عمومی

انواع سیم افشان و سیم ارت موجود در بازار کدامند؟

  • سیم افشان چه نوع سیمی می باشد؟
  • نام دیگر سیم افشان چیست؟
  • سیم افشان بر چه اساسی دسته بندی می شوند؟
  • سیم برق افشان در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

سیم افشان چیست؟

سیم های افشان به علت اینکه از تعداد زیادی سیم مسی باریک ایجاد شده اند، نرم می باشند و از انعطاف پذیری زیادی برخوردار هستند. به همین علت از آن ها در سیم کشی ساختمان بکار برده می شود. ولتاژ نامی این سیم های افشان  500/300 ولت می باشد و بر اساس جریان عبوری در سطح مقطع های گوناگون وجود دارند.

استاندارد مرجع سیم افشان

تمامی سیم های افشان (سیم های منعطف یا سیم هایی با قابلیت انعطاف) دارای ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت و سطح مقطع 0/5 ، 0/75 و یا ۱ میلیمتر مربع باید بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI(607)06 و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 06 تولید و در بازار عرضه گردد.

سیم های افشان با ولتاژ نامی ۷۵۰/۴۵۰ ولت و سطح مقطع بیشتر از ۱ میلیمتر مربع بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI(607)02 و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 02 تولید می شود.

نامگذاری انگلیسی سیم افشان

کلمه NYAF نام سیم افشان در روش کدگذاری سیم ها و کابل های برق با حداکثر ولتاژ ۷۵۰/۴۵۰ ولت بر اساس استاندارد VDE است.

طبق این شیوه کدگذاری N نشان دهنده نام گذاری طبق استاندارد VDE ، Y مشخص کننده این است که مواد عایق استفاده شده در ساختار سیم افشان از جنس پلیمر پی وی سی است و AF مشخص کننده هادی افشان است. لازم به ذکر است سیم های افشان بر اساس الزامات موجود در استاندارد CENELEC HD 361 طبق ولتاژ نامی به شکل H05V-K و H07V-K اسم گذاری می شود.

به منظور اسم گذاری سیم‌ها و کابل‌ها به مواردی مثل نوع عایق، جنس هادی، شکل هادی و … توجه می شود و برای هر یک از آنها حروفی را تعیین کرده اند که از کنار هم قرار گرفتن این حروف می‌توان به مدل سیم و کابل و موارد استفاده آن پی برد.

این حروف شامل موارد زیر می شوند:

N : نشان می دهد که سیم مسی نرم است و یا سیمی که بر اساس استاندارد VDE آلمان تولید شده است.

Y : عایق P.V.C دور هر رشته می باشد.

F : نشان دهنده سیم‌های نرم

A : به منظور سیم کشی درون لوله‌ها

انواع سیم افشان

سیم های افشان طبق مشخصات ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سیم های افشان دارای ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت

این مدل از سیم های افشان به منظور قرارگیری داخل لوله ها و زیر و روی گچ و همچنین قرارگیری در لوله های خرطومی مطلوب می باشد.

  • سیم های افشان دارای ولتاژ نامی ۷۵۰/۴۵۰ ولت

این گونه از سیم های افشان به منظور قرارگیری درون وسایل برقی و همچنین حفاظت سیستمهای روشنایی، در مکانهای خشک ، داخل لوله ها و زیر و روی گچ مطلوب می باشد.

هادی در دسته سیم های افشان بر اساس الزامات استاندارد مربوط به کلاس ۵ (هادی افشان یا هادی قابل منعطف یا هادی انعطاف پذیر) و یا کلاس ۶ (هادی بسیار افشان) قرار می گیرد.

سیم افشان آلومینیومی

طبق الزامات استاندارد ملی ایران شماره ۳۰۸۴ و استاندارد بین المللی IEC ۶۰۲۲۸ جنس هادی افشان (هادی منعطف) گروه ۵ و ۶ باید فقط از فلز مس باشد و بکار بردن فلز آلومینیوم برای هادی در سیم و کابل تنها در هادی های مفتولی و نیمه افشان از سطح مقطع ۱۰ میلی متر و بیشتر مجاز می باشد.

ولی بالارفتن بیش از اندازه قیمت مس موجب شده تعداد زیادی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیم و کابل از آلومینیوم به جای مس استفاده نمایند. لازم به ذکر است این جایگزینی در سیستم‌های انتقال و توزیع نیروی برق گزینه مطلوبی می باشد ولی در مصارف عمومی و سیم کشی‌های داخلی به ویژه به عنوان هادی در سیم افشان از اشکالات فنی برخوردار می باشد.

فلز آلومینیوم به علت مقاومت الکتریکی زیاد، احتمال ساییدگی و اکسید شدن در مجاورت با فلزات دیگر، بالا بودن ضریب انبساط خطی، امکان خروج از محل اتصال به دلیل تغییرات دما و قطع شدن رشته های این نوع هادی در نتیجه ایحاد فشار اتصالات، برای استفاده در هادی های نوع افشان مطلوب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *