عمومی

انواع تابلو های برق-تابلو برق

تعریفی که در خصوص تابلو های برق بایستی بگوییم این است که تابلو برق به فضایی گفته میشود که در آنها نیز  تجهیزات برقی نصب میگردند. نباید تابلو برق را  یک فضای بسته فلزی تلقی نماییم بدین دلیل که فضای بسته فلزی، در حقیقت نوعی از تابلو به حساب می آید که ایراد و مشکلاتی که بدلیل نصب تجهیزات است و خطرات ناشی از عمل های محیطی و همچنین پدیده هایی از جمله اتصال کوتاه که در تجهیزات الکتریکی رخ میدهد و همچنین در دسترس بودن کلیه قسمتهای دارای برق از طرف اپراتور، تولیدکنندگان آن را وادار ساخت تا تجهیزات ایمنی را بیشتر رعایت نمایند، از این جهت تابلو برق را به شکل محفظه بسته طراحی و تولید کردند بدین خاطر که تجهیزات داخلی آن قابل دسترس نباشد تا بتوانند حوادش و مخاطرات آن را پیشگیری نمایند.

دسته بندی تابلو برق از نظر ساختاری:

۱ – تابلو برق Metal Clad: این نوع از تابلو‌ برق در واقع  از تابلوهای Metal Enclosed میباشند،که محفظه‌های مختلف در آنها از هم جدا گشته اند. این نیز سبب میگرددکه چنانچه که خطایی در یکی از محفظه‌ها صورت گرفت  این خطا به سایر محفظه‌ها نیز منتقل نگردد و بقیه محفظه‌ها نیز به تبع آثار آن آسیب نبینند و ایمنی در آنها رعایت گردد.

اگر بخواهیم که یک تابلو Metal Clad  را بخش بندی نماییم بایستی آن را به چهار بخش تقسیم بندی کرد:

– محفظه باسبار

– محفظه سر کابل

– محفظه LV  که همان محفظه (کنترل) میباشد و در آنها نیز تجهیزات اندازه گیری، حفاظتی و کنترلی قرار دارد.

– محفظه کلید

۲ – تابلوهای Compartment Type: در این نوع تابلو‌ها که در حقیقت نوعی از تابلوهای Metal Enclose میباشند که در آنها، محفظه‌های گوناگون از همدیگرجدا نگشته اند.

-تابلو برق فیکس (Fix):

-تابلو برق ایستاده چند منظوره که تحت عنوان (Multi Purpose) از آنها یاد میگردد:این نوع تابلو‌ برق اغلب به شکل ایستاده قرار میگیرند و در واقع تابلوهای چند منظوره ای هستند که درون ان‌ها انواع تجهیزات کنترل-قدرت-پنوماتیکی و… را میتوان جای داد و نصب نمود.

-تابلوهای دیواری (Wall Mounting):این نوع تابلو‌ برق به دو بخش تابلوهای روکار (On Surface) و همچنین تابلوهای توکار (Flush Mounting) تقسیم میگردد.

-تابلوهای (Rack):تابلو هایی که شکل قفسه قفسه ای دارند و نیز محفظه‌های اندازه گیری-الکترونیکی-کنترل ومخابراتی و… را بر روی آن نصب می نمایند.

تابلوهای Swing  در واقع به نوعی از تابلوهای Rack میگویند که در متحرک را دارا هستند و از حسن ان این میباشد که پشت تجهیزات ان قابل دیدن است و نیز دسترسی به پشت تجهیزات هم موجود میباشد این نوع تابلو برق بسیار هزینه بالایی دارد و  همچنین درب ان هم شیشه‌ای میباشد.

تابلوهای کشویی تحت عنوان (Withdraw able):
این تابلو‌ برق به شکل کشوییطراحی شده است و بمنظور کنترل موتور‌ها نیز تولید میشوند. این تابلو‌ها بدلیل مزایایی که تابلوهای کشویی دارند بسیارگران قیمت میباشند

تابلوهای مرکز قدرت (Power Center):این نوع از تابلو‌برق بمنظور تغذیه تابلوهای MCC مورد استفاده قرار میگیرد و  در واقع یک تابلوی توزیع میباشد که قادر است چند تا تابلوی MCC را تغذیه نماید در این تابلو‌ها کلید‌ها معمولا از نوع هواییمیباشند که پس از از پست اصلی مورد استفاده قرار میگیرند.

تابلوهای مدولار: در واقع این تابلو از نوع پیشرفته تابلوهای فیکس ایستاده می باشند. هر فیدر به صورت یک مدول در تابلو نصب گشته وتوسط یک صفحه فلزی از فیدر بالایی وفیدر پایینی خود منفک میشوند.

انواع تابلو‌ها از لحاظ سطح ولتاژ:

تابلو‌ها از لحاظ سطح ولتاژ به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تابلوهای فشار ضعیف (LV) که ولتاژ تقریبی بین آنها از ۱۰۰۰V کمتر میباشد.

تابلوهای فشار متوسط (MV) که میزان ولتاژ تقریبی بین انها  از ۱۰۰۰V تا ۳۶۰۰۰V میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *