عمومی

پروژکتورمدادی.متال وبخار سدیم – تفاوت پروژکتور متال هالید با پروژکتور متال بخارسدیم

پروژکتور متال هالید

پروژکتور متال هالید یا Metal Halide دو جداره از کوارتز و یا سرامیک تولید می شود. وظیفه جداره خارجی پروژکتور متال هالید حفاظت بیشتر و پیشگیری از پرتوهای مضر فرابنفش می باشد. داخل حباب درون این لامپ علاوه بر جیوه مقدار کمی نمک هالوژنی (متال هالید مثل یدور سدیم، یدور ایندیوم و یدور تالیوم) موجود است. شکستن حباب بیرونی، بسیار خطرناک می باشد و می‌تواند موجب صدمه اساسی به چشم و پوست شود. لامپ‌های متال هالید از بیشترین میزان ضریب تشخیص رنگ برخوردار می باشند و در مکانهایی که احتیاج به تشخیص رنگ نور است مثل میدان‌ های ورزشی، نورپردازی نمای ساختمان‌های بزرگ و… کاربرد دارد . پروژکتور متال هالید نور سفید و درخشانی دارند و همچنین از کارایی خوبی برخوردار می باشند و به همین دلیل از مطلوبترین محصولات روشنایی می باشند. این مدل لامپ‌ها در بازه 20 تا 2000 وات ساخته می شوند که لامپ‌های با فشار نوری کمتر در فضاهای داخلی و لامپ‌های با توان متوسط (150-250-400) به منظور فراهم کردن روشنایی سالن‌های کارخانجات و همچنین معابر شهری و لامپ‌های با توان بالا در مواردی مثل استادیوم‌های ورزشی، فضاهای خیلی بزرگ و… کاربرد دارند . از پروژكتورهای متال هالیدی در مکانهای بیرونی و به منظور نورپردازی فضاهای بزرگ می توان استفاده کرد.

پروژکتور بخار سدیم

پروژکتور بخار سدیم یا Sodium Vapor Projector می باشد و در ساختار آن سدیم و گاز نئون بکار برده شده است. این لامپ‌ها می‌توانند هم در فشار پایین و هم فشار زیاد کار کنند و به همین دلیل به دو گروه لامپ سدیم کم ‌فشار و لامپ سدیم پر فشار تقسیم می‌شوند. این لامپ‌ها به منظور روشنایی معابر شهری و بین شهری مه‌آلود یا همراه با گرد و غبار و اماکنی که افراد به طور طولانی در آنجا قرار ندارند مناسب می باشد ولی استفاده از آن‌ها در پیاده‌روها، مراکز خرید و پارک‌ها مناسب نیست. در پروژکتور بخار سدیم، تخلیه الکتریکی در گاز سدیم صورت می گیرد و به همین دلیل نور این لامپ‌ها زرد رنگ می باشد. تفاوت اساسی این پروژکتور با پروژکتور متال هالید در این است که پروژکتور متال هالید رنگ نور سفید تولید می کند.

خصوصیات پروژکتور بخار سدیم

به منظور راه اندازی پروژکتور بخار سدیم و رسیدن به بالاترین مقدار نوردهی ،به چند دقیقه زمان احتیاج می باشد ولی اگر برق قطع شود ، روشن شدن دوباره آن بدون تاخیر امکان پذیر می باشد.

طول عمر مرغوب ترین و بهترین پروژکتور بخار سدیم 10000 می باشد

پروژکتورهای بخار سدیم به دلیل قابلیت نداشتن در تشخیص رنگ، در مکانهایی که تشخیص رنگ در آنها اهمیت زیادی ندارد، امکان پذیر می باشد.

پروژکتور بخار سدیم پس از مدت کوتاهی روشن شدن، گرمای زیادی تولید می کند و سریعا داغ می شوند. تولید گرما نشانه مقدار هدر رفت انرژی آن می باشد و می توان گفت که قسمت زیادی از انرژی ایجاد شده به وسیله لامپ به شکل گرما به هدر می رود.

خصوصیات پروژکتور متال هالید

در پروژکتورهای متال هالید زمان زیادی لازم است تا شروع به کار کند و اگر پروژکتور خاموش شود ، 3 دقیقه زمان لازم است تا سرد شود و بعد از گذشت این زمان می توان دوباره آنرا روشن کرد.

تعداد خاموش و روشن کردن این پروژکتور بر عمر پروژکتور اثر می گذارد و موجب کاهش طول عمر آن می شود.

طول عمر متوسط این پروژکتور 16000 تا 20000 می باشد.

لامپ‌های متال هالید ، مقدار ضریب تشخیص رنگ بالایی دارند و در مکانهایی که به تشخیص رنگ نور نیاز است مثل میدان‌ های ورزشی، نورپردازی نمای ساختمان‌های بزرگ و… کاربرد دارند.

پروژکتورهای متال هالید بسیار بادوام و باکیفیت هستند و همبن مورد موجب کم شدن هزینه تعمیر و نگهداری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *