عمومی

تفاوت کلید مینیاتوری تکفاز با سه فاز-کلید مینیاتوری

در این مقاله قصد داریم راجع به کلید مینیاتوری و تفاوت آن با کلید سه فاز صحبت نماییم.

کلید مینیاتوری چیست؟

در سالهای اخیر صحبت های راجع به  ایمنی برق های کار شده در ساختمان ها زیر نظر قوانین مصوب سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار صورت گرفته است و این مسئله حائز اهمیت بوده و تاکید بسیاری روی آن دارد که بدین جهت  است وسایل حفاظتی مختلفی را بمنظور تامین امینت برق کشی های  ساختمانی و صنعتی مورد توجه بوده و بر آن تاکید میگردد.
کلید های مینیاتور از این ابزارها بشمار می رود که  بدلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد از قبیل قابلیت استفاده مجدد پس از هر بار قطع شدن و قطع همزمان  کلید های سه فاز دارای کاربرد بسیاری است.
کلیدهای مینیاتوری  تک فاز که در مدار بکار رفته اند ، با جریان پایین و همچنین در تابلو های روشنایی و تابلو های توزیع با توان پایین و یا برای محافظت از مدارات کنترل و فرمان تجهیزات و تأسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرند و هنگام ایجاد اشکالی در مدار بشکل خودکار مدار را قطع می نمایند و در نهایت از وسايل و سيم كشي ها که حائز اهمیت می باشد حفاظت میکند.
با در نظر گرفتن این امرکه کلیدهای مینیاتوری نیز این کار را انجام می‌دهند، سوالی مطرح میگردد که، به چه دلیل و چه موقع بایستی از کلیدهای اتوماتیک استفاده کرد؟
فرق میان کلیدهای مینیاتوری و کلید اتوماتیک را در موارد ذیل برای شما آورده ایم:

اولین تفاوت رنج جریانی می باشد: رنج رایج و متداول برای کلیدهای مینیاتوری  ما بین  ۰٫۵ تا ۶۳ آمپر است، چنانچه که رنج جریانی کلیدهای اتوماتیک اغلب از ۲۵ آمپر شروع‌گشته و تا ۱۶۰۰آمپر، تولید می‌شود.

در حالی که کلیدهای اتوماتیک اغلب دارای یک عقربه تنظیم در زیر کلید میباشند که امکان تنظیم میزان دقیق جریان عملکرد کلید را برای هر دو حفاظت اعم از حرارتی و مغناطیسی فراهم می نماید. این در صورتی است که رنج کلیدهای مینیاتوری ثابت می اشد.

قدرت قطع
بر اساس تعاریف صورت گرفته، قدرت قطع کلیدهای محفاظتی، در حداکثر جریان مؤثری میباشد که آن کلیدمیتواند آن را قطع کند. پس در صورتی که کلیدی از قدرت قطع کمتریدر برابر ماکزیمم جریان اتصال کوتاه شبکه برخوردار باشد دچار آسیب می‌شود.
در کلیدهای مینیاتوری دو نوع جریان وجود دارد که عبارتند از: جریان لحظه ای – جریان نامی

جریان لحظه ای  عبارت است از جریانی که بر روی فیوز های جریانی تقریبا بزرگ نوشته شده  است مثل ۶۰۰۰ یا ۳۰۰۰ و اغلب این عدد در یک کادر مستطیلی شکل قرار گرفته است. به عبارت دیگر جریان لحظه ای به جریانی میگویند که در کمتر از یک ثانیه فیوز توانایی تحمل این جریان را داراست.

جریان نامی هم به نهایت جریان مجازی میگویند که یک فیوز قدرت تحمل آن را داراست و چنانچه جریانی بیشتر از جریان نامی که روی فیوز نوشته شده است باشد ، از فیوز رد شود، فیوز مدار را  قطع مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *