دی جی

کالکشن 10 آهنگ محلی برای دیجی های حرفه ای

ایجاد فضایی گرم با موسیقی مهمترین وظیفه یک دیجی است. یک راز مهم در انتخاب آهنگ وجود دارد که بسیاری از دیجی‎ها از آن بی خبر هستند. این راز مهم اجرای موسیقی محلی در مراسم است. یک دیجی باید بداند که از چه موسیقی محلی به صورت عمومی در همه مراسم‎ها استفاده کند. همچنین همیشه باید موسیقی نواحی دیگر را در لیست رزرو خود داشته باشد که در صورت نیاز از آن رونمایی کند. پس داشتن یک کالکشن آهنگ محلی برای دیجی های حرفه ای ضروری است.

تفاوتی ندارد که دیجی کارش را در یک مراسم عروسی انجام می‎دهد یا یک مهمانی تولد یا هر نوع مراسم دیگر. چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که مراسم باید شاد و با هیجان باشد. به همین دلیل دیجی‎ها کالکشن مناسبی از آهنگهای شاد را دارند که متناسب با هر مراسمی، از آن استفاده می‎کنند.

ما در این مقاله قصد داریم که موسیقی محلی شاد را که می‎توان در مراسم از آن استفاده کرد، به دو دسته عمومی و مناسبتی تقسیم کنیم. پس اگر قصد دارید که تحولی در کالکشن خود ایجاد کنید، تا پایان مقاله را دنبال کنید ، چرا که برای اولین بار موسیقی محلی برای دیجی‎ها به چنین دسته بندی جامعی انجام شده است.

الف. دسته بندی عمومی موسیقی شاد محلی

تفاوتی ندارد که میزبان و مهمانان از چه شهر و دیاری باشند. چیزی که دارای اهمیت است اجرای موسیقی محلی است. موسیقی برخی از نواحی چنان شوری در مراسم ایجاد می‎کند که می‎توان آن را مثل برگ برنده دانست. اما این موسیقی‎ها متعلق به چه شهرهایی هستند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

1-آهنگ شاد کردی

چه فرقی دارد که مراسم متعلق به قوم کرد باشد یا نباشد. چیزی که دارای اهمیت است، اجرای یک آهنگ کردی شاد است. چرا که با شروع ریتم کردی، افراد در مرکز جمع شده و  دست در دست کنار هم قرار می‎گیرند و حلقه اتحاد همراه با رقص پا آغاز می‎شود.

در زمینه انتخاب موسیقی کردی به یک نکته توجه داشته باشد. موسیقی کردی نواحی کردستان تفاوتهایی با موسیقی کرمانجی دارد. پس این هنر یک دیجی است که بتواند در اجرای یک قطعه کردی، هر دو مورد را میکس کرده و از آن بهره ببرد.

2-آهنگ شاد ترکی یا آذری

ریتم آذری که شروع شود، حرکات عمودی و افقی دستها را می‎توان در مراسم دید. هر چه ریتم تندتر می‎شود، ریتم حرکات پای حاضران هم تندتر شده و شور خاصی در مراسم به وجود می‎آید. پس انتخاب یک قطعه آذری با ریتم آهسته و کم کم تند شدن آن می‎تواند در مراسم معجزه کند و همه را به وجد آورد.

3-آهنگ شاد بندری

مراسم شاد بدون ریتم بندری معنا و مفهوم ندارد. دستهای لرزان مهمانان در بالای مراسم و آن شوری که به پا شده 3.می‎تواند یک خاطره بی‎نظیری را در ذهن حاضران ایجاد نماید. سعی کنید در میکس آهنگ بندری از ریتم‎های بستکی هم استفاده کنید.

4-آهنگ شاد شمالی

مهم نیست که مهمانان شمالی نباشند. چون ریتم آهنگ شاد شمالی همه را خوشحال می‎کند. در کمتر از چند دقیقه حرکات رقص شمالی که تمثیلی از کاشت برنج در شالیزار است، در بین مهمانان دیده خواهد شد. در زمینه انتخاب آهنگ شاد شمالی هم یک نکته را در نظر داشته باشید. آهنگ شمالی به دو دسته مازندرانی ( مازنی ) و همچنین گیلکی تقسیم می‎شود. پس بهتر است آهنگ انتخاب شده را میکسی از هر دو انتخاب کنید.

5-آهنگ شاد عربی

آهنگ عربی زمینه ساز هنرنمایی مهمانان است. اینجاست که کاربلدها در صحنه باقی می‎مانند و سایر افراد صرفا به دست زدن مشغول می‎شوند. در انتخاب آهنگ عربی، به ریتم و ضرباهنگ موسیقی دقت کنید. چرا که رقص عربی با ریتم‎های آهنگ هماهنگ می‎شود.

ب. دسته بندی مناسبتی موسیقی شاد محلی

یک دیجی صرفا قرار نیست که در مراسم حضور پیدا کند و آهنگ‎هایی را اجرا کند و مراسم تمام شود. یک دیجی باید بداند که میزبان و مهمانان متعلق به چه شهری هستند. اگر افراد از شهرهایی مانند کرمانشاه و کردستان و به طور کلی دسته عمومی موسیقی محلی بودند، اجرای مواردی بالا کفایت می‎کند. اما اگر میزبان و مهمان از شهرهای دیگر بودند، بهتر است لیست زیر را حتما در نظر داشته باشید. با  اطلاعاتی که پیش از شروع مراسم از میزبان می‎گیرید، آهنگی اجرا کنید که افراد را سورپرایز کند. در ادامه به معرفی آهنگ‎های این دسته از کالکشن آهنگ محلی می‎پردازیم.

1-آهنگ شاد لری و بختیاری

لرها و بختیاری‎ها دو قوم مجزا هستند و موسیقی غنی و شاد زیادی دارند. پس بهتر است همیشه آهنگ شادی برای این دسته از افراد داشته باشید. در هنگام اجرای موسیقی متوجه شور موجود در بین مهمانان و همچنین رقص بسیار زیبای آنان خواهید شد.

2-آهنگ شاد دزفولی

دزفولی‎ها دارای موسیقی شاد متنوعی هستند. پس سعی کنید یک قطعه دزفولی داشته باشید که در صورت مواجه شدن با مهمان و یا میزبان دزفولی، بتوانید آنها را شگفت‎زده کنید.

3-آهنگ شاد خراسانی

خراسانی‎ها  یک موسیقی بسیار غنی و شاد دارند که برای مراسم شاد بسیار مناسب است. همچنین رقص محلی خراسانی‎ها که با چوب انجام می‎شود، بسیار مهیج است. پس یک آهنگ شاد خراسانی هم در لیست خود داشته باشید که در صورت نیاز از آن رونمایی کنید.

4-آهنگ شاد بلوچی

موسیقی بلوچی دارای ریتم هندی است. پس بد نیست که اگر در مراسم بلوچ‎ها حاضر شدید، یک اهنگ شاد بلوچی به آنان هدیه دهید. احتمالا حاضران به هیچ عنوان توقع چنین چیزی را ندارد. همین نکته‎هاست که شما را تبدیل به دیجی محبوب می‎کند.

5-آهنگ شاد شیرازی

جینگ و جینگ ساز میاد و …

هر ایرانی از شنیدن آهنگ شاد شیرازی خوشحال می‎شود. حال چه برسد به شیرازی‎ها که با شنیدن یک قطعه شاد شیرازی گل از گلشان می‎شکفد. پس همین امروز یک قطعه شاد شیرازی را هم برای روز مبادا در کالکشن خود آماده کنید.

و  کلام آخر

ایران یک کشور غنی فرهنگی به لحاظ موسیقی محلی است. استفاده از این فرهنگ در مراسم‎ها، به خصوص مراسم شادی یک انتخاب هوشمندانه است. اگر دیجی هستید و یا علاقه به این حوزه دارید و می‎خواهید به عنوان یک حرفه ای در این زمینه کار کنید، پیشنهاد می‎کنیم که به صورت تخصصی روی موسیقی محلی کار کنید. چرا که در هر مراسم حداقل پنج قطعه محلی شاد خواهید داشت. همچنین پنج قطعه در دسته دوم هم برای این است که مهمانان خاص خود را سورپرایز کنید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *