عمومی

جدیدترین انواع داکت و ترانکینگ

در حال حاضر در سیستم های نوین برق کشی ساختمانی از تجهیزاتی مانند داکت و ترانکینگ بکار برده می شود که موجب می شوند کابل ها و سیم ها در یک محفظه ایمن قرار گیرند و در دسترس افراد یا برخود با اشیا نباشند .همچنین انواع داکت و ترانکینگ محفظه های پیش ساخته ای هستند که روی دیوار ، کف ، سقف و یا بر روی پایه های مخصوص قرار می گیرند و سبب انتقال و جابجایی سیم های برق ، تلفن و کابل های شبکه می شوند.

داکت چیست

داکت ها وسایل الکترونیکی می باشند و به صورت کانال های پلاستیکی درب داری هستند که به منظور حفاظت ، حفظ زیبایی محیط و مسیر جابجایی سیمها و کابلها از آنها استفاده می شود و به دلیل اینکه ضد آب نیستند از آنها در محیط های داخلی که در تماس مستقیم با بارندگی یا گرد و غبار نباشند استفاده می شود.

انواع داکت

در حالت کلی داکت ها مدلهای گوناگونی دارند و به منظور کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند .برای نمونه در بسترسازی دوربین مداربسته داکتها عملکرد خاصی دارند و اغلب از جنس پی وی سی مرغوب هستند . داکت های استاندارد عرضه شده در بازار به صورت داکت 1 ، 1.5 ، 2 ، 2.5 ، 3 معمولی ، 3 با ارتفاع کوتاه ، 3.5 ، 4 ، 5 ، 6 معمولی ، 6 پایه بلند ، 9 معمولی و 9 پایه بلند ساخته می شوند که هر یک از آنها اندازه های مختلفی دارند و می توانند به منظور قرارگیری تعداد معینی کابل یا سیم بکار برده شوند.

  • داکت ساده

این داکتها به منظور استفاده در ساختمان های اداری ، مسکونی ، تجاری ساخته شده اند و می توانند به طور پشت ساده و یا پشت چسب دار باشند که قرار گرفتن آنها ساده تر صورت می گیرد و سیم و کابلها در درون آن قرار می گیرند.

  • داکت شیار دار

این داکتها از نظر شکل ظاهری با مدل ساده تفاوت دارند و روی بدنه آنها شیارهایی وجود دارد . از این محصول در تابلوهای برق فشار قوی و فشار ضعیف به منظور قرار گیری سیم و کابل ها استفاده می شود و درب آنها توانایی قفل شدن را دارد تا از باز شدن درب ها در زمان استفاده ممانعت شود.

  • داکت پارتیشن دار

این نوع از داکت و ترانکینگ ها تجهیزاتی می باشند که بسیار کاربرد دارند و در ساختمان سازی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. مدل ساده این محصولات انواع داکت پارتیشن بندی شده می باشد که در حقیقت به صورت یک کانال درب دار می باشد و قسمت درونی آن توسط یک صفحه یا دیواره جدا شده و پارتیشن بندی شده است. به همین دلیل به منظور قرارگیری دو مدل سیم یا کابل متفاوت بدون ایجاد نویز مورد استفاده قرار می گیرد . برای نمونه در این داکتها می توانید سیم برق و سیم تلفن را به طور هم زمان و بدون به وجود آمدن مسئله در آن قرار دهید.

  • داکت قرنیزی

این محصول به جای قرنیز در بخش های متفاوت دیوار قرار می گیرد و توامان سیم ها و کابل های مورد نظر می توانند از آن عبور نمایند .در حقیقت مسیر حرکت سیم ها از کناره دیوار به سادگی مهیا می گردد.

  • داکت کف خواب (زمینی)

این محصول کاملا روی زمین قرار می گیرد و با داشتن پارتیشن های درونی به منظور جابجایی سیم ها و کابل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد .در واقع به منظور مدیریت کابل ها به آسانی می توان از مدل کف خواب استفاده کرد.

  • داکت لوله

امروزه به دلیل توسعه سیستم گرمایشی در کف ساختمان ها از داکتهای لوله به منظور عبور لوله های گرمایشی از کف محیط های داخلی استفاده می شود.

ترانکینگ چیست

محصول تخصصی تر از داکت می باشند. ترانکینگ به صورت کانالی دربسته می باشند و به منظور جابجایی سیم های برق مخصوصا در جریان های فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند .به دلیل اینکه اغلب به صورت دید در محیط قرار می گیرند امکان دارد دارای پوشش های رنگی یا سفید باشند که علاوه بر ایجاد امنیت سبب ایجاد زیبایی در مکان شوند.

انواع ترانکینگ

در حقیقت مدل های مختلف ترانکینگ مناسب ترین روش به منظور پیاده سازی شبکه های ساختار یافته می باشند و می توان با هزینه کم و نصب راحت از خصوصیات آنها بهره برد. ترانکینگ ها دارای مدلهای گوناگونی می باشند که عبارتند از:

  • ترانکینگ دیواری

این محصول به منظور جابجایی و حرکت سیستم های برق نرمال ، برق اضطراری ، یو پی اس ، شبکه های کامپیوتری ، سیستم های صوتی و تصویری و غیره می باشند و جایگزین سیستم سنتی لوله کشی برق شده و به وسیله آن به آسانی می توان به منظور تغییرات و گسترش کابل ها دسترسی داشت و همچنین می توان به این ترانکینگ ها ماژول هایی هم چون کلید و پریز های گوناگون را اضافه کرد.

  • ترانکینگ دفنی

به منظور جابجایی و توزیع سیستم های فشار قوی و فشار ضعیف می توان از انواع داکت و ترانکینگ دفنی استفاده کرد که این محصولات در ساختمان ها به طور توکار در سطح کف یا زیر کف کاذب نصب می شوند و سیم و کابلها درون آنها قرار می گیرند. همچنین از این محصول به منظور طراحی شبکه های شطرنجی و عنکبوتی استفاده می شود و از مزایای آن می توان به آسانی در تغییرات و یا بیشتر کردن حجم کابل ها نسبت به سیستم های سنتی نام برد. این ترانکینگ ها به صورتی در زیر کف جاگذاری می شوند که تنها درب جعبه قابل مشاهده می باشد و مدل قابل دسترس آن به طور جعبه هایی با قابلیت جابه جایی می باشد که در این نوعمدل هم بدنه هم درب قابل دیدن می باشد. مدل دیگری از ترانکینگ در زیر کفپوش کاذب قرار می گیرد و به وسیله لوله ها به جعبه ای که برروی کفپوش قرار گرفته است متصل می شود.

  • ترانکینگ ستونی

در گذشته به منظور نصب انواع کلیدها و پریزهای توکار نیاز بود که حتما روی دیوار برش ها یا حفره هایی ایجاد شود تا کلید و پریزهای متفاوت در آنها قرار گیرند ولی در حال حاضر در سیم کشی جدید برق از انواع ترانکینگهای ستونی بکار برده می شود که از محفظه هایی جدا از هم به منظور کابل های گوناگون تشکیل شده است و می توان انواع پریزهای برق ، کامپیوتر ، تلفن و غیره را درون آنها قرار داد و در این صورت احتیاجی به ایجاد حفره در دیوار نیست. همچنین محفظه ای امن به منظور ممانعت از ضربات مکانیکی ایجاد می شود. از این محصول می توان در محیط های اداری ، اتاق های کنفرانس ، اتاق های کامپیوتر ، محیط های آموزشی و غیره استفاده کرد که موجب می شود مسیر کابل ها در زیر میز کاربر کوتاه شود و همچنین حفاظت از وسایل و کاربران کاملا در این صورت تضمین می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *