عمومی

انواع بست کمربندی و سرسیم و کاربرد آنها

انواع بست کمربندی
بست کمربندی دارای کاربردهای فراوانی مانند خوشه کردن کابل، بستن قیمت بر روی محصولات دسته ای و قرار دادن آن در قفسه، هدایت لوله خروجی ماشین لباسشویی در منزل و خیلی موارد دیگر است و به همین دلیل استفاده از آن محدودیتی نداشته و برای تمامی اصناف کاربرد دارد.

بست های کمربندی طبق جنس، به سه دسته طبقه بندی می شود.

انواع بست کمری

بست های کمربندی در سه دسته قرار  می گیرند که عبارتند از:

  1. بست کمربندی پلاستیکی (نایلونی)
  2. بست کمربندی استینلس استیل
  3. بست کمربندی پارچه ای

1. بست کمربندی نایلونی

بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون ۶/۶ (پلی آمید ۶۶) است و شیارهایی بر روی قسمت داخلی بدنه بست وجود دارد که عملکرد قفل شدن بست به وسیله گیر کردن قفل دندانه دار بست کمربندی به این شیارها می باشد. سایز، فاصله و زاویه این شیارها به صورتی می باشد که امکان بسته شدن بست کمربندی تنها در یک سو و به آسانی و با پایین ترین فشار امکان پذیر است و امکان باز کردن یا آهسته کردن بست پس از بستن آن امکان پذیر نیست. برای بالا بردن مقاومت این بست ها از طراحی یک تکه قفل و بدنه تشکیل شده است. این بست ها از بدنه صاف و صیقلی تشکیل شده اند تا در زمان استفاده از آن، صدمه ای به دست مصرف کننده وارد نگردد. به دلیل قیمت پایین و راحت بودن بکارگیری از بست کمربندی پلاستیکی، بکارگیری از این وسیله بسیار مقرون به صرفه به منظور اتصال بین دو یا چند شیء به یکدیگر است، لذا در طیف بسیار وسیعی از صنایع و همچنین مصارف خانگی از این نوع بست کمربندی استفاده می شود. این نوع بست ها از نایلون ۶/۶ اشتعال-مقاوم و اشتعال-خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2 ساخته شده است، بدین معنی که در مقابل اشتعال مقاوم هستند، و در صورت اشتعال نیز خود به خود خاموش می شوند. این بست های کمربندی عموما دارای رنگ طبیعی پلی آمید ۶۶ (بی رنگ و کمی متمایل به رنگ سفید) می باشند، اگرچه رنگهای دیگر نیز بنا به تقاضا قابل عرضه است. از آنجایی که این بست ها را می توان برای هر مصرف عمومی به کار برد، این نوع بست های کمربندی معمولا به عنوان بست های کمربندی مصرف عمومی شناخته می شوند. با این وجود، شرط استفاده بهینه از این نوع بست کمربندی، عدم استفاده از آن در زیر نور مستقیم خورشید (اشعه ماوراء بنفش (UV)) برای مدت طولانی است، زیرا نایلون ۶/۶ در مقابل اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیر است. بنابر این، از این نوع بست عموما در مصارف داخلی (محیط بسته) و به دور از نور خورشید استفاده می شود.

ب) مشخصات:

ماده تشکیل دهنده: نایلون ۶/۶ (پلی آمید ۶۶)
درجه حرارت کاری: ۴۰- الی ۸۵+ درجه سانتیگراد
شرایط نگهداری: در جای خشک و خنک، و به دور از تابش مستقیم نور خورشید. حداکثر تا ۳۰ روز پس از باز شدن بسته خلاء شده استفاده شود.
رنگ: بی رنگ (متمایل به سفید) (رنگ های دیگر در صورت درخواست)
بسته بندی: ۱۰۰ عدد در هر بسته

2. بست کمربندی استیل

بست های کمربندی استینلس استیل در بخش های مختلفی مانند وصل کردن تابلوهای رانندگی به میله نگه دارنده، اتصال کابل های سنگین به بدنه کشتی ها و خوشه بندی لوله ها و شیلنگ ها به هم مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های اساسی این نوع بست ها می توان به مقاومت کششی زیاد بست های کمربندی استینلس استیل و همچنین امکان وصل شدن دو شیء سنگین، مقاومت در برابر ارتعاشات و تحمل نواسانات دمایی/رطوبتی در بازه گسترده اشاره کرد.

بست های کمربندی استینلس استیل نیز بر اساس کارایی،به دو دسته تقسیم می گردند:

• بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی و بدون روکش: این گونه بست کمربندی به منظور وصل کردن اشیاء سنگین و یا در مکان هایی با بازه دمایی گسترده و در مجاورت با مواد خورنده (مثل انواع اسید و نمک) مورد استفاده قرار می گیرد.
• بست کمربندی استینلس استیل با قفل توپی و روکش از جنس اپوکسی: این گونه بست استینلس استیل، از عایقی بر روی بدنه و ققل تشکیل گردیده که موجب طولانی تر شدن عمر بست کمریندی در مقایسه با بست کمربندی استینلس استیل بدون روکش می گردد.

3. بست کمربندی پارچه ای

این نوع بست کمربندی از جنس پارچه چسبی شیاردار می باشد و اغلب به منظور منظم کردن کابل های شبکه بکار برده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *