عمومی

ویژگی کابل کواکسیال و سیم آنتن را بشناسید؟

  • کابل کواکسیال چیست؟
  • چند نوع کابل کواکسیال موجود می باشد؟
  • کابل کواکسیال چه مزیت هایی دارد؟
  • از کابل کواکسیال در چه جاهایی استفاده می شود؟

کابل کواکسیال یا کابل هم محور چیست؟

کابل کواکسیال کابلی می باشد که از یک رسانای داخلی برخوردار است و به وسیله یک عایق انعطاف پذیر پوشانده شده‌ و روی این لایهٔ منعطف به وسیله یک رسانای نازک به منظور منعطف شدن کابل، به هم بافته شده‌ است. تمامی این اجزا درون یک عایق دیگر قرار گرفته است. این کابل‌ها از امپدانس ویژه خود برخوردار می باشند. برای نمونه کابل ۵۰ اهمی یا ۷۵ اهمی. کابلی که در آنتن ماهواره‌های خانگی و تلویزیون‌ها استفاده می گردد تمامی آنها از مدل کواکسیال ۷۵ اهمی می باشد. مقدار امپدانس و بعضی از ویژگی های دیگر اغلب بر روی بدنه این قطعات درج می گردد. از جمله ویژگی های آشکار کابل کواکسیال این است که در هنگام گیرندگی اصلا نویزی نمی‌تواند در طول خط انتقال ورود نماید و در هنگام فرستندگی اصلا تشعشع و تابشی در طول کابل مشاهده نمی گردد. به این معنی که موج انتقال یافته به طور کامل محافظت می گردد. کابل کواکسیال یکی از بااهمیت ترین و قدیمی ترین محورهای انتقال داده در بخش شبکه مخابراتی و سایر مکان ها می باشد و از سال ۱۹۳۶ از آن بکار برده می شود. همچنین این کابل ها هم اکنون در شبکه های داخلی آنتن مرکزی یا سیستم دوربین مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل از دو سیم به وجود آمده است: یک سیم مغز مفتولی و یک لایه مسی که اطراف آن وجود دارد. لازم به ذکر است این دو سیم به وسیله ماده پلاستیکی از هم جدا گشته اند.

معمولا کابل های انتقال تصویر (کواکسیال) در سیستم های دوربین مداربسته از پنج لایه ایجاد شده اند:

۱- غلاف بیرونی Outer Jacket

۲- لایه مسی بافتی Braided shield

۳- لایه محافظ مسی Foil shield

۴- لایه عایق جدا کننده بین دو سیم Dielectric Insulator

۵- مغز مسی Center Conductor

مزایای کابل های کواکسیال

  • منعطف بودن و توانایی شکل گیری در مکانی که بکار برده می شود.
  • قابلیت بکارگیری از آن برای مدت زمان طولانی
  • با دوام و پایداری مطلوب
  • ارزان قیمت بودن آن موجب می گردد تا هزینه نگهداری و گسترش آن کاهش یابد
  • ظرفیت مطلوب، حداکثر تا ۳۰۰ مگا هرتز در پهنای باند
  • پهنای باند مطلوب به منظور سرویس های مخابراتی مانند کنفرانس های صوتی و تصویری و سیستم های دوربین مداربسته

کابل کواکسیال RG 11

از این کابل می توان به منظور فرستادن و دریافت کردن کلیه داده های ویدیوئی، صوتی ، اطلاعات و … در فواصل بسیار زیاد بکار برد. این مدل کواکسیال در مقایسه با سایر کواکسیال ها مثل RG58 و RG59 از توانایی بالاتری برخوردار است و از آن در محیط های ویژه استفاده می گردد. از جمله عللی که باعث می شود تعداد زیادی از افراد این کابل را مناسب ترین مدل کواکسیال شناخته شده بدانند، بکارگیری از این کابل در سیستم های دوربین مدار بسته در متراژ های خیلی بالا به شکل یک تکه می باشد. در این مدل استفاده، تصاویر دریافت شده اصلا لرزش و نویزی ندارد.

کابل کواکسیال RG 58

از این نوع کابل کواکسیال مثل کابل RG59 در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب از کابل RG58 در نقش یک حامل کلی در آزمایشگاه بکار برده می شود و همچنین با بکارگیری از BNC نیز می توان در تجهیزات تست و اندازه گیری اسیلوسکوپ استفاده نمود. از این کابل در دو نسخه RG58 a/u و RG58 c/u به طور وسیع در شبکه های اینترنت بکار برده می شود و در برخی از موارد می تواند جایگزین کابل های CAT5 و CAT6 شود. کابل RG58 به منظور فرکانس های بسیار زیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کابل RG59 گونه ای از کابل های کواکسیال می باشد که به منظور ولتاژ پایین تصویر و RF از آن بکار برده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *