفاع سقف کمتر باشد، امکان استفاده از چراغ ریلی راحت تر می باشد. ریل سیستم به سقف اتصال می یابد و سپس چراغ ها بر روی آن قرار می گیرند. لازم به ذکر است در شرایط ویژه و زمانی که ارتفاع سقف زیاد باشد، چراغ ریلی را می توان از سقف آویزان کرد. همچنین امکان قرار گرفتن ریل بر روی دیوار وجود دارد. در این صورت می توان نور را به صورت مستقیم از بالا و یا پایین محصول تاباند. نور چراغ، تعداد چراغ ها و نوع نور را باید با توجه به شرایط انتخاب کرد. در حالت کلی چراغ های ریلی به صورت ترکیبی از نور زرد و سفید استفاده می شوند تا رنگ نور مناسب تری ایجاد شود ولی اگر چراغ ریلی در فضایی مثل گالری جواهرات یا بوتیک و مزون استفاده شود، با نور زرد یا آفتابی توصیه می شود زیرا نور زرد به رنگ طبیعی نزدیکتر می باشد و رنگ پارچه یا طلا را زیباتر نشان می دهد. همچنین در داروخانه بکار بردن نور سفید مناسب می باشد که تداعی کننده تمیزی بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است انتخاب رنگ نور سفید و یا زرد سلیقه ای می باشد و طبق مقدار و رنگ نور فضای خارجی، نوع و رنگ غالب دکوراسیون داخلی، نوع محصول فروشی و … صورت می گیرد.

انواع نور و روشنایی در پروژکتور ریلی

در چراغ ریلی استفاده از مدل های روشنایی گوناگون ممکن می باشد، مانند لامپ LED، SMD و یا COB. در زمان قرارگیری چراغ ها، توجه به شدت نور و مقدار روشنایی آن، مهم ترین نکات برای انتخاب هستند. مسافت چراغ از دیوار و نور تشکیل شده به وسیله آن بسیار بااهمیت می باشند. همچنین زاویه تابش نور، میزان نور ایجاد شده و وجود یا عدم وجود رفلکتور در لامپ، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

لامپ های LED در چراغ ریلی کاربرد کمی دارند ولی در مواقع ضروری می توان از آن به منظور روشن کردن مکان استفاده نمود. لامپ های ال ای دی نور نقطه ای (مثل نور چراغ قوه) به وجود می آورند و می توان از آنها به منظور روشن کردن نقطه ای تابلو یا لباس ها استفاده کرد.

نور ایجاد شده در چراغ های SMD به صورت غیر نقطه ای و تقریبا پخش می باشد. این نوع لامپ، سایه روشن بوجود نمی آورد و به منظور ایجاد روشنایی در محیط بیشتری از آن استفاده می شود.

روشنایی ایجاد شده توسط لامپ های COB بین این دو حالت می باشد. داخل این لامپ رفلکتوری وجود دارد که موجب افزایش بازتاب نور می شود. در حالت کلی نوری با لبه های تیز به وجود می آورد.

 کاربرد پروژکتور ریلی

پروژکتورهای ریلی از محصولات فراهم کننده نور در انواع فروشگاه ها و مراکز تجاری می باشند. به دلیل ساطع شدن نور به صورت موضعی و طریقه نصب، این منابع روشنایی می تواند از گزینه های مطلوب برای روشن کردن ویترین ها و اشیاء ایستاده و یا قرار گرفته برروی دیوار باشد. این نوع روشنایی به دلیل قرار گرفتن بر روی ریل های مخصوص و توانایی چرخش ۳۶۰ درجه قابلیت استفاده از آن در طراحی ها و معماری های متفاوت داخلی وجود دارد. دقت کنید که این لامپ مخصوص استفاده در مکان داخلی است و انعطاف زیادی در زمان نصب و نورپردازی دارد.

پروژکتور ریلی گزینه مناسب برای استفاده در فضاهایی می باشند که احتیاج به ایجاد روشنایی موضعی دارند. با استفاده از این چراغ ها می توان زاویه تابش نور را در زوایای گوناگون تنظیم کرد تا به نورپردازی مورد نظر رسید.

پروژکتور ویترینی

نورپردازی اساسی ترین عامل در طراحی یک مکان می باشد. به همین علت در حال حاضر بکارگیری از چراغ ویترینی در مغازه ها و فروشگاه ها امری ضروری محسوب می شود. بکار بردن چراغ ویترینی سبب می شود تا محصولات عرضه شده به خوبی مشاهده شوند. در نتیجه موجب جلب توجه مشتریان شده و میزان خرید افزایش می یابد.  چراغ ویترینی به طور گسترده در طراحی دکوراسیون مغازه ها و مجتمع های تجاری بزرگ کاربرد دارند. از خصوصیت این چراغ ها این است که به شکلهای گوناگون توکار، روکار، سقفی، دیواری و… قرار می گیرند. به همین دلیل کاربرد زیادی دارند.

در گذشته به منظور فراهم کردن روشنایی در مکان های بزرگ از پروژکتور استفاده می شد ولی این پروژکتورها معایبی داشند از جمله مصرف زیاد انرژی، صدمه رساندن به چشم و پوست، ایجاد حرارت و گرمای زیاد و قیمت زیاد آنها . اما امروژه این مسئله در پروژکتورها برطرف شده و کاربرد بسیار زیادی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *