عمومی

چگونگی کار با کابل لخت کن-سوکت زن و پرس

زمانی که میخواهید یک کار برقی را انجام دهید بایستی از یکسری موارد اطلاعات دقیق و کافی داشته باشید که از مهمترین آنها رعایت نکات ایمنی موقع  در آوردن غلاف سیم و کابل غیر فلزی و لخت کردن جداگانه سیم‌ها می باشد. انجام دادن صحیح این عمل بسیار حائز اهمیت میباشد به این دلیل که در غیر این صورت بر روی سیم‌ها بریدگیهایی شکل گرفته و یا ممکن است مشکلات دیگری به وجود آید  . با این حساسیت هنگامی که روش کار را یاد بگیرید به عبارتی قلق کار دستتان بیاید، انجام آن برای شما بسیار راحت می باشد.

طرز لخت کردن کابل غیر فلزی
هنگامی که قصد داریدسیم‌های داخل کابل را لخت نمایید، بایستی نخست غلاف بیرونی کابل NM را جدا سازی نمایید. ابزارهای خاصی برای انجام این کاردر بازار موجود است.این ابزار را در اصطلاح چاک دهنده‌ی کابل میگویند اما اغلب آن را به عنوان سیم لخت کن میشناسند که یک محفظه‌ی فلزی می باشد و یک سوراخ در انتهای آن و یک دندانه‌ی فلزی در جلو قرار دارد. کابل NM را بایستی داخل سیم لخت کن نمایید و از سوراخ آن رد نمایید. کابل را به شکل صاف و بدون هیچ گونه کجی ای در سیم لخت کن قرار دهید.

سپس به بخش جلوی سیم لخت کن که همان قسمت دندانه دار است فشار وارد نمایید و آن را به عقب بکشیدکه در این صورت  غلاف بیرونی کابل بریده می گردد. بعد آن را کنار بزنید تا سیم‌ها و عایق کاغذی پیدا شوند. عایق کاغذی را عقب بزنید و چک نمایید تا اطمینان یابید که سیم لخت کن به سیم ها اسیب نزده باشد و آنهارا زخمی نکرده باشد.در صورتی که همه‌ی سیم‌ها سالم بودند در آن موقع غلاف و عایق فلزی را به شکل کامل جدا نمایید.نحوه‌ی لخت کردن سیم
موقع لخت کردن سیم اصلی ترین و اساسی ترین نکته‌ای است که بایستی دقت نمایید  این است که سیم لخت کن  شکاف‌های مختلف برای اندازه‌ و ابعادهای مختلف سیم دارد. در صورتی که سیم در یک شکاف اشتباهی قرار بگیرد بریدگی عمیق شکل گرفته و  ناگهن سیم بریده می‌شود و قطع میگردد. نگاهی به سیم لخت‌کن خود کنید تا با شکاف‌های متفاوت آن آشنا گردید. در کنار هر شکاف بایستی یک عدد هم وجود داشته باشد. اگر با سیم 10 کار می‌کند باید از لحاظ عمق  در شکافی قرار گیرد که مختص سیم 10 است.

سیم را از ته شکاف وارد کنید و سیم لخت کن را ببندید. سیم لخت کن را آهسته تا 90 درجه بچرخانید. سیم را که داخل سیم لخت کن بسته قرار دارد به سمت  عقب کشیده. عایق کنار رفته و سیم مسی زیر آن پیدا می گردد. اگر کار را به درستی انجام دهید نباید  خط و خطوطی در جایی که عایق را از سیم جدا کردید ایجاد شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *