عمومی

استانداردهای تولید کابل فشار قوی

  •  کابل فشار قوی چیست؟
  • ساختار کابل فشار قوی چگونه است؟
  • به منظور تولید کابل فشار قوی چه استانداردهایی باید رعایت شود؟
  • استانداردهای لازم کابل فشار قوی کدام است؟

کابل فشار قوی

کابل فشارقوی یا کابل ولتاژبالا نوعی کابل می باشد که به منظور منتقل کردن انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا بکار برده می‌شود. ساختار این کابل‌ها بر اساس نوع کاربردشان با یکدیگر متفاوت می باشد. ویژگی این کابل ها به وسیله یک سری نشانه ها بر روی آن نوشته می‌شود. در ایران شرکت سیم و کابل ابهر به عنوان نخستین تولید کننده کابل های فشار قوی، انواع آن را در ولتاژهای 230 و 400 کیلو ولت تولید و در پروژه های زیادی از آن استفاده شده است. به دلیل تکنولوژی خاص این مدل کابل ها و مهار میدان الکتریکی در سطح ولتاژ فشار قوی، این دانش اکنون به وسیله کابل سازی ابهر و سیمکو بکار برده می شود.

ساختار کابل های فشار قوی

معمولا کابل های فشار قوی برق از هسته فولادی و روکش آلومینیومی تولید می شوند. این نوع کابل ها با عايق XLPE و سطح ولتاژ بیشتر از 36 كيلوولت تولید می شوند. با اینکه آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس، چهارمین فلز رسانای برتر به حساب می آید ولی به تنهایی به منظور تولید کابل‌های برق مطلوب نمی باشد. آلومینیوم به مقدار زیادی منعطف می باشد و می تواند در اثر فشار وزن خود، بیش از اندازه کشیده شود. به منظور رفع این مسائل در ساخت کابل‌های برق فشار قوی از هسته فولادی بکار برده می شود تا شکل کابل‌ها تغییری نکند.

به دلیل اینکه جریان متناوب از روکش آلومینیومی عبور می کند، به طور کلی هسته فولادی نقش ویژه ای در این مورد ندارد. لازم به ذکر است هسته فولادی به منظور منتقل کردن جریان مستقیم به خوبی عمل نمی کند زیرا از لحاظ رسانا بودن در بین فلزات، در مکان دهم قرار دارد. لازم به ذکر است فولاد و آلومینیوم در اثر فشار و تغییر دما به مقدار گوناگونی تغییر اندازه داده و در نتیجه می تواند موجب شکسته شدن یا پاره شدن کابل شود.

استانداردهای کابل فشارقوی

  • در ایران ولتاژهای استاندارد شبکه های فوق توزیع ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت می باشد. کابل های فشار قوی معمولا” به منظور بهره گیری در این ولتاژها تولید می شوند.
  • عايق XLPE به وسیله خط CCV كه به کمک كامپيوتر كنترل می شود بر رویهادی تزريق می شود.
  • عايق XLPE تزريق شده باید ساختمان كريستالی كاملا یکسانی داشته باشد و هیچ گونه ناخالصی نداشته باشد.
  • در بخش مهم و اساسی خط CCV كنترل كيفيت های لازم صورت گیرد.
  • عايق XLPE از لحاظ فيزيكی و شيميايی باید تمایل به ایجاد زنجيره با مولكول های آب داشته باشد.
  • در صورتی که آب يا بخار آب در قسمت عايق موجود باشد موجب به وجود آمدن زنجيره ها و کاهش مقدار مقاومت الكتريكی عايق می شود.

استاندارد های مرتبط

در حقیقت این استانداردها نشان دهنده کمترین نیازهای الكتريكی ، مكانيكی و حرارتی در ارتباط با كابل ها می باشد.

IEC 60840

POWER CABLES WITH EXTRUDED INSULATION AND THEIR ACCESSORIES FOR RATED VOLTAGES ABOVE 30 KV ( UM=36KV) UP TO 150 KV (IM = 170 KV)- TEST METHODS AND REQUIREMENTS

IEC 62067

POWER CABLES WITH EXTRUDED INSULATION AND THEIR ACCESSORIES FOR RATED VOLTAGES ABOVE 150 KV (UM= 170KV) UP TO 500 KV (IM= 550 KV) – TEST METHODS AND REQUIREMENTS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *